Osiem pasów ruchu na autostradzie Warszawa- Pruszków: komentarz ekonomiczny
Rząd ogłosił na Twitterze poszerzanie autostrad do 3 czy 4 pasów ruchu w każdą stronę. Co ekonomista ma do powiedzenia w tej kwestii?
Obsesja poszerzania dróg w Polsce czy w USA wcale nie rozwiązuje problemu korków samochodowych. Szczególnie w okresach świątecznych korki są znaczne mimo nierzadko kilkunastu pasów ruchu. Jest to tzw. Prawo Lewisa-Mogridge'a, mówiące, że poszerzanie dróg nie prowadzi do mniejszego na nich zatłoczenia, ponieważ liczba samochodów korzystających z takiej drogi powiększa się tak, aby maksymalnie wypełnić dostępną przestrzeń.
Zasada została opisana przez Davida Lewisa (1977, Estimating the influence of public policy on road traffic levels in greater London) i Martina Mogridge'a (1990, Travel in towns: jam yesterday, jam today and jam tomorrow?).
Zgodnie z tą teorią zakładana przed poszerzeniem drogi poprawa przepustowości trwa od kilku tygodni do kilku miesięcy, po czym korki zaczynają się tworzyć na drodze pomimo większej liczby pasów ruchu.
Adam Fularz
(na podst. Wikipedii)
Posted by Telewizja Opera
on 02:29.
Filed under
.
You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0