Odpowiedź na pytanie o strategię rządu dot. rzeki Odry
Właśnie ok. 7 minut temu przekraczałem mostem rzekę Odra w Brzegu Dolnym.
W tym roku i miejscu rzeka Odra ma ok. 8-9 metrów szerokości. Nurt był wartki i koło mostu rzeka była spieniona jakby pokonała jakiś stromy odcinek.
Wg mojej wiedzy rzek tak wąskich i rwących nie ma sensu poddawać kaskadyzacji. Jak MGMiŻŚ zaplanowalo kaskady na tej rzece to czy jest możliwość zmiany planów dotyczących budowy stopni wodnych na rzecz budowy kanałów lateralnych? Czy urzędnicy MGM w ogóle znają wygląd tej rzeki? Czy i czemu zdecydowano o kaskadyzacji?
Odpowiedź
Szanowny Panie Redaktorze,
Kanały lateralne to kanały wodne mogące stanowić fragment dróg wodnych. Budowane są najczęściej na odcinkach, gdzie w naturalnym cieku wodnym (rzece) zapewnienie wymaganych parametrów nawigacyjnych byłoby trudne, a czasem wręcz niemożliwe. Problem z uzyskaniem odpowiednich warunków nawigacyjnych wynikać może nie tylko ze względu na parametry techniczne, ale także i ze względów przyrodniczych (obszary Natura 2000). Kanały są wówczas korzystnym rozwiązaniem, jako alternatywa dla kanalizacji naturalnych rzek. W polskich warunkach ze względu na niskie stany wód w rzekach każdorazowo koncepcja kanału lateralnego wymaga pogłębionych i rzetelnych studiów hydraulicznych.
MGMiŻŚ rozpoczyna prace nad przygotowaniem studiów wykonalności dla Odrzańskiej Drogi Wodnej (E-30) i drogi wodnej rzeki Wisły (E-40 – Warszawa-Gdańsk). W zakresie E-30 współpracujemy z Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A., a w przypadku E-40 będziemy współpracować z Portem Gdańsk S.A.
W lutym br. przedstawiono Koncepcję studium wykonalności Grupie roboczej Komitetu Sterującego do spraw Inwestycji na Śródlądowych Drogach Wodnych, a w marcu br. zakończono inwentaryzację śródlądowych dróg wodnych o szczególnym znaczeniu transportowym, obejmującą informacje o: śluzach żeglugowych, infrastrukturze krzyżującej się (m.in. mosty) i miejscach limitujących głębokości tranzytowe oraz inwentaryzację infrastruktury funkcjonalnie powiązanej z drogą wodną (np. porty i nabrzeża przeładunkowe).
Pragniemy nadmienić, że pod koniec maja został uruchomiony stopień wodny w Malczycach.
Z poważaniem,
Zespół Biura Prasowego
__________________________________________________________________________
Merkuriusz Polski
Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
Prezes Zarządu, Wieczorna.pl SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
E adam.fularz@wieczorna.pl
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
Informuję rozmówcę o przysługującym mu prawie do autoryzacji wypowiedzi udzielonych naszej agencji. Aby skorzystać z prawa, rozmówca niezwłocznie po udzieleniu wypowiedzi dla AP Merkuriusz Polski musi oznajmić że skorzysta z tego prawa. Czas na autoryzację wynosi 6 godzin od otrzymania przez rozmówcę zapisu jego słów.
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.