porty lotnicze

Petycja do posłów okręgu toruńskiego o uruchomienie lotów pasażerskich na trasie Kraków- Toruń

Petycja do posłów okręgu toruńskiego o uruchomienie lotów pasażerskich na trasie Kraków- Toruń Ardanowski Jan Krzysztof, PiS Borowi...

04 Oct 2018 | Komentarze comments | Read more

Co z portem lotniczym w Mielcu k. Tarnowa?

Od lat przekonujemy władze Mielca do inwestycji w lokalne lotnisko. W Polsce w dziedzinie lotnisk panuje masa mitów, powielanych p...

19 Apr 2017 | Komentarze comments | Read more
szybka kolej miejska

Propozycja kolei aglomeracyjnej dla Konina

W Olsztynie powstaje kolej miejska. W planach jest budowa przystanków przy istniejących liniach kolejowych, zwłaszcza wzdłuż linii kole...

18 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Szybka kolej miejska w Warszawie znajduje się w głębokim upadku

- Jak ZTM tłumaczy rekodrowo niskie wskaźniki wykorzystania kolei miejskiej w Warszawie?- dlaczego przewozy SKM są tak mało popularne?...

09 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Jutro rusza kolej miejska we Wrocławiu po ponad 72-letniej przerwie

Część Wrocławian opowieść o tym że przed wojną we Wrocławiu już funkcjonowała kolejowa komunikacja miejska, traktuje jak miejską lege...

09 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Co z koleją aglomeracyjną w Jeleniej Górze?

- czy PKP PLK potwierdza że wycofało się z projektu dot. budowy nowych przystanków Jeleniogórskiej Kolei Aglomeracyjnej który opracowało ...

03 Mar 2016 | Komentarze comments| Read more

reformy PKP

polityka transportowa

W sprawie protestów wokół polityki transportowej

Szanowny Panie Redaktorze, temat Ostatniego Pokolenia jest poza kompetencjami Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Z wyrazami szacu...

12 Dec 2024 | Komentarze comments| Read more

Sprawa likwidacji kolei podmiejskiej w Zielonej Górze- głos ekonomisty

Dlaczego likwidacja śródmiejskiego odcinka sieci kolejowej może wygenerować do 300 mln strat? Adam Fularz, Instytut Ekonomiczny Ziel...

19 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Co z portem lotniczym w Koszalinie?

Port lotniczy Radom ponad rok temu pozyskał kolejnego przewoźnika, linie Sprintair, oferujące z tego portu lotniczego połączenia do G...

09 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Polski absurd ekonomiczny- likwidacja lokalnych lotnisk pasażerskich. Biedne regiony tracą przez to rocznie ok. 130 mln PLN dochodów z turystyki

Fot. Zdjęcia likwidowanego lotniska w Legnicy W Polsce zlikwidowano większość portów lotniczych. Powtarzanym w mediach tabloidowych ...

09 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more
ekologia

Bezpieczeństwo rowerzystów w krajach rozwijających się

W polskich miastach nie ma dróg rowerowych, mimo że przy odrobinie dobrej woli możnaby je wyznaczyć choćby na chodnikach. Wzdłuż polsk...

20 Sep 2012 | Komentarze comments| Read more
lotniska powojskowe

Propozycja Redakcji: Kolej do Portu Lotniczego Zielona Góra-Babimost

Schemat połączenia:WprowadzeniePort lotniczy w Babimoście koło Zielonej Góry, podobnie jak wiele innych portów lotniczych na świecie, stoi ...

31 Mar 2024 | Read more
transport autobusowy

W Polsce transport publiczny upada

Transport publiczny ma to do siebie, iż musi zostać zorganizowany i nie zorganizuje się sam z siebie. W krajach cywilizacji Zachodu normal...

28 Feb 2016 | Read more
urban sprawl

O polskich miastach doby suburbanizacji

Suburbanizacja, często nazywana opuchnięciem miast, urbanizacją rozlewającą się albo urban sprawl to proces rozlewania się miast w wi...

09 Apr 2017 | Read more
porty morskie

Czy z Gdańska do Kłajpedy mogłyby kursować promy?

Czy z Gdańska promy morskie mogłyby kursowac w relacji do Kłajpedy? Swego czasu zaproponowałem takie połączenie. Nie otrzymałem nigdy...

18 Apr 2017 | Read more
PKP

Bałagan na szynach, miliardy w błoto. PKP wiecznie żywe

Rząd opowiada historie z gatunku finansowego science-fiction na temat planów budowy sieci kolei dużych prędkości w Polsce. Tymczasem d...

22 Jul 2010 | Read more
demonopolizacja rynku

Czy w Polsce koleje miejskie mogą ożyć?

