Kolejny etap działań Komisji Europejskiej Konsekwentnie realizowany od 2016 roku pod nadzorem nowego zarządu ARP plan restrukturyzacji Przewozów Regionalnych przynosi efekty. Przez ostatnie dwa lata – po raz pierwszy w historii działalności PR osiągnęły zyski na poziomie powyżej 50 milionów złotych w każdym z tych lat. Działania prowadzone przez Komisję Europejską wyjaśniające pomoc na restrukturyzację dla Spółki Przewozy Regionalne, weszły w kolejny etap, ale są konsekwencją decyzji podjętych przez polską stronę we wrześniu 2015 roku.
Od momentu powstania w 2001 r. Przewozy Regionalne miały problemy z płynnością, wynikami finansowymi oraz przekształceniami organizacyjnymi. Do 2015 roku Spółka odnotowywała straty. Były one spowodowane nie tylko nieefektywnym zarządzaniem (rosnące koszty, nieoptymalne wykorzystanie zasobów), ale również uwarunkowaniami historycznymi związanymi z wybranym modelem funkcjonowania Spółki, warunkami świadczenia przez nią usług publicznych (niekorzystnie zawarte umowy, w tym konsekwencje historycznego niedofinansowania Spółki z tego tytułu) i postępująca degradacja taboru.
We wrześniu 2015 r., Przewozy Regionalne otrzymały od Agencji Rozwoju Przemysłu S.A. pomoc na restrukturyzację w wysokości 770 303 500 zł na warunkach i w wysokości przewidzianej w planie restrukturyzacji. Było to możliwe dzięki przyznanej przez ówczesne Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju dotacji budżetowej. Pomoc ta była niezbędna do uzyskania kontroli i rozpoczęcia procesu restrukturyzacji. W wyniku konsekwentnie realizowanego pod nadzorem ARP planu restrukturyzacji w ciągu ostatnich dwóch lat Przewozy Regionalne odzyskały rentowność.
We wrześniu 2016 roku Spółka pozyskała finansowanie komercyjne od banków w ramach wkładu własnego, na łączną kwotę 629 mln złotych, co umożliwiło jej rozpoczęcie realizacji programu modernizacji taboru. Ponadto osiągnięty w 2016 roku wynik finansowy w wysokości 51,2 mln zł był wyższy o 7,9 mln zł od założonego w planie restrukturyzacji, a za 2017 rok Spółka prognozuje wypracowanie jeszcze lepszych wyników.
Poprawa sytuacji Spółki jest kluczowa nie tylko dla transportu publicznego w Polsce, ale również z punktu widzenia realizacji głównych priorytetów UE dotyczących rozwoju regionów i spójności społeczno – gospodarczej. Obecnie Przewozy Regionalne cieszą się rosnącym zaufaniem zarówno wśród klientów, instytucji finansowych, jak i partnerów biznesowych. W 2017 r. przewoźnik zaprezentował strategię modernizacji taboru. Spółka wprowadziła także nową markę POLREGIO – ma ona pomóc w zbudowaniu silnej, ogólnokrajowej kolei regionalnej, zdolnej konkurować na trudnym rynku przewozów pasażerskich.
Wszczęcie formalnego postępowania w sprawie udzielonej spółce Przewozy Regionalne pomocy publicznej jest typowym w takich przypadkach etapem procedury prowadzonej przez Komisję. Europejską. Plan restrukturyzacji Spółki został notyfikowany do Komisji Europejskiej i do chwili obecnej, w ramach toczącego się postępowania wstępnego, prowadzony był dialog z Komisją Europejską w formie kontaktów bezpośrednich oraz wyjaśnień pisemnych. Dotychczas przekazano Komisji Europejskiej szereg dodatkowych informacji i wyjaśnień dotyczących kwestii budzących jej wątpliwości, co będzie kontynuowane w kolejnym etapie procedury.
Celem postępowania formalnego będzie wyjaśnienie wszelkich wątpliwości dotyczących sprawy oraz zapewnienie, adekwatnej do poziomu skomplikowania, transparentności. Przykładami analogicznego przebiegu procedury notyfikacji pomocy publicznej w sektorze kolejowym są rozstrzygnięte ostatnio przez Komisję Europejską przypadki pomocy udzielonej kolejowym przewoźnikom: bułgarskiemu (sprawa nr SA.31250) oraz greckiemu (sprawa SA.32544). W toku prowadzonych postępowań Komisja Europejska standardowo zgłosiła wątpliwości dotyczące środków pomocowych i w konsekwencji wszczęła formalne postępowania, ostatecznie zakończone w dniu 16 czerwca 2017 r. pomyślnie dla przewoźników - Komisja wydała pozytywne decyzje uznające udzieloną pomoc za zgodną ze wspólnym rynkiem. Ze względu na rodzaj udzielonej pomocy, ocena KE będzie prowadzona zasadniczo w oparciu o wytyczne dotyczące pomocy na ratowanie i restrukturyzację, ale nie można wykluczyć zastosowania również innych reguł, ze względu na specyficzny charakter działalności Spółki i sektora kolejowego.
W ramach wszczętego formalnego postępowania KE będzie kontynuowała badanie szczegółowych kwestii związanych z realizacją działań restrukturyzacyjnych naprawą sytuacji finansowej Spółki celem przygotowania jej do konkurowania na rynku. Ponadto badaniem objęte będą kwestie związane z środkami publicznymi otrzymywanymi przez Spółkę w przeszłości oraz sprawa zapewnienia tzw. środków kompensujących (minimalizujących negatywny wpływ pomocy na rynek). Komisja, w ramach wszczętego formalnego postępowania, będzie kontynuowała badanie powyżej wskazanych elementów.