Wniosek o dokończenie wieloletnich prób uruchomienia lotniska pasażerskiego w Częstochowie
- lotnisko w Rudnikach leży poza granicami miasta, a więc poza administracyjnym obszarem działania samorządu Miasta Częstochowy (jest to jedna z zasadniczych różnic między nami a np. Radomiem); teren lotniska nigdy nie był więc też i nie jest - siłą rzeczą - własnością miasta;
- lotnisko w Rudnikach nie miało i nie ma infrastruktury do obsługi regularnego ruchu pasażerskiego, mimo że incydentalnie było wykorzystywane do lądowań samolotów pasażerskich (wyjątkowi goście, po uzgodnieniach na szczeblu centralnym), a także jako lotnisko sportowe, które przyjmuje lądowania prywatnych, małych samolotów;
- położenie Częstochowy jeżeli chodzi o dostęp do lotnisk jest korzystne; odległość od Portu Lotniczego Katowice-Pyrzowice wynosi ok. 60 km z dobrym dojazdem, który będzie jeszcze lepszy i szybszy po wybudowaniu odcinka autostrady z Częstochowy do Pyrzowic - inwestycja jest w fazie bezpośredniego przygotowania do budowy. Inne porty lotnicze też są stosunkowo blisko - Łódź - ok. 120, Kraków - ok. 130 km, Wrocław - 210, Warszawa i Warszawa Modlin - 240 km i mamy z nimi dosyć korzystne połączenia drogowe lub kolejowe. Zależy nam więc m.in. na rozwoju najbliższego portu Katowice-Pyrzowice;
- Ustawy nakładają na samorząd miasta katalog zadań własnych, których realizacja jest bezdyskusyjnym obowiązkiem. W celu realizacji tych zadań samorząd dysponuje dochodami własnymi, które są środkami publicznymi. W katalogu zadań samorządu miasta nie mieści się organizacja lub realizacja komunikacji lotniczej. Samorząd miasta może oczywiście inwestować środki finansowe w przedsięwzięcia inwestycyjne prorozwojowe, przynoszące korzyści mieszkańcom. Inwestując pieniądze podatnika musi jednak zachować szczególną ostrożność, robić to zgodnie z prawem i zasadą gospodarności, z której jest rozliczany
- Samorząd miasta Częstochowy realizuje obecnie różne działania wspomagające przedsiębiorców (uchwalony jest kilkuletni plan wspierania przedsiębiorczości), zwłaszcza, gdy ich inwestycje wpływają pozytywnie na miasto i subregion. Miasto gotowe byłoby też zapewne do konkretnego wsparcia ewentualnego portu lotniczego, np. poprzez wkład w budowę układu komunikacyjnego umożliwiającego obsługę portu lotniczego, oczywiście pod warunkiem, że funkcjonowałby konkretny podmiot mający
Temat: Apel do radnych miasta Częstochowa o wznowienie połączeń lotniczych do portu lotniczego Częstochowa
Najbliższym czynnym lotniskiem w pobliżu Częstochowy est lądowisko Częstochowa-Rudniki, oddalone od centrum miasta o 15 km. Jest ono lądowiskiem powojskowym w prywatnych rękach, z zastosowaniem sportowym – na części jego terenu operuje Aeroklub Częstochowski. Nie jest ono przystosowane do obsługi dużych samolotów, istnieje możliwość lądowania tylko małych samolotów pasażerskich. Posiada zaniedbaną betonową drogę startową (2000 × 60 m). Wieloletnie zamierzenia włodarzy miasta przeistoczenia lotniska w pasażerskie lub towarowe dotychczas nie zaowocowały wsparciem finansowym z żadnego źródła, lub nawet uregulowaniem prawnym jego statusu po myśli samorządowców. Ostatni raz lotnisko zostało użyte przez linie lotnicze w 1983 – przez jeden sezon Polskie Linie Lotnicze LOT oferowały z niego połączenia do kilu miast Polski. Istnieje jednak szansa na ożywienie częstochowskiego portu lotniczego.
