do: ARP S.A.
Polska ma wg badań naukowych, aż 6-ciokrotnie mniejszą gęstość portów lotniczych niż w krajach UE. Tymczasem na Podkarpaciu marnuje się mały nieczynny pasażerski port lotniczy z udzielonym dopuszczeniem do odprawy 10 tys. pasażerów lotniczych rocznie.
Jest możliwa stopniowa zmiana tej sytuacji poprzez - uruchamianie połączeń lotniczych do mniejszych portów lotniczych, takich jak port lotniczy w Mielcu, między Tarnowem a Tarnobrzegiem. Ma on dopuszczenie do odprawy 10 tys. pasażerów rocznie, wydane przez ULC, tylko że tych pasażerów nie oprawia. Budynek terminalu pasażerskiego znalazł się w zarządzie ARP S.A., która odpowiada negatywnie na petycje i apele o udostępnienie tego terminalu dla odprawy pasażerów. Budynek jakiś czas temu miał zostać spredany. Jego obecnego losu- nie znam. Najmniejsze czynne polskie lotnisko nie odprawia dziś pasażerów. Gdyby zaś ARP zechciał, ów terminal możnaby po prostu znów uruchomić.
Fot.Port w Mielcu (archiwum APMP)
Chcielibyśmy dostosowania dworca pasażerskiego w Mielcu - części starego, nieużywanego dworca cargo obsługującej ruch pasażerski i klientów lotniska, do obsługi samolotów pasażerskich w lotach krajowych. Chcemy, by lotnisko w Mielcu obsługiwało, choćby sporadycznie, tak jak to już wcześniej bywało, loty pasażerskie.
Obecnie ów budynek nie działa w ogóle. Chcemy aby tym portem zainteresować przewoźników pasażerskich. Być może - aby osiągnąć pułap 10 tys. pasażerów rocznie, można rozpocząć na powrót pierwsze operacje z lotami pasażerskimi. Dotąd było miejsce, gdzie można było odprawić podróżnych. Bez naprawy tego terminala podróżnych, nawet nielicznych, nie ma gdzie odprawić. To niewielkie, dopiero startujące lotnisko nie ma miejsca obsługi pasażerskiej podróżnych w tym porcie.
Chcemy i domagamy się, by to malutkie lotnisko pasażerskie znów działało. Nieliczni pasażerowie odwiedzali także ten budynek, tymczasem dziś to nie ma miejsca. Apeluję o powołanie spółki o przykładowej nazwie: "Port Lotniczy Tarnów w Mielcu" i wyznaczenie osób które będą zawiadywać tym - początkowo niewielkim - przedsięwzięciem. Obecny zarządca lotniska jakiś czas temu deklarował brak zainteresowania ruchem pasażerskim. Sytuacja obecna jest nieznana.
Jako redakcja prasowa opisujemy sporo zniszczonych portów lotniczych. W wielu z nich w przeszłości z sukcesem podejmowano próby wskrzeszenia ruchu lotniczego. Tak było z portem lotniczym w niewielkim Babimoście (dziś port lotniczy Zielona Góra), póżniej w porcie lotniczym w Szymanach (dziś port lotniczy Olsztyn), wszędzie takie plany się powiodły.
Wystarczy niewielka inwestycja ze strony prowadzonej przez Państwo Agencji Rozwoju Przemysłu, być może we współpracy z okolicznymi samorządami, by powstał tutaj lokalny port lotniczy obsługujący loty krajowe- na przykład do Warszawy, Bydgoszczy lub do Szczecina czy Gdańska.
Obecny terminal po dostosowaniu z powodzeniem mógłby obsługiwać niewielki ruch kilkudziesięciu pasażerów dziennie, lotnisko i tak ma limit ilości obsługiwanych pasażerów. Połączenia mogłyby zostać dotowane -proponujemy relacje Warszawa- Tarnów/ Mielec. Do finansowania lotów mogłyby się dokładać lokalne samorządy.
