dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (39) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

Petycja o wprowadzenie komunikacji miejskiej w relacji do Portu Lotniczego Zielona Góra

Do Państwa Radnych Miejskich 

Petycja
 
o wprowadzenie komunikacji miejskiej w relacji na lotnisko Babimost

 Chodzi o wprowadzenie linii autobusowej komunikacji miejskiej z Zielonej Góry przez obwodnicę, w relacji Port Lotniczy- Nowe Kramsko- Kolesin- Klępsk - Zielona Góra (z ominięciem Sulechowa obwodnicą). Linia mogłaby kursować stale, co najmniej kilka razy dziennie, i służyłaby nie tyle pasażerom portu, co mieszkańcom wsi na trasie. Z czasem dopiero być może udałoby się przyciągnąć do portu lotniczego przewoźników lotniczych, ale warunkiem jest poprawa skomunikowania systemem miejskiej komunikacji autobusowej, który to system obecnie omija port lotniczy.



Opis koncepcji- linii MZK nr 100 do portu lotniczego Zielona Góra
 
Porty Lotnicze- Widma. Czy Polska potrzebuje tej kategorii portów lotniczych? Co w nich źle zrobiono? Np. brakuje czynnych połączeń transportem zbiorowym. Jako ekonomiści badamy takie upadłe porty lotnicze, wyszukujemy co zrobiono w nich źle. Co było przyczyną porażki? W Zielonej Górze- na pewno brak jest linii autobusowej komunikacji miejskiej, która mogłaby powstać. Obecna obsługa autobusowa portu lotniczego może być przyczyną jego rynkowego niepowodzenia. Powinna powstać kursująca co najmniej kilka razy dziennie - stała linia MZK do portu lotniczego.
 
Prym wśród portów lotniczych - widm wiedzie niezrównana Zielona Góra. Państwowy port lotniczy ostał się fali cięć i likwidacji portów lotniczych końca transformacji ustrojowej, kiedyto rozebrano porty lotnicze koło Jeleniej Góry  (Krzywa koło Bolesławca, obsługiwała w przeszłości pasażerskie loty do Moskwy), koło Koszalina (pasażerski port lotniczy w Koszalinie- Zegrzu Pomorskim, który rozebrano), koło Słupska (port Słupsk - Redzikowo, który do końca transformacji i nawet w jej czasie obsługiwał pasażerskie loty cywilne do Warszawy. Upadł też port lotniczy Szymany koło Olsztyna, który działał jeszcze w czasach transformacji ustrojowej. Teraz znów działa-  odbudowywany, z wykorzystaniem kolei pasażerskiej do najbliższego miasta, co może spowodowało sukces jego reaktywacji biorąc pod uwagę innowacyjność technologiczną projektu. 
 
Także port lotniczy w Zielonej Górze ma już 42 lata. Otwarto go w 1977 roku i obsługiwał połączenia, także wakacyjne i czarterowe, z przesiadkami, do ciepłych krajów. Leciałem w ten sposób do Burgas w Bułgarii. Było to możliwe technicznie jeszcze w tamtych czasach. Także, do portu dojechałem właśnie autobusem zatrzymującym się w dziwnym miejscu, bo pod hotelem Polan, w miejscu gdzie był jakiś "przystanek- widmo". Od tego czasu ta efemeryczna i niepewna forma komunikacji nie uległa zmianie. Dziś- niewielki autobusik obsługuje jedynie jeszcze dziwniejsze i bardziej widmowate przystanki oraz obsługuje miejscowy dworzec PKS.

Tak słaba komunikacja portu lotniczego - nie aż tak odległego od granic miasta- po ich powiększeniu- z samym miastem- jest ewenementem w Polsce. W stronę lotniska nie kursuje żadna linia MZK.
 
Port lotniczy w Zielonej Górze- jest państwowy, co już jest gwarancją problemów. PPL, państwowy zarządca tego portu, w typowy sposób go "zabił". Brakowało wyposażenia które dopiero teraz w dramatyczny sposób jest kompletowane. Powstał terminal przylotów. Działa port lotniczy cargo. Niestety, na przewozy cargo brak jest chętnych. 

