Stanowisko nadesłane przez MI:
Szanowny Panie,
odpowiadając na przekazaną pocztą elektroniczną skargę z dnia 7 października 2019 r. dotyczącą
wspierania przez Ministerstwo Infrastruktury działań PKP S.A. w zakresie utrudniania przez tę spółkę
wznawiania połączeń kolejowych, uprzejmie informuję, że w świetle podejmowanych dotychczas
i planowanych przez tutejszy resort inicjatyw w obszarze transportu kolejowego, nie można zgodzić się
dokonaną przez Pana oceną.
Wśród inicjatyw, które w sposób kompleksowy odnoszą się do zagadnień związanych z poprawą i rozwojem
transportu kolejowego nie można pominąć takich działań jak przygotowanie programu mającego na celu
wsparcie rozwoju i rewitalizacji linii kolejowych, przede wszystkim o znaczeniu lokalnym oraz powstrzymanie
ich degradacji – tzw. Program Kolej „Plus" czy zwiększenie środków na realizację inwestycji przewidzianych
w Krajowym Programie Kolejowym do 2023 r. Ponadto, w celu zapewnienia odpowiedniego poziomu jakości
infrastruktury kolejowej i likwidacji zaległości utrzymaniowych oraz zachowania odpowiedniej gęstości sieci
linii kolejowych przygotowany został program pn. „Pomoc w zakresie finansowania kosztów zarządzania
infrastrukturą kolejową, w tym jej utrzymania i remontów do 2023 roku".
Jednocześnie informuję, że sposób gospodarowania przez PKP S.A. posiadanymi zasobami majątkowymi
wynika z przepisów ustawy z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa
państwowego „Polskie Koleje Państwowe". W myśl art. 39 przywołanej ustawy, PKP S.A. gospodaruje
mieniem, w szczególności, poprzez wnoszenie do spółek, sprzedaż, oddawanie do odpłatnego korzystania
w drodze umów prawa cywilnego, a także przez zbywanie mienia zbędnego. Mienie, którego
zagospodarowanie nie jest możliwe w powyższy sposób, a względy ekonomiczne nie uzasadniają jego
utrzymywania, może zostać zlikwidowane lub przekazane nieodpłatnie określonym w ustawie podmiotom.
Z poważaniem
Dokument podpisany elektronicznie przez:
Tomasz Rurka
Zastępca Dyrektora
Pierwotna skarga redakcji:
Skarga na MI
Do Ministra Infrastruktury, do KI
Szanowni Państwo,
Z listu MI nie wynika, że Państwa instytucja- MI- stoi na straży nie-likwidowania kolei w Polsce. Nie wiadomo nadal, jakie działki PKP S.A. wyprzedaje. Zwykle PKP S.A. likwiduje perony- jak ostatnio w Łomży, by celowo utrudnić wznawianie połączeń kolejowych- bądź by to uniemożliwić.
Sądzę że skoro spółka celowo utrudnia wznawianie ruchu na liniach kolejowych, to taka sama sytuacja ma miejsce w Kozienicach. Sądzę że PKP S.A. próbuje uniemożliwić powrót kolei pasażerskiej do Kozienic.
W moim mieście PKP S.A. sprzedała linię średnicową kolei, a na petycję o jej zachowanie - nigdy ten monopol nie odpisał.
Z doświadczenia wiemy że celem spółki PKP S.A. jest likwidacja infrastruktury kolejowej i sądzimy że firma ta działa w celu utrudnienia lub uniemożliwienia przywrócenia połączeń kolejowych. Wezwaliśmy MI do podjęcia działań w celu uniemożliwienia spółce PKP S.A tego procederu.
Odpowiedź MI sugeruje iż MI wspiera działania PKP S.A.w celu utrudnienia lub uniemożliwienia powrotu usług przewozowych koleją pasażerską. MI nie tylko nie utrudnia PKP S.A prowadzenia tej działalności (likwidacji peronów, demontażu torowisk) ale nawet ją wspiera.
Pytanie redakcji do MI
Dlaczego PKP PLK sprzedaje stację kolejową Kozienice? Po naprawie torów kolejowych p. Dęblin- czas przejazdu do Warszawy będzie konkurencyjny. Skąd jest ta decyzja PKP?
z prasy: (...)Wybory parlamentarne 2019. Posłanka PiS Anna Kwiecień pochwaliła się spotkaniem z prezesem PKP Polskich Linii Kolejowych w sprawie powrotu pociągów pasażerskich do Kozienic. W tym samym czasie PKP szuka nabywcy części tamtejszej stacji kolejowej (...)
Opinia Ministerstwa Infrastruktury
Szanowny Panie Redaktorze,
działki związane z linią kolejową nr 76 Bąkowiec – Kozienice, które zlokalizowane są w obrębie miasta Kozienice, znajdują się w użytkowaniu wieczystym PKP SA.
Na 7 października br. wyznaczony został termin przetargu ustanego nieograniczonego na zbycie przez PKP SA jedynie dwóch działek. Natomiast działka gruntu, na której usytuowany był budynek dworcowo-mieszkalny, jest współwłasnością osób fizycznych od 2014 r.
Na linii kolejowej nr 76 Bąkowiec – Kozienice ruch pasażerski nie jest prowadzony od 1969 r., a ruch towarowy od 2000 r. Analizując aktualne zagospodarowanie terenu wokół dawnego dworca w Kozienicach, w przypadku wznowienia ruchu pociągów pasażerskich na tym odcinku, odtworzenie peronów możliwe byłoby na dwóch działkach, które są obecnie skomunikowane z istniejącą infrastrukturą drogową.
Z poważaniem
Szymon Huptyś
Rzecznik prasowy