dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (40) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

Co z portem lotniczym w Pile?

Panie Redaktorze,

Do czasu, aż lotnisko w Pile nie przejdzie na własność Gminy, nie możemy odpowiadać na zadane przez Pana pytania. Jak tylko coś się zmieni w tej kwestii z pewnością Pana o tym poinformujemy.

Pozdrawiam

Dorota Semenov
Rzecznik prasowy
Specjalista ds. polityki informacyjnej

Urząd Miasta Piły
Pl. Staszica 10

Propozycja dla władz miasta Piła

Prawie 100 lat temu, bo w 1919 roku otwarto w pile pasażerski port lotniczy, inaugurując linię Berlin–Piła–Gdańsk–Königsberg.

Domagamy się zaangażowania władz miasta w reaktywację pasażerskiego portu lotniczego. Port lotniczy powinien powstać przede wszystkim dla lotów krajowych- możliwe są dziś połączenia Piła- Warszawa realizowanie w trybie służby publicznej (PSO) z dotacjami samorządu do utrzymania połączeń na tej trasie. 

Już dziś w Polsce trasy lotnicze obsługiwane są w ramach umów PSO, i utrzymują się na rynku dzięki dotacjom samorządów.

Chcemy, by władze miasta Piła podjęły decyzję o ponownym uruchomieniu pasażerskiego portu lotniczego w Pile i odbudowały istniejącą w tym mieście infrastrukturę portu lotniczego. 

Wg informacji rzecznika miasta Piła, w najbliższym czasie przewidziana jest komunalizacja obiektu i jego dalszy rozwój.

Port lotniczy funkcjonowałby początkowo w oparciu o wykorzystanie istniejących budynków i hangarów. Jeden z nich mógłby być przystosowany do odprawy pasażerów. 

Władze miasta powołalyby komunalną spółkę "Pasażerski port lotniczy Piła", która byłaby wyposażona w niezbędny do tej działalności majątek. 

Chcemy, by na tej samej zasadzie co w pobliskich Pardubicach- powstało lotnisko pasażerskie w Pile- obsługujące na początku loty samolotów czarterowych i loty krajowe, a z czasem - tanie linie lotnicze. 

Chcemy powtórzenia sucesu lotniska pasażerskiego w Pardubicach- w Pile. W Pardubiach zatrudniono zespół pracowników z czeskich linii lotniczych Czech Airlines. Hana Smejkalowa, szef zarządu lotniska, pochodzi z linii lotniczych Czech Airlines, i ma zamiar stworzyć z tego portu rodzaj regionalnego portu lotniczego. 

To samo jest możliwe w Pile, ale wymaga zmiany polityki władz. Konieczne jest powołanie miejskiej spółki, która zajęłaby się utworzeniem cywilnego, pasażerskiego portu lotniczego. Połączenia pasażerskie mogłyby wystartować w 2019 roku, w 100-lecie pasażerskiego portu lotniczego w Pile. 

Chcemy by port lotniczy powstał na nowo na takiej samej zasadzie jak w Pardubicach. W Pardubicach - niewielkim czeskim mieście gdzie działa port lotniczy, na terminal pasażerski zaadoptowano stary hangar lotniczy. Jako że lotnisko rozwinęło się i obsługuje 120 tys. pasażerów rocznie, pasażerowie nie mieszczą się i muszą oczekiwać przed terminalem- hangarem. Planowana jest budowa nowego terminalu lotniczego.

W Zielonej Górze na dostosowanie powojskowego portu lotniczego wydano 16 mln PLN, z czego sfinansowano system ILS oraz nowy terminal pasażerski, a także naprawę dróg kołowania, płyt postojowych, systemu Meteo etc.

Dlaczego miasto Piła nie jest zainteresowane przeprowadzeniem takiej inwestycji? To nie jest aż tak duży wydatek, by uruchomić niewielki port pasażerski zatrudniający ok. 30 pracowników, jak w Zielonej Górze. Jak sądzę, istnieje popyt na loty czarterowe i loty krajowe.

Port lotniczy mógłby z czasem obsługiwać także tanie linie lotnicze. Wszystko zależy od polityki władz miasta, przepustowości tymczasowego terminalu lotniczego, dostosowania go do wymogów loinii lotniczych. 

Konieczne inwestycje to instalacja DVOR/ DME dla bezpiecznego naprowadzania samolotów pasażerskich. Konieczny jest także niewielki terminal pasażerski, mogący odprawić do 33 pasażerów na jeden samolot kursujący np. w relacji do Warszawy. 

Władze miasta musiałyby się starać w ULC o uzyskanie dopuszczenia na uruchomienie w Pile portu lotniczego o ograniczonej certyfikacji, z dopuszczeniem do obsługi 10 tys. pasażerów rocznie. Port lotniczy w początkowym okresie działaności nie obsługiwałby zbyt dużej liczby pasażerów. 
Główna droga startowa pilskiego lotniska, betonowa, ma wymiary 2400 x 60 metrów i wybudowana jest na kierunku 03/21. Od 2004 padają propozycje wykorzystania lotniska do regionalnego ruchu pasażerskiego.