W Zielonej Górze nie działa połączenie kolejowe, a zaniedbaną stację kolejową we wschodniej części portu lotniczego sprzedano prywatnemu właścicielowi. Ta firma może naprawiłaby chociaż stację kolejową? Nic tu się nie dzieje. 
 
Musimy zaapelować do władz miasta Zielona Góra chociaż o połączenie autobusowe do portu lotniczego- komunikacją podmiejską- poprzez skierowanie niniejszej petycji do władz miasta Zielonej Góry- co niniejszym czynię. Miało powstać połączenie kolejowe, ale prezydent miasta Zielona Góra zadecydował o rozebraniu sieci miejskich torów kolejowych z największej galerii handlowej w centrum miasta- w relacji do dworca kolejowego i do portu lotniczego.

Szkoda, a to właśnie kolej pasażerska mogłaby ożywić nieczynny port kolei pasażerskiej przy porcie lotniczym i połączyć lotnisko z miastem. Niestety, likwidacja śródmiejskiej sieci kolei pasażerskiej była chyba błędem władz miasta. 
 
Niemniej, w tej chwili gwałtownie jest potrzebna linia autobusowa, np. numer 100- do portu lotniczego. Autobusy miejskie powinny połączyć Zieloną Górę z portem lotniczym, a sam port skomunikować - na przykład kolejna linią autobusowej komunikacji miejskiej- z najbliższym dworcem kolejowym- Babimostem. 
 
Inaczej port lotniczy Zielona Góra, najgorzej skomunikowany w kraju, może upaść. Nie ma już portów lotniczych- czynnych - bez komunikacji miejskiej z najbliższego dużego miasta. Takie porty lotnicze upadają- i nie inaczej będzie z portem lotniczym w Zielonej Górze. Autobusy mogłyby także służyć mieszkańcom wsi po drodze- bo, obsłużywszy wsie po drodze, autobus zdecydowanie powinien pojechać obwodnicą Sulechowa by skrócić czas podróży. Mimo wszystko potrzebne jest pilne skomunikowanie portu, tak aby pasażerowie np. linii czarterowych mogli się dostać  np. na najbliższy dworzec kolejowy.
 
Miasto Zielona Góra w spektakularny sposób zaniedbało skomunikowanie portu lotniczego. To dlatego także ten port lotniczy od lat jest nieżywy. Aby go ożywić, potrzebne jest połączenie kolejowe, ale na początek musi powstać połączenie autobusowe. Nawet jeśli na początku z takiej- kursującej kilka razy dziennie nowej linii autobusowej- skorzystają tylko mieszkańcy wsi po drodze, warto je uruchomić- już teraz- inaczej port lotniczy może zebrać złe opinie przewoźników i pasażerów, co fatalnie może się odbić na jego dalszej przyszłości na rynku, który jest bardzo wymagający. Nawet takie miasta jak Olsztyn zbudowały swoje połączenia kolejowe na lotniska. W Zielonej Górze brak jest nawet stałej linii komunikacji miejskiej.
 
Wzywam i apeluję do władz miasta Zielona Góra o wdrożenie natychmiastowych działań. Port lotniczy bez połączenia autobusowego w systemie i taryfie lokalnej komunikacji miejskiej- upada i jest portem lotniczym widmo. Takich sytuacji jest brak- jak Europa długa i szeroka. 

Po powiększeniu granic miasta port lotniczy nie jest aż tak daleko od końca granicy administracyjnej miasta. Powinien się znaleźć na mapie sieci komunikacji autobusowej- sieci komunikacji miejskiej, włącznie z porannym połączeniem autobusowym do portu lotniczego, które - jako nie objeżdżające miejskich przystanków i niedostępne na tablicach elektronicznych wyświetlaczy rozkładów jazdy, jest trudno- lub nawet niedostępne dla zwykłych mieszkańców miasta. 

Ciężko znaleźć linię która odjeżdża z dworca PKS- większa część miasta pozostaje nieskomunikowana z lotniskiem. Przyczyną porażki portu lotniczego w Zielonej Górze jest także, a może przede wszystkim- egzotyczna w światowej skali polityka transportowa władz miasta Zielonej Góry. 
 
Odkąd pamiętam, nie aż tak odległy port lotniczy jest nie obsługiwany komunikacją miejską, a jedynie połączeniami autobusowymi odjeżdżającymi z trudnych do znalezienia przystanków, słabo oznaczonych i pozbawionych rozkładów jazdy. Port lotniczy jednocześnie od lat upada.