Władzom miasta Częstochowa zadawaliśmy pytania na temat wznowienia połączeń pasażerskich z portu lotniczego Częstochowa Rudniki. Pytaliśmy się, czy władze miasta podejmują kroki w celu ożywienia portu lotniczego Częstochowa - Rudniki? Ma on pas startowy o wymiarach 200 na 60 metrów, a więc podobne parametry jak port lotniczy w Radomiu. Władze miasta mogłyby na powrót przywrócić połączenia pasażerskie z tego portu lotniczego. W 1983 roku uruchomiono połączenia lotnicze do Częstochowy- operatorem były linie lotnicze LOT. Wskazywałem wówczas władzom miasta na zapisy z oficjalnej strategii transportowej miasta:
Bliskie sąsiedztwo z projektowanym węzłem autostradowym autostrady A1 sprawia, że w przypadku uregulowania własności gruntów i sprecyzowanej polityki transportowej, warto podjąd działania mające na celu doprowadzenie lotniska do używalności w ruchu cywilnym. Rozwiązanie takie było praktykowane tylko przez jeden sezon, kiedy to w 1983 roku regularne połączenie zapewniały Polskie Linie Lotnicze LOT. Podczęstochowskie lotnisko jest położone blisko miasta i wobec rosnącej potrzeby przemieszczania się mieszkaoców, inwestycja w transport lotniczy w przypadku Częstochowy będzie coraz bardziej zasadna. Oczywiście alternatywą pozostaje MPL w Pyrzowicach, położonych również w akceptowalnej dla większości użytkowników odległości od Częstochowy. Wspomniana Strategia Rozwoju Systemu Transportu Województwa Śląskiego przewiduje również działania zmierzające do rozwoju infrastruktury lotniczej w przypadku lotniska w Kościelcu.
wg http://konsultacje.czestochowa.pl/wp-content/uploads/2013/11/PT-Cz%C4%99stochowa-5.11.2013.pdf
Lotnisko jest w części używane przez Aeroklub Częstochowski. Posiada betonową drogę startową o kierunkach 08/26 o długości 2000 m i szerokości 60 m, drogi kołowania, hangary, magazyny, bazę paliwową, wieżę kierowania lotami, budynek portu z kawiarenką. W pobliżu znajduje się bocznica kolejowa - umożliwiająca wprowadzenie tzw. airport linku do obsługi podróżnych udających siękjoleją do portu lotniczego- i stacja trafo. Za czasów PRL-u lotnisko obsługiwało ruch pasażerski do kilku polskich miast. Od lutego 2007 lotnisko ma prawny status lądowiska.
Za czasów PRL-u lotnisko obsługiwało ruch pasażerski do szeregu polskich miast. Obecne szanse rozwoju lądowiska jako portu lotniczego są niejasne. Lądowisko znajduje się 66 km od szybko rozwijającego się międzynarodowego portu lotniczego Katowice-Pyrzowice. Jest to mimo wszystko dość znaczny dystans i port lotniczy miałby szansę na nowo uruchomić połączenia pasażerskie, gdyby polityka władz miasta i regionu była sprzyjająca.
Istniejąca droga startowa z betonu cementowego posiada wymiary 2000 x 60 m. Wielkości te umożliwiają ustalenie kodu referencyjnego lotniska na 3C, który umożliwia wykonywanie operacji lotniczych przez statki powietrzne o wymaganej referencyjnej długości drogi startowej do 1800 m oraz rozpiętości skrzydeł nie większej niż 36 m. Jest to też minimum dla operacji tzw. tanich linii lotniczych. Istniejące drogi kołowania zbudowane są z betonu cementowego. Ich szerokość wynosi 12 m w przypadku dróg kołowania łączących się bezpośrednio z drogą startową oraz 14 m w przypadku prawie równoległej do DS drogi kołowania. Pozwalają one na bezpieczną obsługę samolotów pasażerskich typu ATR 72. Niemniej musiałyby być poszerzone gdyby port miał obsługiwać np. tanie linie lotnicze.