Około 18 lipca 2006 roku odbyło się spotkanie inwestorów w sprawie pilskiego lotniska. Na spotkaniu byli przedstawiciele kilku spółek, między innymi Philips Lighting Poland. Padła propozycja reaktywacji lotniska i stworzenia dużej bazy cargo.

Takie plany nie są nowe "Jak informuje „Radio Merkury”, według planów zarządu Portu Lotniczego Poznań-Ławica, mniejsze samoloty biznesowe do Poznania miałyby lądować w Pile już w czasie Euro 2012. W kolejnych latach tamtejsze powojskowe lotnisko mogłoby się stać „satelitą” Ławicy, na której lądowałyby te samoloty pasażerskie, których nie byłoby w stanie przyjąć poznańskie lotnisko." (wg epoznan.pl)

Lotnisko w Pile zostało założone przez Niemców w 1913 r., lokalizacja została uzasadniona wieloletnimi badaniami warunków atmosferycznych i gruntowych. W czasie I wojny światowej wyprodukowano około 1600 samolotów, była szkoła lotnicza, nie mówiąc o lotach pasażerskich (trasa Berlin - Piła- Gdańsk- Królewiec). 

Pierwszym przewoźnikiem pasażerskim w porcie lotniczym Piła była firma Danziger Luftpost GmbH (DzLP). To utworzone w Gdańsku na przełomie lutego i marca 1921 roku, od początku było dużą konkurencją dla innych linii lotniczych. Pierwszym kierownikiem był Erhard Milch, przedstawiciel spółki Junkers Flugzeugwerke. Od kwietnia 1921 przewoźnik obsługiwał trasę Berlin–Piła.[1]


Szanowny Panie,

Będę pisał krótko, w punktach i na temat.


1. Znane jest nam oraz władzom miasta aktualne prawodawstwo w zakresie lotnisk użytku publicznego o ograniczonej certyfikacji.



2. Władze miasta Piły, na szczęście dla całego lotnictwa wyleczyły się z marzeń o porcie lotniczym. Popieramy je w tym zakresie w 100%.



3. Koszty przygotowania lotniska w Pile do Portu Lotniczego stworzonego na bazie lotniska o ograniczonej certyfikacji oszacowane są przez specjalistów na ok. 25 milionów PLN.



4. Koszty utrzymania portu przy pańskich założeniach sięgają kilku milinów PLN rocznie. Piły na to nie stać!



5. Nie można liczyć na pieniądze marszałkowskie (UE), ponieważ w aktualnym rozdaniu nie mam mowy o infrastrukturze lotniczej, która nie jest w tzw. sieci TENT.



6. Historią niestety portu się nie stworzy.



7. W planach władz miasta (Prezydenta) oraz naszych (AZP) jest lotnisko o ograniczonej certyfikacji, ale typu GA. Nie PORTU LOTNICZEGO!



8. Reasumując możecie Państwo apelować tylko do MON-u, w celu szybkiego przekazania tego terenu Gminie Piła,, która chce podjąć odpowiednie kroki w rozwoju tego obiektu. Oczywiście rozwoju lotniczego. Póki co teren ten nie należy do gminy.



Pozdrawiam,



Chcemy, by na tej samej zasadzie co w pobliskich Pardubicach- powstało lotnisko pasażerskie w Pile- obsługujące na początku loty samolotów czarterowych i loty krajowe, a z czasem - tanie linie lotnicze. 

Chcemy powtórzenia sucesu lotniska pasażerskiego w Pardubicach- w Pile. W Pardubiach zatrudniono zespół pracowników z czeskich linii lotniczych Czech Airlines. Hana Smejkalowa, szef zarządu lotniska, pochodzi z linii lotniczych Czech Airlines, i ma zamiar stworzyć z tego portu rodzaj regionalnego portu lotniczego. To samo jest możliwe w Pile, ale wymaga zmiany polityki władz. 


Chcemy by port lotniczy powstał na takiej samej zasadzie jak w Pardubicach. Pardubicach - niewielkim czeskim mieście gdzie działa port lotniczy, na terminal pasażerski zaadoptowano stary hangar lotniczy. Jako że lotnisko rozwinęło się i obsługuje 120 tys. pasażerów rocznie, pasażerowie nie mieszczą się i muszą oczekiwać przed terminalem- hangarem. 

W Zielonej Górze na dostosowanie powojskowego portu lotniczego wydano 16 mln PLN, z czego sfinansowano system ILS oraz nowy terminal pasażerski, a także naprawę dróg kołowania, płyt postojowych, systemu Meteo etc.

Dlaczego miasto Piła nie jest zainteresowane przeprowadzeniem takiej inwestycji? To nie jest aż tak duży wydatek, by uruchomić niewielki port pasażerski zatrudniający ok. 30 pracowników, jak w Zielonej Górze. Jak sądzę, istnieje popyt na loty czarterowe.




Mamy zamiar wydac publikację prasową o planach budowy portu lotniczego w Pile. Prosimy o dokładne i obszerne odpowiedzi- opublikujemy je.

Posted by Adam Phoo on 02:57. Filed under , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for Co z portem lotniczym w Pile?

Prześlij komentarz

Recent Entries

Recent Comments

Photo Gallery