Zachęcam do realizacji pomysłu/ propozycji przez Państwową Agencję Rozwoju Przemysłu jako powołaną przecież do realizacji tak przyszłościowych inwestycji. W Niemczech wiele z nich się udało. Tutejszy port lotniczy mógłby być portem o nazwie np. Kraków- Tarnów, i z czasem stać sie kolejnym portem tanich linii lotniczych na Podkarpaciu i we wschodniej Małopolsce.
Ale na razie wystarczy niewielka doraźna inwestycja w uruchomienie malutkiego lokalnego portu lotniczego, by móc sprawdzić popyt na te usługi, by udało się przetestować pomysł regularnych lotów pasażerskich w praktyce. Nie jest to zadanie łatwe, ale idea powstania kolejnego portu pasażerskiego wydaje się kusząca, i warto spróbować powołać tutaj port pasażerski z prawdziwego zdarzenia. Wszystko już jest- port, terminal, pas startowy, oraz około 14 pracowników, co jest liczbą wystarczającą- port Epinal we Francji z takim zatrudnieniem z powodzeniem obsługuje loty rozkładowe.
Do ARP S.A. pisałem:
Zachęcam do uruchomienia lokalnego portu lotniczego poprzez przebudowę infrastruktury w posiadaniu ARP S.A. do tej roli. Jeśli nie są Państwo tym zainteresowani, to proszę o ogłoszenie, poinformowanie, czy ARP jest zainteresowana udostępnieniem tych obiektów inwestorom. Ów mały port lotniczy może zresztą być przygotowany jako inwestycja do sprzedania - jako port lotniczy- przyszłym inwestorom, a ARP mogłoby na tym zarobić- w końcu port lotniczy może wywołać kolejne inwestycje w regionie i w mieście, i stworzyć tysiące nowych miejsc pracy. Kraków i Małopolska to atrakcyjne turystycznie regiony świata, i nawet port dla zagranicznych lotów czarterowych, port typowo turystyczny, taki jak wiele lokalnych portów w Gracji czy we Włoszech, mógłby tutaj zaistnieć i utrzymać się na rynku. Nawet nazwa Kraków- Sandomierz działałaby przyciągająco na turystów odwiedzających Polskę.
Wszystko to powoduje że jako wydawnictwo zainteresowane także promowaniem turystyki - chcemy przekonywać do ożywiania lokalnych portów lotniczych. Jeśli port przyciągnie 50 tys. turystów rocznie przez okres 50 lat, przyniesie 5 miliardów PLN przychodów z turystyki.
-- --
Nasze listy w sprawie:
Szanowna Pani lub Pan Prezes
Agencja Rozwoju Przemysłu S.A.(ARP S.A.)
Niniejszym apeluję o przekazanie nieużywanego obecnie dawnego terminala lotniska Mielec dla potrzeb nowopowstającego portu lotniczego Tarnów- Mielec w Mielcu. Wg naszej propozycji dawny terminal lotniska byłby dostosowany i przebudowany do roli terminala pasażerskiego portu lotniczego Mielec. Powołanoby kolejną spółkę Port Lotniczy Mielec sp. z o.o. do której Agencja mogłaby wnieść budynki i działkę po starym lotnisku.
Docelowo jednak powstałby nowy terminal, stare budynki służyłyby jako tymczasowy terminal portu lotniczego.
Apeluję do Pani/ Pana Prezes Agencji o powołanie nowego portu lotniczego w Polsce. Agencja posiada majątek w miejscu lotniska który w zupełności wystarcza dla powołania spółki i uruchomienia tymczasowego portu lotniczego. Nowy port lotniczy byłby początkowo np. 100 % własnością ARP S.A.lub udziały w nim posiadałoby także miasto Mielec, miasta Tarnów i Tarnobrzeg.
Proszę o odpowiedź na mój apel- opublikujemy go.