Atutem portu jest spory ruch lotniczy- 11,5 tys. startów i lądowań w roku. To trzeci wynik w Polsce dla lotnisk tego typu. Port lotniczy zajmuje 270 hektarów.
Władze miasta pytaliśmy, jaki jest aktualny status lotniska w pobliżu miasta? Pytaliśmy, czy urząd miejski prowadzi działania nad jego odtworzeniem, naprawą? Mógłby powstać port lotniczy Częstochowa/ Górny Śląsk. Być może powtórzyłby sukces portu lotniczego Katowice Pyrzowice, odległego od miasta o 60 km.
W ostatnim okresie uruchomiono port lotniczy w Radomiu. Po okresie długotrwałego oczekiwania znalazł się przewoźnik lotniczy chętny do obsługi połączeń z portu lotniczego. Jest to linia Czech Airlines, obsługująca wiele lotnisk w mniejszych miastach i posiadająca doświadczenie w zakresie obsługi lotniczej niewielkich miast i małych portów lotniczych.
Pytaliśmy, czy władze miasta planują doprowadzenie do przywrócenia obsługi lotów pasażerskich w porcie lotniczym? Jakie są plany władz miasta wobec portu lotniczego? Port w Radomiu uruchomiono tylko dzięki staraniom miejscowych władz. Zakupiono używany terminal portu lotniczego, skompletowano niezbędne wyposażenie, uzyskano certyfikaty i wymagane pozwolenia. Proces ten zajął kilka lat, pochłonął w sumie kilkanaście- kilkadziesiąt mln PLN. Dopiero po częściowej prywatyzacji portu lotniczego pojawili się przewoźnicy pasażerscy.
Pytaliśmy, jakie są plany Urzędu Miejskiego odnośnie możliwej siatki połączeń? Czy władze miasta planują przekonać władze województwa celem dotowania połączeń pasażerskich do miast Polski wzorem władz woj. lubuskiego? W tym województwie dopłaca się do przewozów lotniczych na trasie z Babimostu do Warszawy.
Odpowiedź władz miasta:
specyfika Częstochowy polega na tym, że:
1) lotnisko w Rudnikach leży poza miastem, a więc poza administracyjnym obszarem działania Miasta Częstochowy (jest to jedna z zasadniczych różnić między nami a Radomiem); teren lotniska nigdy nie było więc też - siłą rzeczą - własnością miasta;
2) lotnisko w Rudnikach nie miało i nie ma infrastruktury do obsługi regularnego ruchu pasażerskiego, mimo że incydentalnie było wykorzystywane do lądowań samolotów pasażerskich (wyjątkowi goście, po uzgodnieniach na szczeblu centralnym), a także - jako lotnisko sportowe - przyjmuje lądowania prywatnych, małych samolotów;
3) położenie Częstochowy jezęli chodzi o dostępność do lotnisk jest korzystne; odległość od Portu Lotniczego Katowice-Pyrzowice wynosi niespełna 60 km z dobrym dojazdem, który będzie jeszcze lepszy i szybszy po wybudowaniu odcinka autostrady z Częstochowy do Pyrzowic (inne porty lotnicze też są stosunkowo blisko - Łódź - ok. 120, Kraków - ok. 130 km, Wrocław - 210, Warszawa i Warszawa Modlin - 240 km); na razie zależy nam więc na korzystnym dla miasta rozwoju połączeń portu Katowice-Pyrzowice;
4) Częstochowa w swojej strategii proinwestycyjnej skupia się obecnie na ściąganiu kapitału na wolne jeszcze tereny dwóch specjalnych stref ekonomicznych (w ubiegłym roku rozszerzono teren katowickiej strefy i objęto strefą mielecką ponad 70 ha częstochowskich gruntów); mamy też nadzieję na dalsze poszerzenie stref i kolejnych inwestorów; jest to plan realny i realizowany; kwestia tworzenia subregionalnego portu lotniczego przez samo miasto, nawet gdyby były ku temu możliwości formalno-prawne (w tym np. możliwość rozporządzania terenem lotniska), byłaby mocno dyskusyjna z ekonomicznego punktu widzenia (nawet biorąc pod uwagę potencjalne prorozwojowe aspekty inwestycji).