W Polsce istnieje wielka szansa na wprowadzenie nowoczesnego systemu miejskiego transportu szynowego typu S-bahn znanego podróżującym do ...

04 May 2017 | Read more
deregulacja

Propozycje reform w dziedzinie transportu

Wybory parlamentarne w Polsce to festiwal rozczarowań. Dla wielu prowincjonalnych polityków program polityczny nie ma znaczenia, oni- w pr...

03 Mar 2016 | Read more
koleje w Wielkiej Brytanii

Tanie linie kolejowe - ich historia w Wielkiej Brytanii

v\:* {behavior:url(#default#VML);} o\:* {behavior:url(#default#VML);} w\:* {behavior:url(#default#VML);} .shape {behavior:url(#default#V...

20 Sep 2012 | Read more

dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (40) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

Prośba o odpowiedź- do Ministra Infrastruktury

Prośba o odpowiedź- do Ministra Infrastruktury

Proszę o odpowiedź na poniższy apel w formie edytowalnej- do publikacji,
Pozdrawiam,

Apel:
W ubiegłym roku Minister Infrastruktury i Budownictwa - w ślad za deklaracją pani premier o przywróceniu kolei lokalnych - zapowiedział koniec systemowej likwidacji linii kolejowych. Tymczasem PKP S.A. od mniej więcej 3-4 lat - pomimo wielu głosów sprzeciwu - intensywnie rozbiera lokalne linie kolejowe. Co więcej, pas ziemi pozostały po rozebranej linii kolejowej jest niejednokrotnie przerywany poprzez sprzedaż pojedynczych działek, co definitywnie uniemożliwia ewentualną odbudowę infrastruktury. Działania te dotyczą linii kolejowych, co do których poprzedni ministrowie transportu wydali decyzje likwidacyjne, choć były one wydawane wiele lat temu, w innych realiach ekonomicznych. Przemiany ustrojowe, załamanie gospodarcze (spadek przewozów towarowych) i osobowych (bezrobocie, a później masowy import używanych samochodów), błędna polityka państwa wobec kolei oraz poważne błędy w zarządzaniu doprowadziły PKP do głębokiego upadku, w tym ogromnego zadłużenia. Usiłując obniżyć koszty, PKP poszukiwało oszczędności nie tam gdzie były rezerwy, lecz odcinając części własnego organizmu, a czasami wręcz świadomie wygaszając popyt zarówno na przewozy osób, jak i towarów.

Do niedawna linie z decyzjami likwidacyjnymi spokojnie pozostawały w terenie, stanowiąc rezerwę pasa gruntu pod przyszłe potrzeby transportowe. Niestety, parlament poprzedniej kadencji zmienił ustawę o podatkach i opłatach lokalnych (art. 7 ust. 1 p. 1a), obejmując nieczynne linie kolejowe z decyzją likwidacyjną podatkiem od nieruchomości po 3 latach od czasu wydania decyzji. Dziś to istotny czynnik zmuszający PKP S.A. do fizycznej likwidacji linii i wyzbywania się gruntów oraz nieczynnej infrastruktury kolejowej. W ten sposób od roku 1989 nasza sieć kolejowa zmniejszyła się o ok. 7 tys. km.

Uważamy, że dzisiaj niezbędna jest ponowna analiza decyzji likwidacyjnych. Coraz więcej przykładów wskazuje, że te szlaki, które niegdyś wydawały się nierentowne, dziś stają się przydatne lub wręcz niezbędne. Linia nieczynna nie znaczy niepotrzebna. Przykładem niech będzie Pomorska Kolej Metropolitalna, która nigdy by nie powstała, gdyby nie zachowano ciągłych pasów gruntu dawnych linii kolejowych, czy uratowana i uruchomiona przez samorząd wojewódzki linia 326 Wrocław -Trzebnica.

Tymczasem do likwidacji kwalifikowane są np. linia nr 209 Brodnica - Bydgoszcz z funkcją dowozową do stolicy województwa, linia nr 363 Rokietnica - Międzychód (stanowiąca najkrótsze połączenie Poznania z Gorzowem Wielkopolskim), linia nr 330 Kamienna Góra -Krzeszów (która mogłaby obsługiwać ruch turystyczny i religijny do sanktuarium i klasztoru cystersów w Krzeszowie). Podobne przykłady można mnożyć.

