Pytania o lotnisko centralne
26 września 2017 zadaliśmy pytania o lotnisko centralne:
- gdzie będzie zlokalizowane i dlaczego?
- kiedy dojdzie do wywłaszczenia terenu pod budowę?
- kiedy gotowe będą plany portu?
Jakie są założenia do jego pierwszego etapu?
odpowiedzi od zespołu ministra Mikołaja Wilda.
1. Planowana lokalizacja CPK to Stanisławów w gminie Baranów. Wybór tej lokalizacji uzasadniony jest tym, że pozwala ona na pełną integrację międzykontynentalnego ruchu lotniczego z krajowym systemem transportu kolejowego. Jeżeli dodać do tego bezpośrednią bliskość sieci autostrad oraz autostradowej obwodnicy Warszawy, otrzymujemy najlepiej skomunikowane miejsce w Polsce. To właśnie możliwość pełnej integracji węzła lotniczego oraz kolejowego przeważyła przy wyznaczaniu miejsca dla Portu "Solidarność" (CPK) w ww. lokalizacji.
Jedno z założeń, które przyświecało wyborowi lokalizacji, to możliwość integracji w jednym miejscu węzła lotniczego o znaczeniu międzykontynentalnym i węzła kolejowego, który byłby głównym punktem na kolejowej mapie naszego kraju. I to oznacza, że powinniśmy poruszać się w pobliżu albo istniejących węzłów, albo węzłów, które mogą powstać. Inny warunek wiązał się z dostępnością terenu. Wokół portu lotniczego rezerwa terenowa musi zapewnić nie tylko swobodną rozbudowę portu, ale ponadto powstanie i rozwój Airport City, w tym hoteli, centrów konferencyjnych, obiektów biurowo-administracyjnych, parków biznesu. CPK będzie najlepiej skomunikowanym miejscem w Polsce, bardzo atrakcyjnym dla inwestorów. To oznacza, że musieliśmy mieć do dyspozycji możliwie duży teren, o niezbyt dużej gęstości zaludnienia.
- kiedy dojdzie do wywłaszczenia terenu pod budowę?
- kiedy gotowe będą plany portu?
Jakie są założenia do jego pierwszego etapu?
odpowiedzi od zespołu ministra Mikołaja Wilda.
1. Planowana lokalizacja CPK to Stanisławów w gminie Baranów. Wybór tej lokalizacji uzasadniony jest tym, że pozwala ona na pełną integrację międzykontynentalnego ruchu lotniczego z krajowym systemem transportu kolejowego. Jeżeli dodać do tego bezpośrednią bliskość sieci autostrad oraz autostradowej obwodnicy Warszawy, otrzymujemy najlepiej skomunikowane miejsce w Polsce. To właśnie możliwość pełnej integracji węzła lotniczego oraz kolejowego przeważyła przy wyznaczaniu miejsca dla Portu "Solidarność" (CPK) w ww. lokalizacji.
Jedno z założeń, które przyświecało wyborowi lokalizacji, to możliwość integracji w jednym miejscu węzła lotniczego o znaczeniu międzykontynentalnym i węzła kolejowego, który byłby głównym punktem na kolejowej mapie naszego kraju. I to oznacza, że powinniśmy poruszać się w pobliżu albo istniejących węzłów, albo węzłów, które mogą powstać. Inny warunek wiązał się z dostępnością terenu. Wokół portu lotniczego rezerwa terenowa musi zapewnić nie tylko swobodną rozbudowę portu, ale ponadto powstanie i rozwój Airport City, w tym hoteli, centrów konferencyjnych, obiektów biurowo-administracyjnych, parków biznesu. CPK będzie najlepiej skomunikowanym miejscem w Polsce, bardzo atrakcyjnym dla inwestorów. To oznacza, że musieliśmy mieć do dyspozycji możliwie duży teren, o niezbyt dużej gęstości zaludnienia.
2 i 3. Aby można było wskazać termin wywłaszczenia terenu pod budowę CPK konieczne jest uchwalenie przez parlament przepisów w tej kwestii. Zarówno prace nad przepisami usprawniającymi proces inwestycyjny, jak i prace mające na celu umożliwienie rozpoczęcia zadań projektowych podjęte zostaną niezwłocznie po podjęciu przez Radę Ministrów uchwały w przedmiocie Koncepcji przygotowania i realizacji inwestycji Port Solidarność - Centralny Port Komunikacyjny dla Rzeczypospolitej Polskiej. Obecnie można wskazać, iż przyjęte harmonogramy zmierzają do zakończenia podstawowego procesu inwestycyjnego do 2027 r., zakładając równoległe prowadzenie poszczególnych przedsięwzięć inwestycyjnych.
Szersze informacje na temat prac nad Koncepcją i jej założeń można znaleźć klikając na poniższy link:
https://bip.kprm.gov.pl/kpr/
4. Koncepcja zakłada początkową przepustowość portu lotniczego na poziomie 45 mln pasażerów/rocznie oraz potrzeby terenowe w granicach 3000 ha (opierające się na założeniu, że docelowa przepustowość CPK może przekroczyć nawet 100 mln pasażerów).
Adrian Sinkowski
Departament Komunikacji
Ministerstwo Rozwoju
Pl. Trzech Krzyży 3/5
00-507 Warszawa
-- Adrian Sinkowski
Departament Komunikacji
Ministerstwo Rozwoju
Pl. Trzech Krzyży 3/5
00-507 Warszawa
__________________________________________________________________________
Merkuriusz Polski
Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
TEKSTY
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.
Posted by Telewizja Opera
on 22:28.
Filed under
.
You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0