UMWL: Komunikat w sprawie portu lotniczego
Port lotniczy – dobre perspektywy
„Plan intensyfikacji przewozów pasażerskich z Portu Lotniczego Zielona Góra / Babimost" – to dokument oparty o szerokie badania opinii publicznej i analizę rynku lotniczego, przygotowany na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego rzez firmę consultingową. - Dobrze zrobiliśmy, że postawiliśmy na rozwój portu lotniczego, bo takie jest oczekiwanie mieszkańców – mówiła marszałek Elżbieta Anna Polak na konferencji prasowej podsumowującej opracowanie.
Z badan socjologicznych przeprowadzonych przy okazji opracowania wynika, że mieszkańcy oczekują, że port lotniczy ma być blisko, a obsługa ma być szybka i funkcjonalna. Tym kierują się pasażerowie przy wyborze portu lotniczego. Koszty mają pewne znaczenie, ale nie decydujące. - Nasz port lotniczy nie należy wprawdzie do luksusowych, ale na pewno jest funkcjonalny. Musimy zadbać jeszcze o to, by dojazd do lotniska był szybszy i wygodniejszy. Niekoniecznie musi to być port luksusowy – stwierdziła marszałek. - Osobiście byłam przekonana, że mieszkańcy naszego regionu najczęściej spośród portów lotniczych wybierają Berlin, ale okazało się, że najczęściej wybierają Poznań. Co ważne, 66 proc. firm z Lubuskiego korzystało z naszego portu lotniczego Zielona Góra/Babimost, a 69 proc. chce korzystać. Czyli rozwijamy się.
Jeśli chodzi o kierunki potencjalnych lotów z Babimostu, to najczęściej wymieniane przez mieszkańców w trakcie badań były: Wlk. Brytania, Hiszpania, Niemcy i Włochy. Natomiast spośród kierunków w Polsce najczęściej pojawiały się Warszawa, Kraków, Poznań, Gdańsk. – Częściowo to już przerabialiśmy, bo mieliśmy wakacyjne kursy do Krakowa i Gdańska, niestety okazały się nieudane, więc chyba jeszcze nie jest na to pora – stwierdziła marszałek.
63 proc. badanych mieszkańców popiera rozwój portu lotniczego w Babimoście, a 70 proc. mieszkańców nie widzi żadnych zagrożeń dla rozwoju turystyki w Lubuskiem, co jest pośrednio warunkiem rozwoju transportu lotniczego. – Jesteśmy rozpoznawalni jako region o ogromnych walorach naturalnych, przyrodniczych, mamy już markę regionu winiarskiego. Zwłaszcza Brytyjczykom, pytanym podczas badań, kojarzymy się z regionem przyrodniczym. 55 proc. gmin lubuskich podkreśla, że rozwój portu lotniczego pozytywnie wpływa na rozwój ich gmin – dodała marszałek.
Jacek Plis, ekspert ds. lotniskowych przypomniał, że w ub. roku powrócił do Babimostu na stałe narodowy przewoźnik, czyli LOT. – To kotwica i gwarant tego, że lotnisko ma rozpoznawalną ofertę. Przy położeniu Lubuskiego między Poznaniem, Berlinem, Szczecinem i Wrocławiem trzeba znaleźć własną drogę. To, co Lubuskie ma najlepsze. To jest turystyka, czyli gałąź gospodarki, która jest skazana na sukces. Trzeba to tylko odpowiednio sprzedać – mówił Jacek Plis. – Chodzi o przekonanie przewoźników nisko-kosztowych, by umieścili Zieloną Górę w siatce swoich połączeń. Jeśli ta ścieżka rozwoju okaże się sukcesem, to w perspektywie 5 lat osiągnięcie liczby 600 tys. pasażerów nie jest żadną abstrakcją.
Jacek Plis oszacował, że jesienią br. zostaną ogłoszone pierwsze kierunki rejsów przewoźników nisko-kosztowych z portu lotniczego Zielona Góra / Babimost, a uruchomienie tych przewozów ocenił na połowę przyszłego roku.
Prezentacja z wynikami badań – tutaj
__________________________________________________________________________
Merkuriusz Polski
Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
Prezes Zarządu, Wieczorna.pl SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
E adam.fularz@wieczorna.pl
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
Informuję rozmówcę o przysługującym mu prawie do autoryzacji wypowiedzi udzielonych naszej agencji. Aby skorzystać z prawa, rozmówca niezwłocznie po udzieleniu wypowiedzi dla AP Merkuriusz Polski musi oznajmić że skorzysta z tego prawa. Czas na autoryzację wynosi 6 godzin od otrzymania przez rozmówcę zapisu jego słów.
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.