MI wypowiada się na temat likwidacji kolei miejskich w Polsce
Szanowny Panie Redaktorze,
odcinek Gdańsk Główny - Gdańsk Nowy Port został uruchomiony w 1951 r. jako pierwszy w ramach trójmiejskiego systemu Szybkiej Kolei Miejskiej. W okresie transformacji ustrojowej malejąca liczba zakładów pracy i zmiany preferencji komunikacyjnych mieszkańców doprowadziły do sytuacji, w której zapełnienie połączeń SKM systematycznie malało, a co za tym idzie – spadała również rentowność przewozów. Żadna jednostka samorządu terytorialnego nie wyraziła woli sfinansowania powstałego z tego tytułu deficytu przewoźnika.
Obsługę komunikacyjną gdańskich dzielnic Brzeżno i Nowy Port zapewniają linie tramwajowe kursujące co 5 minut w szczycie przewozowym i co 10 minut poza szczytem. W przyszłości PKP SKM w Trójmieście sp. z o.o. nie wyklucza powrotu do obsługi tego rejonu przez pociągi SKM. Warunkiem niezbędnym jest pełna rewitalizacja infrastruktury linii kolejowej nr 249 oraz zgłoszenie zapotrzebowania na obsługę publicznym transportem zbiorowym przez Województwo Pomorskie albo Gminę Miasta Gdańska.
W gdyńskich dzielnicach Pogórze, Obłuże i Oksywie znajduje się infrastruktura linii kolejowych nr 228 i nr 723, jednak nie jest przeznaczona i wykorzystywana do wykonywania kolejowych przewozów pasażerskich. Potencjalne wykorzystanie w przyszłości infrastruktury tych linii w ruchu aglomeracyjnym, musi być poprzedzone pracami studialnymi w celu wypracowania optymalnego modelu obsługi. Powinny zostać zaprojektowane linie komunikacyjne, które miałyby funkcjonować na tym obszarze oraz ustalony organizator publicznego transportu zbiorowego. W przypadku podjęcia w przyszłości decyzji o objęciu obsługą publicznym transportem zbiorowym nowego rejonu Gdyni (oraz Gminy Kosakowo) PKP SKM w Trójmieście sp. z o.o. będzie potencjalnie zainteresowana świadczeniem usługi operatorskiej w ramach przewozów o charakterze użyteczności publicznej.
W przypadku Zielonej Góry linia kolejowa Zielona Góra – Szprotawa nie miała charakteru i funkcji szybkiej kolei miejskiej. Była prywatną inicjatywą lokalnych przedsiębiorców. Po II wojnie światowej nie prowadzono już na niej przewozów pasażerskich.
Z poważaniem
Szymon Huptyś
Rzecznik prasowy
Ministerstwo Infrastruktury
(..)
__________________________________________________________________________
Merkuriusz Polski
Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
Prezes Zarządu, Wieczorna.pl SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
E adam.fularz@wieczorna.pl
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
Informuję rozmówcę o przysługującym mu prawie do autoryzacji wypowiedzi udzielonych naszej agencji. Aby skorzystać z prawa, rozmówca niezwłocznie po udzieleniu wypowiedzi dla AP Merkuriusz Polski musi oznajmić że skorzysta z tego prawa. Czas na autoryzację wynosi 6 godzin od otrzymania przez rozmówcę zapisu jego słów.