dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (39) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

Pytania o CBA dla projektu SKM dla Szczecina

do SSOM

Szanowni Państwo,

Ekonomiści transportu mają szereg zarzutów wobec CBA jakie zostało wykorzystane dla uzasadnienia rezygnacji z różnych inwestycji w ramach projektu szczecińskiej SKM. Z analizy dokumentu nie wydaje się logiczne, by wykazywane w dokumentacji wnioski były poparte rzeczową analizą ekonomiczną. 

Nasuwa się wniosek że CBA przygotowano drogą wsteczną, celem uzasadnienia jakiejś wybranej opcji. CBA w moim odczuciu jest wykonane w sposób całkowicie sprzeczny z metodologią.

W analizach trudno znaleźć uzasadnienie dla rezygnacji z budowy odnogi- bocznicy na os. Chemik w Policach. Poprzez błąd lub celową manipulację w dokonanej analizie nie analizowano rentowności wprowadzenia poszczególnych połączeń - lecz w sposób sprzeczny ze standardami tego typu analiz- dokonano połączenia różnych opcji w pakiety (wariant 1, wariant 2, opcja 1, opcja 2 etc.). Doprowadziło to to znacznego zafałszowania rezultatów. W wyniku błędu lub manipulacji otrzymano wnioski których uzasadnienie- gdyby analizowano je rozłącznie- nie byłoby możliwe. Stąd zarzuty celowej manipulacji lub rażącego błędu metodologicznego.

Treść analizy kosztów i korzyści sugeruje że została ona wykonana pod konkretne tezy i założenia: 

"Po szczegółowych konsultacjach z samorządami na początku 2016 r. dokonano aktualizacji studium, gdzie przyjęto do dalszych analiz mniej rozbudowaną wersję opcji „1", w której
zrezygnowano z budowy sieci SKM:
− na linii nr 411 na odcinku Stargard – Stargard Kluczewo
− na odcinku Goleniów – Świnoujście na linii nr 401
− na odcinku Gryfino – Dolna Odra na linii nr 273 oraz zrezygnowano z budowy przystanku
Gryfino Południe na linii nr 273."

- dla tych działań i decyzji brak jest uzasadnienia ekonomicznego poza stwierdzeniem decyzji administracyjnej o nieznanym uzasadnieniu. 


"Podjęta została także decyzja o uwzględnieniu w niniejszej aktualizacji studium, zadania
przesunięcia linii kolejowej nr 406, które związane jest z budową węzła Łękno realizowanego
w ramach Budowy Obwodnicy Śródmieścia Szczecina – etap VI. Projekty budowlane
i wykonawcze oraz wniosek o pozwolenie na budowę dla tego przedsięwzięcia zostały opracowane
przez BPBK S.A. z siedzibą w Gdańsku.
Koszty związane z realizacją robót kolejowych w ramach budowy węzła Łękno, uwzględniono
w niniejszej aktualizacji Studium. "

- tutaj brakuje uzasadnienia ekonomicznego, zaś koszt zadania jest bardzo znaczny. Dokonano tutaj manipulacji- dołączenie tego zadania nie było poprzedzone jakąkolwiek analizą, poza ogólnym określeniem takiej potrzeby. Wnoszę o wykreślenie tego zadania tj. budowy węzła Łękno dla ruchu samochodowego/ drogowego. Zarzucam dokonanie manipulacji poprzez bezprawne i nieuzasadnione ekonomicznie ujęcie tego zadania jako koniecznego dla realizacji inwestycji opisywanej w projekcie. Ta część powinna bezsprzecznie być pokryta ze środków na budowę drogi dla samochodów.

"Po przeprowadzonych analizach społeczno-ekonomicznych Opcja 1 wykazała najwyższą
efektywność ekonomiczną. Również koszty eksploatacji infrastruktury i utrzymania
prognozowanych połączeń kolejowych są znacząco niższe aniżeli w pozostałych analizowanych
opcjach."

