Wniosek w spr. budowy łącznicy kolejowej łączącej południe województwa lubuskiego z Ziel. Górą/ Warszawą
Do Ministra Infrastruktury
Szanowni Państwo,
W 2016 roku widziałem że w statystykach liczba podróży koleją na mieszkańca rocznie w województwie lubuskim wynosi 3,0, czyli jest na poziomie biednych krajów Afryki czy polskiej ściany wschodniej, a w stosunku do RFN dzieli nas gigantyczna przepaść.
Pytałem wówczas, jak władze województwa tłumaczą tak niskie przewozy kolejowe w woj. lubuskim?
Nowa łącznica w Bieniowie pozwoli np. wytrasować część połączeń kolejowych trasą Nadodrzanki- Nadodrzańskiej Magistrali Kolejowej, trasą alternatywą. Jest to nieodzowny objazd na wypadek katastrof, awarii, powodzi etc. Umożliwi to szybki wyjazd poc. wojskowych z Żagania w kierunku centrum kraju.
Samorząd woj. lubuskiego, był pytany w sprawie budowy łącznicy kolejowej w Bieniowie ale nie dokonał aktualizacji planu transportowego. W piśmie poinformowano mnie o konkluzjach - czyli o polityce UMWL polegającej na prowadzeniu transportu zbiorowego kolejowego na południe województwa- znacząco wolniejszą trasą w kształcie zygzaka, a nie- w najkrótszym możliwym technicznie przebiegu. Ta proponowana przeze mnie łącznica wydatnie skracająca czas podróży pozwala na powrót kolei regionalnej w relacji z Ziel. Góry do Szprotawy czy Małomic.
Fot. plany budowy łącznicy w Bieniowie i połączenia Ziel. Góra- Małomice- Legnica, cc openstreetmap
Województwo lubuskie posiada bardzo mało rozwiniętą sieć kolejową. Nie istnieją funkcjonalne, szybkie połączenia kolejowe w kierunku południowym.
Szansą jest odtworzenie bezpośredniego połączenia na południe województwa (miasta Żagań, Szprotawa, Małomice) łącznicą- czyli z eliminacją zmiany kierunku jazdy pociągu na stacji Bieniów. Dokonanoby inwestycji podobnej jak w przypadku łącznicy kolejowej wokół Czerwieńska, otwierając dla kolei całą południową część województwa. Obecnie nikt niemal nie jeździ koleją z Ziel. Góry do Małomic, Szprotawy czy Żagania.
Zielona Góra zyskałaby dzięki inwestycji na stacji w Bieniowie- polegającej na budowie łącznicy kolejowej na stacji Bieniów- bezpośrednie połączenie kolejowe z Żaganiem i Legnicą. Skróceniu uległby czas podróży do Żagania oraz Legnicy, dzięki czemu kolej miałaby szanse powrotu do obsługi tej relacji przewozowej. Obecnie czas przejazdu jest zbyt długi, a pociągi w relacji do Żagania i Legnicy kursują z Zielonej Góry przez Żary, nadkładając ok. 15 minut czasu podróży.
W ramach inwestycji do której gorąco zachęcałem, powstałaby łącznica łącząca tory kolei "Latający Ślązak" z Wrocławia p. Legnicę, Żagań, z linią na Zieloną Górę. Obecna trasa p. Żary powoduje że pociągi z południa województwa muszą nadkładać 15 minut czasu przejazdu aby zahaczyć o stację Żary (wg krytyków omijanie tej stacji nie jest wskazane, mimo że skróci to cas podróży i napełni składy podmiejskie). Dłuższa trasa i dłuższy cas przejazdu wynikający ze strategii jaką się obecnie stosuje, powoduje w mojej ocenie pustki w składach pociągów, większe dotacje i odpływ pasażerów na rzecz samochodów osobowych. Pisałem o tym:
"Obecnie nie opłaca się podróż koleja na trasie do Żagania, Małomic- bowiem podróż przez Żary znacząco wydłuża czas przejazdu. Po budowie łącznicy możnaby mieszkać w Małomicach czy Żaganiu i pracować w Zielonej Górze- bowiem codzienne dojazdy stałyby się wygodne i czasowo atrakcyjne."
oraz
"Skróceniu uległby czas podróży do Żagania oraz Legnicy, dzięki czemu kolej miałaby szanse powrotu do obsługi tej relacji przewozowej. Obecnie czas przejazdu jest zbyt długi, a pociągi w relacji do Żagania i Legnicy kursują z Zielonej Góry przez Żary, nadkładając ok. 15 minut czasu podróży."
a mimo obecnie pociągi będą jeździły na południe województwa o 15 minut dłużej niż - gdyby łącznicę zbudowano.
Wnoszę o skierowanie sprawy także do Ministerstwa Obr. Narodowej z uwagi na znaczenie projektu łącznicy kolejowej w Bieniowie dla obrony kraju.
