"Po szczegółowych konsultacjach z samorządami na początku 2016 r. dokonano aktualizacji studium, gdzie przyjęto do dalszych analiz mniej rozbudowaną wersję opcji „1", w której
zrezygnowano z budowy sieci SKM:
− na linii nr 411 na odcinku Stargard – Stargard Kluczewo
− na odcinku Goleniów – Świnoujście na linii nr 401
− na odcinku Gryfino – Dolna Odra na linii nr 273 oraz zrezygnowano z budowy przystanku
Gryfino Południe na linii nr 273."
- dla tych działań i decyzji brak jest uzasadnienia ekonomicznego poza stwierdzeniem decyzji administracyjnej o nieznanym uzasadnieniu.
"Podjęta została także decyzja o uwzględnieniu w niniejszej aktualizacji studium, zadania
przesunięcia linii kolejowej nr 406, które związane jest z budową węzła Łękno realizowanego
w ramach Budowy Obwodnicy Śródmieścia Szczecina – etap VI. Projekty budowlane
i wykonawcze oraz wniosek o pozwolenie na budowę dla tego przedsięwzięcia zostały opracowane
przez BPBK S.A. z siedzibą w Gdańsku.
Koszty związane z realizacją robót kolejowych w ramach budowy węzła Łękno, uwzględniono
w niniejszej aktualizacji Studium. "
- tutaj brakuje uzasadnienia ekonomicznego, zaś koszt zadania jest bardzo znaczny. Dokonano tutaj manipulacji- dołączenie tego zadania nie było poprzedzone jakąkolwiek analizą, poza ogólnym określeniem takiej potrzeby. Wnoszę o wykreślenie tego zadania tj. budowy węzła Łękno dla ruchu samochodowego/ drogowego. Zarzucam dokonanie manipulacji poprzez bezprawne i nieuzasadnione ekonomicznie ujęcie tego zadania jako koniecznego dla realizacji inwestycji opisywanej w projekcie. Ta część powinna bezsprzecznie być pokryta ze środków na budowę drogi dla samochodów.
"Po przeprowadzonych analizach społeczno-ekonomicznych Opcja 1 wykazała najwyższą
efektywność ekonomiczną. Również koszty eksploatacji infrastruktury i utrzymania
prognozowanych połączeń kolejowych są znacząco niższe aniżeli w pozostałych analizowanych
opcjach."
- trudno znaleźć uzasadnienie dla tego stwierdzenia w dokumencie CBA. Łączenie wielu różnych opcji w pakiety bez ich osobnej analizy pod względem rentowności jest rażącym błędem metodologicznym.
kolejny zarzut to niepoprawnie przygotowane mapy, pomijające istneijące bocznice - np., do os. Słonecznego lub podtorza po zlikwidowanych bocznicach, np. do jednostki wojskowej "12 batalion rozpoznawczy" przy ul. Ku Słońcu. Ilustrację możliwego przebiegu ew. połączenia śladem odtworzonej bocznicy- dołączam.
Trudno znaleźć ekonomiczne uzasadnienie dla pominięcia szeregu osiedli generujących ruch na trasie. Analizy dołączone do CBA nie uzasadniają pomijanie generatorów ruchu takich jak np. południowo-wschodnia część miasta, os. Zdroje, os. Słoneczne, gdzie ongiś prowadzono obsługę koleją SKM w okresie ok. 1982-1985.