dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (40) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

Petycja dot. kolei SKM - oroszę o przekazanie Radnym miast Gdańsk.







Do Państwa Radnych Miasta Gdańska

Szanowni Państwo,


dotyczy: Petycja dot. "ewolucji transportowej" 

25 marca 2015 spółka S-Bahn Berlin podała informację o przewiezieniu 414 milionów pasażerów  w roku 2014.

Dla systemu SKM w Trójmieście te wskaźniki są aż kilkunastokrotnie niższe, mimo że:

- aglomeracja jest mniejsza tylko ok. 3,5 krotnie od aglomeracji Berlina liczącej około 4 mln mieszkańców

- przewozy kolei SKM w Trójmieście powinny więc wynosić ok. 120- 130 milionów pasażerów. Są jednakże kilkukrotnie niższe. Oznacza to porażkę władz miasta Gdańsk. Cała reforma kolei miejskiej się nie powiodła jak powinna. Tory kolei miejskiej na terenie miasta są nawet rozbierane. 

Petycja do Radnych miasta Gdańsk o politykę antymonopolową

Wnoszę do Radnych miasta Gdańska o zmianę tych proporcji. Winę ponosi ewidentnie miasto Gdańsk. Jest bezczynne w sprawie Szybkiej Kolei Miejskiej i jej dominującej pozycji na rynku przewozów kolejã
ą. Lokalne władze pomyliły się- zamiast zajmować się polityką transportową, po prostu porzuciły temat kolei miejskiej na pastwę monopolistów takich jak PKP SKM sp. z o.o., jeden z przewoźników. Dlaczego- władze miasta nie zmienią podejścia i nie zaczną zwalczać monopoli, dlaczego nie zaczną wprowadzać konkurencję na przykład w postaci kolejnego przewoźnika podmiejskiego na sieci kolejowej? Władze Warszawy wprowadziły własnego przewoźnika na sieć kolejową Warszawy, w Trójmieście część torów i składów pociągów jest jeszcze własnością państwowych PKP. Reformy kolei w wypadku Gdańska opóźniły się o całe dekady. Inne miasta, wychodząc także z komunizmu, kilkakrotnie prześcignęły Trójmiasto, tak jak Berlin, którego sieć kolei miejskiej była własnością dawnej NRD. 

Obalmy monopol. Dlaczego władze miasta Gdańsk nie wprowadzą, wzorem Warszawy, na tory kolejowe aglomeracji- własnego przewoźnika? Większość linii wokół centrum miasta jest po prostu nieczynna, te istniejące są rzadko obsługiwane. Niektóre torowiska są nawet rozbierane, na terenie miasta Gdańska, mimo korków, kongestii na sieci drogowej.

W mojej ocenie należy:

-obalić monopol, zmienić też stan własnościowy dotychczasowego monopolu kolei miejskiej.

- przeprowadzić proces inwestycyjny, w wyniku którego powstaną liczne nowe linie kolei SKM, wychodzące radialnie z centrum Gdańska. Obecnie, z sześciu możliwych linii czynna jest zaledwie dwie linie, zaś w kolejnej relacji do Tczewa obecnie jest brak kursów kolei SKM. Inne relacje są nieczynne. Możliwe są relacje m.in. do Starego Miasta (odbudowa linii do stacji Gdańsk Brama Nizinna oraz na Wyspę Spichrzów po zachowanym moście kolejowym), do ul. Siennickiej/ Lenartowicza, na Stogi etc., z wykorzystaniem istniejących torowisk. Procesem inwestycyjnym mogłaby się zająć spółka PKM S.A., powołana jako spółka celowa do budowy kolei w stronę portu lotn.

- możliwe jest przywrócenie ruchu na linii SKM 1, S- 1, do dzielnicy Brzeźno i Nowy Port. Jest to najstarsza linia SKM w tej aglomeracji, zamknięto ją ok. 2002 roku, a w relacji do Brzeźna- w roku 2005, 10 lat temu. Konieczne są jednak inwestycje w budowę nowych odcinków torowisk. Niemniej, polityka władz miasta oznacza dotowanie motoryzacji indywidualnej i marginalizację sieci kolei SKM.

Brak polityki
Wysłanie zapytania prasowego do UM kiedyś znaczyło że rzecznik prasowy przekieruje je do przewoźnika SKM, ponieważ władze miasta nie mają żadnej polityki w tym zakresie, nie są nawet żadną wyraźną stroną w tej debacie.

Tego efektem jest zanik kolei miejskiej, likwidacja licznych linii kolejowych na terenie miasta, takie jak likwidacja linii SKM do Nowego Portu. Tor do p.o. Gdańsk Nowy Port został całkowicie zdemontowany w trakcie odbywającego się w 2007 roku remontu dojazdu do Terminala Promowego w Nowym Porcie- to najprawdopodobniej władze Gdańska zlikwidowały tą linię przy okazji budowy drogi. 