Włodzimierz Tutaj
rzecznik prasowy UM Częstochowy
Z prasy o Częstochowskim Porcie Lotniczym
Pełni nadziei są prezydent Częstochowy Tadeusz Wrona, starosta częstochowski Mieczysław Chudzik, wójt gminy Rędziny Waldemar Chmielarz oraz prezes Aeroklubu Częstochowskiego Włodzimierz Skalik. W poniedziałek zwołali konferencję prasową. Wrona przedstawił listy wysłane do ministrów: obrony narodowej Radosława Sikorskiego i transportu Jerzego Polaczka. Samorządowcy wyrazili w nich gotowość kupna lub przejęcia dawnego lotniska wojskowego w Rudnikach. - Od początku gmina chciała to zrobić - przypomniał wójt.
Cała czwórka widziałaby tam regionalne lotnisko obsługujące lotnictwo pasażerskie i towarowe (jest taki zapis w strategii rozwoju subregionu częstochowskiego). Skalik przypomniał, że już kilka lata temu opracowano koncepcję rozwoju Rudnik. - Teraz jest większa niż kiedykolwiek szansa na jej zrealizowanie. Notujemy niezwykły rozwój transportu lotniczego. Niedługo ewenementem będą duże miasta bez lotniska - przekonywał. Według Skalika, Polska na rozwój lotnisk w latach 2007-2013 może otrzymać 6-8 mld euro unijnej pomocy. - Oczywiście, aby starać się o te fundusze, musi być zaangażowanie samorządów - podkreślał. Zdaniem prezesa Aeroklubu Rudniki mogłyby się stać miejscem pasażerskich lotów czarterowych oraz VIP-owskich, portem towarowym, miejscem stacjonowania służb sanitarnych. - Już dziś w Rudnikach lądują biznesmeni, politycy. Mamy zapytania o szybki przewóz towarów, także za granicę, ale kłopotem są odprawy celne w Pyrzowicach - wyjaśnia Skalik.
Samorządowcy zgodnie zaprzeczyli twierdzeniom ministra Sikorskiego. Odpowiadając na wystąpienie senatora Czesława Ryszki z PiS-u, napisał, że Agencja Mienia Wojskowego "prezentowała władzom gminnym i Częstochowy koncepcję wspólnego zagospodarowania lotniska w postaci powołania spółki prawa handlowego w celu prowadzenie działalności lotniczej. Efektem tych spotkań były jedynie deklaracje nie owocujące jakąkolwiek propozycją".
- To nieprawda. O wniesieniu lotniska jako aportu do spółki Bosacka Development dowiedzieliśmy się już po fakcie - mówił prezydent Wrona.
- To gmina złożyła na piśmie propozycję przejęcia lotniska. Od ówczesnego prezesa Agencji otrzymaliśmy odpowiedź, że przyśle propozycje zagospodarowania lotniska. Nigdy tego nie zrobił - wtórował mu wójt Chmielarz.
Lotnisko w Rudnikach
Zbudowali je podczas wojny Niemcy. Od lat 50. korzystało z niego wojsko. Gdy wyprowadziło się w 2001 roku, teren objęła Agencja Mienia Wojskowego. O wartości Rudnik stanowi infrastruktura: stacja trafo, bocznica kolejowa, baza paliwowa, magazyny. Aeroklub Częstochowski ma prawo tylko do wybudowanego przez siebie hangaru, budynku klubowego i 38 ha gruntu (zapłacił za to Agencji 100 tys. zł).