Pozdrawiam
Dokumentacja sprawy:
Petycja z dnia 08.10.2018 r. w sprawie budowy łącznicy kolejowej w Bieniowie i uruchomienia połączenia Zielona Góra - Małomice
Data wprowadzenia informcji do BIP: 2018-10-10 08:09:53Informacja ogłoszona dnia 2018-10-10 08:12:27 przez Wojciech Majdański
Akapit nr 1 - brak tytułu
Przebieg postępowania w sprawie petycji:
złożono w dniu 08.10.2018 r.
rozpatrzono w dniu 09.10.2018 r.
Przewidywany termin rozpatrzenia petycji:
rozpatrzono w dniu: 09.10.2018 r.,
tj. do 3 miesięcy od dnia złożenia, zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach.
Sposób załatwienia petycji:
wysłano odpowiedź w dniu 10.10.2018 r.
Załączniki
- Petycja z dnia 08.10.2018 r. w sprawie budowy łącznicy kolejowej w Bieniowie i uruchomienia połączenia Zielona Góra - Małomice (PDF, 1 MiB)Data wprowadzenia do BIP: 2018-10-10 08:12:15 | Data wytworzenia informacji: 2018-10-08 14:17:00
- Odpowiedź na petycję z dnia 08.10.2018 r. w sprawie budowy łącznicy kolejowej w Bieniowie i uruchomienia połączenia Zielona Góra - Małomice (PDF, 410.8 KiB)Data wprowadzenia do BIP: 2018-10-10 08:12:15 | Data wytworzenia informacji: 2018-10-09 14:00:00
______________________________
Merkuriusz Polski
Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
Prezes Zarządu, Wieczorna.pl SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
Informuję rozmówcę o przysługującym mu prawie do autoryzacji wypowiedzi udzielonych naszej agencji. Aby skorzystać z prawa, rozmówca niezwłocznie po udzieleniu wypowiedzi dla AP Merkuriusz Polski musi oznajmić że skorzysta z tego prawa. Czas na autoryzację wynosi 6 godzin od otrzymania przez rozmówcę zapisu jego słów.
Standardy relacjonowania wyborów przez media zgodne z Art. 7 ust. 2 ustawy – Prawo Prasowe.
Kandydat w wyborach nie powinien być formalnie związany z żadnym medium, w szczególności być dziennikarzem, redaktorem naczelnym bądź wydawcą. Jeżeli tak by się zdarzyło, gdyż prawo wprost tego nie zabrania, na czas wyborów nie powinien być on zaangażowany w relacjonowanie wyborów.
Rada Etyki Mediów uznaje udział dziennikarzy w wyborach za złamanie zasad etyki 55 dziennikarskiej . Dziennikarze nie tylko nie powinni kandydować, ale w jakikolwiek inny sposób uczestniczyć w pracach komitetów wyborczych, np. nie powinni pomagać kandydatom w przygotowaniu wystąpień publicznych.
Dobrą praktyką jest wprowadzenie przez szefów redakcji w tym zakresie jasnych wytycznych.
Media powinny z ostrożnością relacjonować wydarzenia z udziałem kandydatów pełniących funkcje publiczne w czasie kampanii wyborczej, a zwłaszcza ciszy wyborczej. Osoby te, mając łatwiejszy niż inni kandydaci dostęp do mediów, mogą nadużywać go do celów związanych z prowadzeniem kampanii wyborczej. Media muszą być więc szczególnie wyczulone.
Prowadzenie negatywnej kampanii w mediach, choć nie jest prawnie zakazane, budzi wątpliwości etyczne. Media powinny przekazywać wypowiedzi prawdziwe, wypowiadane w dobrej wierze oraz w tonie umiarkowanym. (..)
W przypadku, gdy tworzy się medium specjalnie na potrzeby wyborów, dane medium powinno kierować się regułami prawdziwości i uczciwości przekazu. Należy także pamiętać, że powstające w okresie wyborczym tytuły prasowe zobowiązane są do przestrzegania wszelkich wymogów stawianych prasie przez prawo prasowe (jeœli publikacja spełnia 56 kryteria definicji „dziennika" lub „czasopisma" wymagana jest np. jego rejestracja w sądzie). Bardzo ważne jest, aby wydawnictwo takie na każdym egzemplarzu posiadało takie informacje jak nazwę i adres wydawcy, adres redakcji, imię i nazwisko redaktora naczelnego. Choć prawo prasowe nie ustanawia obowiązku zamieszczenia impressum na tzw. drukach nieperiodycznych (np. jednorazowo wydanej gazetce), zasada ta powinna być przestrzegana w przypadku wydawnictw dotyczących wyborów. wg http://hfhr.pl/wp-content/uploads/2014/10/HFPC_media_w_okresie_wyborczym.pdf
--
-------
Merkuriusz Polski
Polish News Agency polishnews.pl
Posted by Telewizja Opera
on 09:35.
Filed under
.
You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0