- trudno znaleźć uzasadnienie dla tego stwierdzenia w dokumencie CBA. Łączenie wielu różnych opcji w pakiety bez ich osobnej analizy pod względem rentowności jest rażącym błędem metodologicznym.

kolejny zarzut to niepoprawnie przygotowane mapy, pomijające istneijące bocznice - np., do os. Słonecznego lub podtorza po zlikwidowanych bocznicach, np. do jednostki wojskowej "12 batalion rozpoznawczy" przy ul. Ku Słońcu. Ilustrację możliwego przebiegu ew. połączenia śladem odtworzonej bocznicy- dołączam. 

Trudno znaleźć ekonomiczne uzasadnienie dla pominięcia szeregu osiedli generujących ruch na trasie. Analizy dołączone do CBA nie uzasadniają pomijanie generatorów ruchu takich jak np. południowo-wschodnia część miasta, os. Zdroje, os. Słoneczne, gdzie ongiś prowadzono obsługę koleją SKM w okresie ok. 1982-1985.
Pozdrawiam

--

__________________________________________________________________________

 

Merkuriusz  Polski

 

Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.



Adam Fularz, manager Radiotelewizji

Prezes Zarządu, Wieczorna.pl SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra

Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764

AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661 

Informuję rozmówcę o przysługującym mu prawie do autoryzacji wypowiedzi udzielonych naszej agencji. Aby skorzystać z prawa, rozmówca niezwłocznie po udzieleniu wypowiedzi dla AP Merkuriusz Polski musi oznajmić że skorzysta z tego prawa. Czas na autoryzację wynosi 6 godzin od otrzymania przez rozmówcę zapisu jego słów.

Standardy relacjonowania wyborów przez media zgodne z Art. 7 ust. 2 ustawy – Prawo Prasowe.

Kandydat w wyborach nie powinien być formalnie związany z żadnym medium, w szczególności być dziennikarzem, redaktorem naczelnym bądź wydawcą. Jeżeli tak by się zdarzyło, gdyż prawo wprost tego nie zabrania, na czas wyborów nie powinien być on zaangażowany w relacjonowanie wyborów.

Rada Etyki Mediów uznaje udział dziennikarzy w wyborach za złamanie zasad etyki 55 dziennikarskiej . Dziennikarze nie tylko nie powinni kandydować, ale w jakikolwiek inny sposób uczestniczyć w pracach komitetów wyborczych, np. nie powinni pomagać kandydatom w przygotowaniu wystąpień publicznych.

Dobrą praktyką jest wprowadzenie przez szefów redakcji w tym zakresie jasnych wytycznych. 

Media powinny z ostrożnością relacjonować wydarzenia z udziałem kandydatów pełniących funkcje publiczne w czasie kampanii wyborczej, a zwłaszcza ciszy wyborczej. Osoby te, mając łatwiejszy niż inni kandydaci dostęp do mediów, mogą nadużywać go do celów związanych z prowadzeniem kampanii wyborczej. Media muszą być więc szczególnie wyczulone. 

Prowadzenie negatywnej kampanii w mediach, choć nie jest prawnie zakazane, budzi wątpliwości etyczne. Media powinny przekazywać wypowiedzi prawdziwe, wypowiadane w dobrej wierze oraz w tonie umiarkowanym. (..)

W przypadku, gdy tworzy się medium specjalnie na potrzeby wyborów, dane medium powinno kierować się regułami prawdziwości i uczciwości przekazu. Należy także pamiętać, że powstające w okresie wyborczym tytuły prasowe zobowiązane są do przestrzegania wszelkich wymogów stawianych prasie przez prawo prasowe (jeœli publikacja spełnia 56 kryteria definicji „dziennika" lub „czasopisma" wymagana jest np. jego rejestracja w sądzie). Bardzo ważne jest, aby wydawnictwo takie na każdym egzemplarzu posiadało takie informacje jak nazwę i adres wydawcy, adres redakcji, imię i nazwisko redaktora naczelnego. Choć prawo prasowe nie ustanawia obowiązku zamieszczenia impressum na tzw. drukach nieperiodycznych (np. jednorazowo wydanej gazetce), zasada ta powinna być przestrzegana w przypadku wydawnictw dotyczących wyborów. wg http://hfhr.pl/wp-content/uploads/2014/10/HFPC_media_w_okresie_wyborczym.pdf

Posted by Telewizja Opera on 03:37. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for Pytania o CBA dla projektu SKM dla Szczecina

Prześlij komentarz

Recent Entries

Recent Comments

Photo Gallery