Cały tekst: http://czestochowa.wyborcza.pl/czestochowa/1,35271,3563632.html#ixzz3u7SRl1SS
11 czerwca w Oczyszczalni Ścieków „Warta" Włodzimierz Skalik, prezes Aeroklubu Polskiego i Aeroklubu Częstochowskiego, przedstawił założenia utworzenia częstochowskiego lotniska w Rudnikach. Współorganizator spotkania – Zbigniew Miszczyk, prezes Regionalnej Izby Przemysłowo-Handlowej w Częstochowie, stwierdził, że lotnisko użytku publicznego powstanie już niebawem i nieodwołalnie. |
|
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
Lotnisko Częstochowa-Rudniki (kod lotniska IATA: CZW, kod lotniska ICAO: EPRU) – powojskowe lotnisko w Kościelcu koło Rudnik, leżące w odległości ok. 16 km od centrum Częstochowy w kierunku północno-wschodnim przy drodze krajowej nr 1 (E 75) Gdańsk–Cieszyn, obecnie mienie prywatne.
Dane lotniska
Od 2007 do 2017 roku figurowało w ewidencji lądowisk Urzędu Lotnictwa Cywilnego pod poz. 24 (nr ewidencyjny 34)[1]. W 2017 roku zostało wpisane do Rejestru Lotnisk Cywilnych jako lotnisko użytku publicznego niepodlegające certyfikacji[2].Lotnisko dopuszczone do operacji lotniczych wykonywanych przez samoloty, śmigłowce, wiatrakowce, szybowce, paralotnie, paralotnie z napędem,motolotnie, spadochrony zgodnie z przepisami dla lotów z widocznością VFR w dzień i w nocy dla statków powietrznych o całkowitej masie startowej(MTOW) do 5700 kg.
Lotnisko: Lotnisko Częstochowa-Rudniki - EPRU
Lokalizacja (WGS–84):
50° 53' 10,08" N
19° 12' 08,90" E
Częstotliwość lotniska: 122.800 MHz - Rudniki Radio
Pasy startowe:
(DS 1) 2000 × 60 m (260°/080°), beton
(DS 2) 640 × 280 m (260°R/080°L), trawa
(DS 3) 2200 × 200 m (260°L/080°R), trawa
Elewacja pasa startowego: 262 m / 859,58 ft (n.p.m.)
Lądowisko czynne cały rok w dzień i w nocy
Godziny pracy Zarządzającego lądowiska (Aeroklubu Częstochowskiego): dni robocze od 8.00–16.00
Przyloty w godzinach pracy Zarządzającego należy uzgodnić z Zarządzającym
Przyloty poza godzinami pracy Zarządzającego oraz w dni świąteczne należy uzgodnić z Zarządzającym lądowiska z wyprzedzeniem 24 H.
Źródło[3]
Lotnisko jest w części używane przez Aeroklub Częstochowski. Posiada betonową drogę startową 08/26 o długości 2000 m i szerokości 60 m, drogi kołowania, hangary, magazyny, bazę paliwową, wieżę kontroli ruchu lotniczego, budynek aeroklubu z kawiarenką i duży teren trawiasty z polem namiotowym. W pobliżu znajduje się bocznica kolejowa i stacja trafo.
Na podczęstochowskim lotnisku Rudniki działa cały rok strefa spadochronowa Szkoły Spadochronowej „Omega". Gdzie jest możliwość wykonywaniaskoków tandemowych oraz można uczestniczyć w kursach spadochronowych AFF[a][4].
5 lipca 2014 roku pod Topolewem, wyniku katastrofy samolotu Piper PA-31 Navajo należącego do Szkoły Spadochronowej „Omega", transportującego spadochroniarzy, śmierć poniosło 11 osób, a 1 została ranna.
Historia lotniska
W 1940 roku dowództwo Luftwaffe postanowiło zrealizować swój program rozwoju sieci lotnisk wojskowych. Konsekwencją tego było wybudowanie dwóch lotnisk na ziemiach polskich, obiektów położonych w niewielkiej odległości od dotychczas używanych lądowisk. Były to jednostki w Rudnikach[b] na północ od Częstochowy oraz Zendek położony 30 km na zachód od Zawiercia i 16 km na północ od Będzina[5].W Rudnikach powstała Luftkriegschule IX, jednostka działająca od listopada 1942 roku do lipca 1944 roku. Następnie utworzono Segelfliegerschule der Luftwaffe Tschenstochau. Tam właśnie prowadzono szkolenie szybowcowe. Szkolenie to odbywało się za wyciągarką szybowcową lub na holu. Była to jednak nieduża jednostka – znacznie mniejsza w porównaniu z lotniskiem w Zendku. Zajmowało ono teren, który współcześnie stanowi północny skraj MPL Katowice we wsi Pyrzowice[5].