Uważamy, że tak jak nie likwiduje się infrastruktury drogowej, tak nie powinno się likwidować linii kolejowych. Ich likwidacja pogarsza konkurencyjność kolei wobec transportu samochodowego. Rozbiórka torów zmniejsza liczbę miejsc, do których mogą docierać pociągi - co dodatkowo ogranicza możliwość transportu pasażerów i towarów. Warto wziąć pod uwagę, że ponad 20% sołectw pozbawionych jest obecnie jakiejkolwiek formy ogólnodostępnej komunikacji publicznej. Takie działanie stoi w sprzeczności z zasadą zrównoważonego rozwoju, a także zasadą niedyskryminowania poszczególnych gałęzi transportu. Zauważmy, że w Unii Europejskiej nie ma obecnie podobnego do Polski przykładu likwidacji sieci kolejowej. Nasi sąsiedzi prowadzą odwrotną politykę transportową. W wielu krajach likwidacja linii kolejowej jest bardzo trudna, a np. w Szwajcarii w ogóle nie ma takiego pojęcia w prawie.

Weźmy też pod uwagę, że modernizacje sieci magistralnej, prowadzone przez PKP PLK, powodują likwidację licznych stanowisk pracy kolejarzy (np. dyżurnych ruchu, dróżników, etc.). Przywracanie do eksploatacji lokalnych linii kolejowych pozwala w pewnym stopniu ten ważny problem społeczny rozwiązać - ponieważ kreuje nowe miejsca pracy dla kolejarzy.

Zachowanie dziedzictwa narodowego - w tym kolejowego - dla przyszłych pokoleń, jest naszym wspólnym obowiązkiem. Powinniśmy zabezpieczyć istniejącą infrastrukturę linii o szczególnych walorach krajobrazowych albo o istotnym znaczeniu dla historii i kultury regionów, niekiedy także bez przywracania ruchu kolejowego. Powinniśmy także umożliwić organizacjom pro-kolejowym tworzenie kolei historycznych bądź turystycznych na nieczynnych liniach - bo dziś nie ma mechanizmu umożliwiającego użyczenie nieczynnej linii kolejowej organizacji. Dlatego też nie istnieją u nas znane z zagranicy koleje historyczne (poza kilkoma wąskotorowymi).
Infrastruktura kolejowa stanowi nasze wspólne dobro i dziedzictwo narodowe. Wypracowana wysiłkiem pokoleń, obecnie jest niszczona w ciągu kilku chwil na podstawie wątpliwych decyzji likwidacyjnych. Historia uczy nas, że kolej zawsze ożywia gospodarczo obszar przez który przebiega. Trzeba umieć patrzeć perspektywicznie na ten problem. Zamiast skupiać się na fizycznej likwidacji linii i doraźnym zysku - pochodzącym ze sprzedaży szyn kolejowych i gruntów - należy raczej poszukiwać optymalnych rozwiązań dla zahamowania tego destruktywnego procesu.

Dlatego też zwracamy się z prośbą o:
1. Doprowadzenie do jak najszybszego przyjęcia moratorium na fizyczną likwidację nieczynnych linii kolejowych (z wydaną wcześniej decyzją likwidacyjną) do czasu wspólnego wypracowania ogólnopolskiego programu racjonalnego zagospodarowania tego majątku i jego otoczenia.
2. Zajęcie się sprawą przez Komisje Parlamentarne i poświęcenie temu zagadnieniu osobnej debaty z udziałem zainteresowanych - w tym niżej podpisanych.

Ze swojej strony deklarujemy pomoc i wsparcie w każdym obszarze, także w przygotowaniu propozycji ewentualnych zmian w prawie. Służymy naszą wiedzą i doświadczeniem, mając nadzieję, że niniejsza inicjatywa znajdzie poparcie w Sejmowej Komisji Infrastruktury i Senackiej Komisji Infrastruktury oraz w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa.

Liczymy, że rozbiórki zostaną wstrzymane, decyzje likwidacyjne uchylone, a linie zakwalifikowane do likwidacji zostaną z czasem ponownie przywrócone do ruchu - przynajmniej w części jako ogólnodostępne szlaki kolejowe lub koleje historyczne bądź turystyczne - ponownie aktywizując regiony, przez które przebiegają.

wg 

www.prokol(*)les/image2017-11-28-170434.pdf

--

__________________________________________________________________________

 

Merkuriusz  Polski

 

Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.






Adam Fularz, manager Radiotelewizji

Prezes Zarządu, Wieczorna.pl SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra

Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764

AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661 

Informuję rozmówcę o przysługującym mu prawie do autoryzacji wypowiedzi udzielonych naszej agencji. Aby skorzystać z prawa, rozmówca niezwłocznie po udzieleniu wypowiedzi dla AP Merkuriusz Polski musi oznajmić że skorzysta z tego prawa. Czas na autoryzację wynosi 6 godzin od otrzymania przez rozmówcę zapisu jego słów.


TEKSTY

Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.

ZDJĘCIA

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.

WIDEO

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.

Posted by Telewizja Opera on 03:32. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for Prośba o odpowiedź- do Ministra Infrastruktury

Prześlij komentarz

Photo Gallery

Designed by Solaranlagen | with the help of Bed In A Bag and Lawyers