Wzywam do zmiany tego stanu, i to w sposób natychmiastowy. Władze miasta nagle powinny uruchomić nową linię autobusową MZK dostępną w taryfie podmiejskiej za 4,40 PLN, najlepiej, - jak najniższej, w celach promocyjnych takiego nowego połączenia. 
 
Ten port lotniczy od lat upada, także z powodu dziwnej polityki władz. Nie istotne, czy miasta, czy województwa. Jaką szansę rozwoju dla lotniska daje tak egzotyczne skomunikowanie? Dlaczego do portu lotniczego nie można dojechać w ramach biletu komunikacji miejskiej MZK miasta Zielona Góra, nawet w najwyższej cenie taryfowej- jak np. do Droszkowa czy Przytoku? Dlaczego port lotniczy nie znajduje się w wykazie linii komunikacji miejskiej i jest niedostępny po sprawdzeniu map i rozkładów komunikacji miejskiej wywieszonych na przystankach?

Uwzględniono nawet podmiejski Droszków- zaś Zielona Góra jest bodaj jedynym miastem Europy Zachodniej które z tych map i rozkładów wykreśliło- w europejskiej skali wcale nie aż tak odległy- port lotniczy ze swoich map i rozkładów? Autobusy miejskie mogłyby chociaż obsługiwać poranne połączenie do Warszawy, w drodze powrotnej dowoziłyby do Zielonej Góry mieszkańców wsi na trasie tej linii, omijając Sulechów dla skrócenia czasu jazdy, przynajmniej w stronę "do" portu lotniczego, zaś kurs powrotny mógłby obsługiwać Sulechów. Najlepsza byłaby stała linia autobusowa, kursująca co najmniej kilka razy dziennie, i mająca pętlę przy terminalu portu lotniczego.
 
Aby port lotniczy ożył, powinien pojawić się natychmiastowo na mapach i planach komunikacji miejskiej wywieszonych na tablicach ogłoszeń i wiatach przystankowych. Być może powinny się pojawić specjalne reklamy tego połączenia. Dopiero wtedy jest szansa że przewoźnicy lotniczy kiedykolwiek szerzej skorzystają z tego portu lotniczego.
 
Połączenie autobusowe na lotnisko musi już ruszyć teraz. W Porcie Lotniczym Zielona Góra powinna pojawić się po prostu komunikacja miejska MZK Zielona Góra. Inaczej ten port nigdy "nie załapie" na rynku przywozów masowych, i będzie służył najwyżej nielicznych podróżnych.
 
Władze miasta od lat całkowicie zaniedbały port lotniczy. Sytuacja w którym komunikacja zbiorowa nie dociera do portu lotniczego położonego tak nieopodal, jest ewenementem na skalę Europy. Patrząc na dystans od obecnych, poszerzonych granic miasta, port lotniczy powinien być obsługiwany w tej samej taryfie co miejscowość Droszków. 
 
W wielkim ogóle polityka władz miasta w dziedzinie transportu miejskiego i podmiejskiego jest egzotyczna w skali Europy. W Olsztynie, mieście porównywalnym, znajduje się - droga w budowie- linia kolei podmiejskiej do portu lotniczego, który jest nawet bardziej odległy niż w Zielonej Górze. Wybudowano nowy przystanek przy samym terminalu portu lotniczego w Olsztynie.
 
Także w Zielonej Górze to działanie jest nieodzowne. Apeluję o odbudowę kolei na lotnisko wzorem miasta Olsztyn, wraz z odbudową torowiska w ulicach Batorego, Piesza, Lisia- do al. Zjednoczenia. Wówczas możnaby odtworzyć kolej na lotnisko, ze stacją początkową Zielona Góra Al. Wojska Polskiego. 
 
Na początek apeluję o włączenie połączeń autobusowych- zarówno tych istniejących, porannych, jak i połączeń jakie dodanoby na tej trasie-w system komunikacji miejskiej miasta Zielona Góra. 
 
