Pytanie do PKP PLK o dojazd z Europy na 2018 FIFA World Cup przez Polskę
Do
PKP PLK
Szanowni Państwo,
Opisujemy także temat infrastruktury i relacji międzynarodowych. Do tego materiału zbieram dane i materiały. Do akapitu o kolei kdp w okresie przedwojennym opisuję infrastrukturę kolei Nord Express. Interesuje mnie dość krótki odcinek przedwojennej kolei KDP. Będziemy opisywali, czy- skoro Polska nie ma połączeń KDP z żadnymi krajami ościennymi, to jakie połączenie KDP byłoby najtańsze i wymagałoby najmniejszych inwestycji. Ta linia jest- wg moich wyliczeń- najtańsza do realizacji. Odcinek torów KDP jest najkrótszy.
Polska w swojej historii prowokowała konflikty polityczne także poprzez swoją nieprzejezdność, i w oczach krajów sąsiednich wydawała się przeszkodą, niekiedy technologicznie pełniąc rolę zapory dla podróży, jak w przededniu wybuchu II wojny światowej. Skutki tego były zwykle tragiczne- i gospodarczo, i militarno- politycznie. Opisujemy ten temat, i zbieram różne źródła.
Proszę o informację, czy:
- propozycja zostanie zbadana i szerzej oceniona pod względem możliwości realizacji (niezależnie od pozyskania źródeł finansowania, czy oceniana pod względem bieżącej polityki- bo ta może się zmienić) lub - czy ta propozycja zostanie odrzucona.
- Proszę o dokładne opisanie sprawy, celem publikacji takiej odpowiedzi w wydaniu gdańskim, tczewskim, elbląskim. Chcemy tą sprawę opisać- niezależnie od polityki, podkreślając jednakże skonfliktowanie obu państw oraz dyskutując, czy połączenia transportowe są groźne także politycznie.
.
- Interesuje mnie, co mogą zrobić lokalne środowiska i lokalne władze odpowiedzialne za infrastrukturę, aby połączenie KDP w relacji Kaliningrad- Warszawa mogło powstać, i czy jest to możliwe, bez odwoływania się do spraw politycznych- te opiszemy osobno.
- Na razie interesuje nas głównie techniczna możliwość odtworzenia połączeń KDP w tej relacji, i czy np. prędkość 230- 240 km/h jest na takiej trasie możliwa po jej przebudowie na odcinku Malbork- Elbląg, a później Elbląg- Braniewo- Świętomiejsce, początkowo niekoniczne z elektryfikacją, jeśli jej brakuje.
- Interesuje nas też, czy odprawa graniczna może się odbywać poza Braniewo- Świętomiejsce, np. w Kaliningradzie, i czy jest to prawnie możliwe.
Adam
Odległość dzieląca rosyjską granicę od Warszawy to ok. 200 km. Bezpośrednia odległość pomiędzy Warszawą a Kaliningradem wynosi 278 km. Kaliningrad jest mimo wszystko bardziej odległy samochodem. Długość trasy samochodowej pomiędzy Warszawą a Kaliningradem wynosi 378 km. Odbudowano fragment dawnej autostrady która została otwarta w 1938 roku jako tymczasowo jednojezdniowa autostrada. Na przełomie XX i XXI w. na śladzie nieistniejącej jezdni zbudowano nowe mosty nad Omazą, Pasłęką, Młynówką.
Berlinka w Maciejewie (2006), cc wikipedia
Kolej na dworzec czołowy Kaliningrad Passażyrskij (ros. Калининград-Пассажирский), znany także jako Dworzec Południowy (Южный вокзал) , główny dworzec kolejowy w Kaliningradzie, nie kursuje, mimo że wykonano modernizację linii kolejowej na trasie Warszawa- Malbork. Od granicy polskiej (przejście kolejowe Braniewo- Świętomiejsce) odbudowano w 1993 roku jeden tor standardu "normalnotorowego" [1] co pozwala dojeżdżać na dworzec główny (po naprawie toru) w ok. 2 godz. 30 minut polskim składom Pendolino bez zmiany podwozia.
Niestety, wielkiej tutejszej atrakcji turystycznej, uruchomionej w roku 1896 przez firmę Compagnie Internationale des Wagons-Lits kolei szybkiej Nord Expreess, kursującej tu przed II wojną światową, nigdy nie odbudowano, choć szybka kolej mogłaby kursować także z Kaliningradu do Katowic, Krakowa, Wrocławia, Warszawy, Łodzi, Gdańska po torowiskach dla poc. Pendolino. Z uwagi na konflikty militarne i polityczne niestety plany te zarzucono.
Poc. Pendolino użytkowany w Polsce, fot. PKP Intercity
Fot. Logo ongiś kursującej do Królewca (Kaliningradu) szybkiej kolei
Wcześniejsza wersja logotypu tej kolei
Fot. Reklamówka linii
opr. Adam Fularz
LITERATURA
[1] Vgl. Geißler, Andreas / Koschinski, Konrad (1997): 130 Jahre Ostbahn. Berlin – Königsberg – Baltikum, Berlin: GVE, S. 112
__________________________________________________________________________
Merkuriusz Polski
Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
Prezes Zarządu, Wieczorna.pl SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
E adam.fularz@wieczorna.pl
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
Informuję rozmówcę o przysługującym mu prawie do autoryzacji wypowiedzi udzielonych naszej agencji. Aby skorzystać z prawa, rozmówca niezwłocznie po udzieleniu wypowiedzi dla AP Merkuriusz Polski musi oznajmić że skorzysta z tego prawa. Czas na autoryzację wynosi 6 godzin od otrzymania przez rozmówcę zapisu jego słów.
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.