Od 1950 roku lotnisko należy do Aeroklubu Częstochowskiego, jednak w Rudnikach częstochowscy lotnicy pojawili dopiero w 1957 roku. Do tego czasu decyzją władz centralnych terenem gospodarowało wojsko[6].
Od roku 1953 lotnisko wojskowe (kategorii II – zapasowe). W roku 1958 zapasowe dla 39. Pułku Lotnictwa Myśliwskiego. W 1961 roku na lotnisku okresowo bazował 53. Pułk Lotnictwa Szturmowego, z samolotami Lim-2. W latach 80. XX wieku było lotniskiem zapasowym dla 10. Pułku Lotnictwa Myśliwskiego OPK im. Ludowych Partyzantów Ziemi Krakowskiej[7].
W 1983 roku przez jeden sezon w okresie letnim istniało połączenie lotnicze, które obsługiwały PLL LOT[8][c].
W 2018 roku lotnisko było miejscem planu filmowego. Na płycie lotniska powstały zdjęcia do filmu "Kurier"[9].
Plany rozwoju lotniska[edytuj | edytuj kod]
Szanse rozwoju lądowiska jako portu lotniczego są niejasne. Lądowisko znajduje się 66 km od szybko rozwijającego się międzynarodowego portu lotniczego Katowice-Pyrzowice. Mimo to władze Częstochowy starają się przejąć lądowisko. Gazeta Wyborcza napisała 21 sierpnia 2006 roku: „Samorządowcy widzą szansę na przejęcie terenów po lotnisku w Rudnikach. Nadzieję dał im raport Najwyższej Izby Kontroli o nieprawidłowościach w Agencji Mienia Wojskowego"[10].
Uwagi[edytuj | edytuj kod]
- ↑ Aeroklub Częstochowski prowadzi kursy spadochronowe metodą „Na linę"
- ↑ W 1942 roku na tamtejszym wojskowym lotnisku prowadzono budowę pasów startowych, którą nadzorował majster Karlsen Duńczyk → Historia Ochotnicza Straż Pożarna Rudnikach (pol.). osp-rudniki.pl/historia/. [dostęp 2016-01-22].
- ↑ W 1983 roku lotnisko Rudniki obsługiwało tylko jedno połączenie handlowe na trasie Częstochowa-Warszawa. 6 czerwca o godz. 10.35 wylądował pierwszy rejsowy samolot An-24 z pasażerami na pokładzie. Cena biletu do Warszawy wynosiła 990 zł. Rejs powrotny do stolicy zaplanowano na godziny 15.30 i 18.45 natomiast do Gdańska na 11.25. Lotnisko otwarto w związku z czasowym zamknięciem lotniska w Katowicach-Pyrzowicach oraz z wizytą papieża Jana Pawła II w Polsce. Od 29 czerwca Częstochowa otrzymała chwilowe połączenie lotnicze z Koszalinem.
Przypisy[edytuj | edytuj kod]
- ↑ pol.
- ↑ pol.
- ↑ pol.
- ↑ pol.
- ↑ ab pol.
- ↑ pol.
- ↑ pol.
- ↑ Blue Ocean Business Consulting sp. z o.o.: Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Miasta Częstochowy. Urząd Miasta Częstochowa, październik 2013. s. 222. [dostęp 2016-01-23].
- ↑ [dostęp 2020-08-03]
- ↑ Marek Mamoń: "Pomysł na lotnisko w Rudnikach", Gazeta.pl, 2006-08-21. Link sprawdzony 2008-01-28.
Linki zewnętrzne[edytuj | edytuj kod]
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
RTVP OPÉRA www.opera.rtvp.pl
Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra