Warszawa, 14 sierpnia 2017 r. – W luku bagażowym Dreamlinera LOT dotarły z Warszawy do stolicy Kalifornii elementy dla innowacyjnego transportu przyszłości. Polską kapsułą hyperloop zaprojektowali i zbudowali studenci Politechniki Warszawskiej i Wrocławskiej. Za niespełna dwa tygodnie weźmie ona udział w międzynarodowych testach, których organizatorem jest SpaceX, firma miliardera Elona Muska Rejsowy Boeing 787 Dreamliner z nietypowym ładunkiem w luku wyruszył z Lotniska Chopina w sobotę o godz. 11.20. Lot do stolicy Kalifornii trwał 12 godz. 20 min. Samolot wylądował w porcie lotniczym LAX o godz. 14.40 miejscowego czasu. Od 25 do 27 sierpnia kapsuła, dostarczona drogą powietrzną przez LOT, weźmie udział w międzynarodowych zawodach, których celem jest osiągnięcie jak największej prędkości na torze testowym. Dla polskich konstruktorów to będzie wyjątkowa możliwość zweryfikowania rozwiązań technologii hyperloop. Za transport polskiego prototypu kapsuły hyperloop odpowiada LOT Cargo we współpracy z operatorem logistycznym DB Schenker. Elementy innowacyjnego napędu doleciały do Kalifornii z Polski samolotem LOT w dwóch kontenerach. Jeden z nich z racji swoich nietypowych wymiarów (430x120x140 cm) miał charakter przesyłki ponadgabarytowej (tzw. oversize). 21 sierpnia LOT przewiezie do Los Angeles członków Hyper Poland University Team, a dokładnie 15 z 25 studentów Politechniki Warszawskiej i Wrocławskiej zaangażowanych w ten projekt. To właśnie oni w ramach wspólnego zespołu polskich uczelni wezmą udział w naukowych eksperymentach w ramach zawodów SpaceX Hyperloop Pod Competition II w Kalifornii. Jazdy testowe z udziałem kapsuły z Polski odbędą się w specjalnie zbudowanej stalowej rurze o długości 1,5 km i średnicy dwóch metrów. Kapsuła będzie poruszać się w rurze o obniżonym ciśnieniu (z wykorzystaniem lewitacji magnetycznej), co pozwoli w znaczący sposób obniżyć zużycie energii. Celem naukowej rywalizacji jest osiągnięcie jak największej prędkości. Wyniki eksperymentu zostaną wykorzystane do rozwoju technologii hyperloop, czyli superszybkiego transportu naziemnego, który w przyszłości ma umożliwić przemieszczanie się ludzi i ładunków z prędkością ok. 1000 km/godz. Hyper Poland University Team to jedyny naukowy zespół z Polski, który bierze udział w tej międzynarodowej rywalizacji. Oprócz studentów z Politechniki Warszawskiej i Wrocławskiej do eliminacji zgłosiło się w październiku ubiegłego roku ponad tysiąc zespołów z całego świata. Ostatecznie finalistami zostały grupy, które przedstawiły najlepszy projekt techniczny. - W sumie do finału awansowały 24 zespoły badawcze: 18 ze Stanów Zjednoczonych, cztery z Europy i dwa z Azji. W budowę pierwszego polskiego prototypu kapsuły hyperloop zaangażowane były dwie uczelnie, sześć kół naukowych i 25 studentów. To dla nas wyróżnienie i sukces, że weźmiemy udział w finale zawodów SpaceX jako jedyny team z Europy Środkowo-Wschodniej - mówi Paweł Radziszewski koordynator projektu Hyper Poland University Team. LOT Cargo odpowiada za transport ładunków wykonywanych podczas regularnych rejsów z pasażerami, to lider lotniczych przewozów towarowych z Polski - z prawie 20-procentoywm udziałem w rynku. W tym roku firma planuje przewieźć ładunki o łącznej masie 40 tys. ton. Ro- Według danych WorldACD, w pierwszej połowie 2017 r. eksport lotniczy z Polski wzrósł o 31,5 proc. W tym samym czasie wolumeny przewozowe LOT Cargo zwiększyły się łącznie aż o 55,4 proc. Tak dobre wyniki możliwe były dzięki rozwojowi siatki połączeń, np. uruchomieniu rejsów do Los Angeles, Newark, Seulu i Tokio. Innym korzystnym czynnikiem jest też wprowadzanie do floty nowych samolotów, np. w tym roku dwóch kolejnych Dreamlinerów, których sumie mamy już osiem - podkreśla Edyta Wiland-Rogulska, dyrektor Biura Cargo i Poczty LOT. Rozwój floty to element realizowanej przez LOT strategii rentownego wzrostu, zgodnie z którą do 2020 roku LOT chce podwoić liczbę pasażerów, wykonywanych rejsów i posiadanych samolotów, stając się największym przewoźnikiem i liderem w Europie Środkowo-Wschodniej. |