W załączeniu: fotografie terminalu w posiadaniu ARP S.A.
z prasy:
Loty pasażerskie z Mielca? Zdaniem pewnej agencji to możliwe. Port miałby się nazywać „Tarnów-Tarnobrzeg"
04-03-2016
Zdaniem przedstawicieli Agencji prasowej Merkuriusz Polski w Mielcu może działać port lotniczy obsługujący dziennie nawet do 30 pasażerów. W tej sprawie wysłali do Agencji Rozwoju Przemysłu i Urzędu Miejskiego w Mielcu apel o powołanie spółki pod nazwą… „Port lotniczy Tarnów-Tarnobrzeg" w Mielcu.
Jak podaje Agencja prasowa Merkuriusz Polski, Polska ma wg badań naukowych aż 6-ciokrotnie mniejszą gęstość portów lotniczych niż w krajach UE. Stopniowa zmiana tej sytuacji jest możliwa poprzez uruchamianie połączeń lotniczych do mniejszych portów lotniczych, takich jak port lotniczy w Mielcu.
Zdaniem Adama Fularza z wspomnianej Agencji, port lotniczy w Mielcu mógłby obsługiwać około 20-30 pasażerów dziennie – maksymalnie do nawet 10 tysięcy rocznie. Jak sam ocenia, jest to możliwe. – W obrębie 30-40 kilometrów od Mielca nie ma innego lotniska – mówi i przekonuje, że są w Polsce przewoźnicy, którzy mogliby być zainteresowani obsługą pasażerów z Mielca np. do Warszawy czy Gdańska.
Nowy port lotniczy – zdaniem przedstawiciela Agencji - mógłby służyć lotom krajowym i czarterowym. – Merkuriusz Polski zwrócił się już do Agencji Rozwoju Przemysłu S.A. w Warszawie z apelem o naprawę niewielkiego terminalu pasażerskiego i dawnych zabudowań portu lotniczego Mielec i dostosowanie go do roli portu dla połączeń krajowych– przekazuje Adam Fularz.
– Niewielki terminal w posiadaniu ARP S.A. powinien wystarczyć do tego celu. Agencja prasowa złożyła na ręce rzecznika ARP S.A. apel o powołanie spółki Portlotniczy Tarnów-Tarnobrzeg w Mielcu – piszą w komunikacie prasowym przedstawiciele Merkuriusza Polskiego.
– Agencja sonduje też zainteresowanie lokalnych samorządów sprawą ożywienia terminalu pasażerskiego w tym niewielkim porcie lotniczym – przekazuje Adam Fularz z Merkuriusza. I jak mówi dalej: - Zarządca lotniska nie jest przeciwny tej propozycji, ale proponuje powołanie osobnej spółki zarządzającej terminalem. Spółka ta początkowo nie przynosiłaby dochodów. Opracowałaby też Plan Generalny dla lotniska, które mogłoby się przekształcić w większy port lotniczy – mówi.
I jak sam ocenia, wg licznych badań porty lotnicze są znacznym generatorem miejsc pracy, ale też osiągnięcie przez nie rentowności jest nieco dłuższym procesem.
Dlatego też wspomniana Agencja prasowa stara się przekonać ARP S.A. do zainwestowania środków w portu lotniczy obsługujący „aglomerację Tarnowa oraz aglomerację Tarnobrzeg-Sandomierz-Stalowa Wola". - Początkowo brano pod uwagę loty krajowe – dodaje Fularz.
ks, wg hejmielec.pl
--
__________________________________________________________________________
Merkuriusz Polski
Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.
Adam Fularz, manager
RadiotelewizjiPrezes Zarządu,
Wieczorna.pl SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
Informuję rozmówcę o przysługującym mu prawie do autoryzacji wypowiedzi udzielonych naszej agencji. Aby skorzystać z prawa, rozmówca niezwłocznie po udzieleniu wypowiedzi dla AP Merkuriusz Polski musi oznajmić że skorzysta z tego prawa. Czas na autoryzację wynosi 6 godzin od otrzymania przez rozmówcę zapisu jego słów.
TEKSTY
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.