 Proponujemy także wdrożenie linii kolei podmiejskiej w relacji Zielona Góra Port lotniczy- Sulechów- Zielona Góra, z wykorzystaniem tymczasowym dworca kolejowego powojskowego przy porcie lotniczym. Wykonanoby tymczasowy chodnik. W późniejszym czasie dobudowanoby 1500 metrów torowiska do terminalu pasażerskiego. Ten odcinek brakuje, aby pociągi podmiejskie- autobusy szynowe, mogły obsłużyć nowy przystanek jakiby powstał przy terminalu pasażerskim portu lotniczego.
 
Chcemy jak najszybszego uruchomienia połączeń kolei pasażerskiej do terminalu portu, początkowo dla obsługi połączeń porannych. Taka inwestycja wymaga wydatku 5,5 mln PLN na 1500 metrów bieżących torowiska kolejowego od stacji kolejowejbwe wschodniej części lotniska do terminalu. 
 
Prosimy o odpowiedź dla wydawnictwa. Zielona Góra jako miasto dopłaca do tego portu pieniądze.
 
Apeluję tą petycją do władz miasta Zielona Góra o kompletną zmianę polityki transportowej miasta Zielona Góra. Jako przykład podajemy miast Olsztyn, które zainwestowało w kolej pasażerską do terminalu portu lotniczego. Chcemy takiej samej inwestycji w Zielonej Górze. To szansa dla regionu i dla miasta. Dzięki budowie ok. 1500 metrów toru kolejowego do terminalu do portu lotniczego mogłyby zostać połączone miasta Zielona Góra i Gorzów. Szynobus relacji Zielona Góra - Gorzów mógłby obsługiwać- nawet dziś- niezelektryfikowaną bocznicę do portu lotniczego.
 
Ale najpierw powinny ruszyć połączenia autobusowe do portu lotniczego. Mogłyby służyć początkowo mieszkańcom okolicznych wsi na tej trasie. Apeluję tą petycją o natychmiastowe uruchomienie połączeń Airport Express obsługiwanych przez MZK na trasie Port Lotniczy- Nowe Kramsko- Kolesin- Klępsk - Zielona Góra. Z czasem - gdyby udało się trwale ożywić port lotniczy- mogłyby zostać zakupione specjalne autobusy miejskie do realizacji tych połączeń, mające specjalne miejsca w pojeździe na dużą ilość bagażu. 
 
Zachęcam do całkowitej zmiany polityki komunikacyjnej władz miasta Zielona Góra w odniesieniu do portu lotniczego. Zachęcam do jej całkowitej zmiany poprzez wprowadzenie takich połączeń- natychmiastowo. Jest to nieodzowne, by ten port stał się miejscem wygodnym i przyjaznym pasażerom, a bez połączenia komunikacji miejskiej z Zielonej Góry- przez lata będzie pomijany przez przewoźników. 
 
Może powstać nowa linia - na przykład o numerze "100" do portu lotniczego Zielona Góra. Inaczej- nie widzę przyszłości dla portu lotniczego który jest tak słabo skomunikowany. Nie utrzyma się nawet na rynku obsługi połączeń czarterowych. Początkowo linię mógłby obsługiwać obecny przewoźnik PKS, ale musiałaby się ona pojawić na tablicach i rozkładach komunikacji miejskiej i być dostępna w tej samej taryfie. Inaczej- port lotniczy nie będzie miał wielkich szans rynkowych - i władze miasta jedynie- tym razem już świadomie- utrudnią jego start na rynku obsługi połączeń czarterowych- co obecnie- od poniedziałku- ma miejsce. 
 
Jeszcze raz wzywam do całkowitej i jak najszybszej zmiany polityki transportowej władz miasta. Jest to nieodzowne, aby port lotniczy mógł przetrwać na coraz trudniejszym rynku. Inaczej jego upadek może okazać się trwały.
 
Pozdrawiam,

Załączniki: propozycja przebiegu linii autobusowej nr 100 na tasie Zielona Góra- Port Lotniczy
--
Adam Fularz
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
+442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra

AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661

TEKSTY

Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.

ZDJĘCIA

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.

WIDEO

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video.


--
-------
Merkuriusz Polski
Www.merkuriusz.co.uk

Posted by Telewizja Opera on 05:23. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for Petycja o wprowadzenie komunikacji miejskiej w relacji do Portu Lotniczego Zielona Góra

Prześlij komentarz

Recent Entries

Recent Comments

Photo Gallery