Poniżej przedstswiam kilka propozycji- interesuje mnie, czy PKM S.A. jest zainteresowana przeprowadzeniem takich inwestycji po przekonaniu samorządów lokalnych i regionalnych- do tej pory torowisko kolei na południe Gdańska urywa się na stacji Gdańsk Śródmieście. 

Linia dookólna

Opisuję połączenia SKM / kolei podmiejskiej które istniały w okresie przedwojennym. Jedną z nich była "linia dookólna", Z Gdańska do Wrzeszcza, dalej linią kartuską, obecnie PKM, p. Niestępowo  do Pruszcza Gd. i dalej do Gdańska.

Interesuje mnie, czy pozostawi się możliwość kursowania pociągów pasażerskich w tej relacji. Mianowicie, czy z okolic stacji Stara Piła da się wjechać składem pasażerskim z kierunku stacji Kolbudy na sieć PKM w kierunku do Gdańska Gł.

Grafikę załączam.

Linia Niestępowo- Pruszcz:
Do 2005 roku, kiedy w rejonie Kolbud rozmiękł nasyp, co uniemożliwiło przejazd jakichkolwiek pociągów, przez stację przebiegała jednak kolejowa obwodnica Gdańska, pozwalająca na przejazd z portów i północnej części Kaszub do Pruszcza i dalej na południe z pominięciem Gdańska. Obecnie kursuje tam kolej drezynowa.

Linia na Westerplatte:

obecnie kursuje tam sporadycznie turystyczna kolej drezynowa. Istnieje także możl. kursowania sezonowych poc. SKM w relacji na plażę w Stogach, z wykorzystaniem bocznicy towarowej.  Czy UM Gdańsk może zamówić sezonowe kursy kokei pasażerskiej do Westerplatte i na plażę Stogi?

Linia Matarnia- Osowa Góra (linia nr 235 Kokoszki – Osowa)

Rozbiórka linii szybkiej kolei miejskiej między dzielnicami Matarnia i Osowa Góra planowana była w roku 2015. PKP PLK, które są właścicielem tej linii,– z tego co wiem– planują tą właśnie linię SKM całkowicie rozebrać. Jakie jest stanowisko władz miasta Gdańska? Czy polityką władz miasta jest rozbiórka kolei SKM? Rozebrano już odcinek linii SKM do byłegi terminalu promowego i do dzielnicy Brzeźno. 

Chcielibyśmy przekonać lokalne władze do wykorzystanie pozostałości po bocznicy do portu lotniczego między dzielnicami Matarnia i Osowa Góra dla wprowadzenia podmiejskiej kolei SKM z 5- 7 nowymi przystankami mającymi na celu stworzenie nowych obszarów planowanych osiedli atrakcyjnych dla deweloperów. W tym celu wykorzystana zostałaby bocznica do portu lotniczego, pozostałość po linii kolei pasażerskiej- podmiejskim odcinku niezelektryfikowanej części przedwojennego systemu SKM.  Przywrócone zostałyby przewozy pasażerskie, dodanoby kilka nowych przystanków, około 5-7, rozmieszczonych co około 700 metrów, cały projekt byłby połączony z aktywną działalnością deweloperów i budową nowych osiedli.

Jakie są szanse na włączenie takiego połączenia w sieć PKM? Inaczej projekt nie ma racji bytu.  Linia ta ma dość znaczną wartość, ok. 60-80 mln PLN za 1 km toru, a ma zostać rozebrana. W pobliżu centrum Gdańska, na terenie Gdańska brak jest niezabudowanych terenów z liniami kolejowymi (a zwłaszcza z liniami dawnej sieci SKM).

Czy rozbiórka linii dawnej kolei SKM jest sensowna wg władz miasta? Jakie są możliwości jej wykorzystania? Jakie są konieczności z zakresie przebudowy infrastruktury PKM? Czy władze miasta znają plany likwidacji tej linii kolejowej? Czy podjęły jakieś działania w sprawie jej likwidacji bądź wykorzystania dla budowy osiedli i wprowadzenia pociągów SKM w trakcji spalinowej z np. częstotliwością co 20- 30 minut w początkowym okresie?

opr. Adam Fularz na podst. Wikipedii i Gedanopedii
w załączeniu: propozycje połączeń i linii SKM

--
Adam Fularz
Gazeta Gdańska- Danziger Zeitung
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra




--
-------
Merkuriusz Polski
Www.merkuriusz.co.uk

Posted by Telewizja Opera on 07:21. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for Petycja dot. kolei SKM - oroszę o przekazanie Radnym miast Gdańsk.

Prześlij komentarz

Recent Entries

Recent Comments

Photo Gallery