Petycja dot. sieci kolejowej woj. świętokrzyskiego
al. IX Wieków Kielc 3,
25-516 Kielce
Petycja do władz województwa świętokrzyskiego w związku z fatalnymi wynikami i likwidacją ok. 75- 80 % sieci kolejowej woj. świętokrzyskiego
Szanowni Państwo,
dok. graficzny (źródło- bazakolejowa.pl) w załączeniu. Skala likwidacji sieci kolejowej- woj. świętokrzyskie. Linie czerwone- szlaki zlikwidowane, także zlikwidowane wraz z torowiskami.
Opisuję jako wydawca- dla magazynowego wydania papierowego/wydania w pliku PDF- stan pasażerskiej sieci kolejowej w woj. świętokrzyskim. Przez krytyków jest on opisywany jako agonalny. Dane nie pozostawiają złudzeń- z ilością 1,8 podróży koleją na mieszkańca rocznie są Państwo w ogonie całego cywilizowanego świata i są Państwo "rekordem in minus" na wschód od linii Wisły. Prawdopodobnie w skali całego kontynentu jest niewiele lub nawet brak jest podobnych przypadków. Ze statystyk wynika że kolej pasażerska w Państwa regionie ma znaczenie marginalne i szybko zanika.

Dla przykładu: w 2006 roku zlikwidowano torowisko normalnotorowej linii w relacji Kielce do stacji Pińczów Towarowy. W 2013 roku zlikwidowano linię do Buska Zdroju etc. Nieczynne jest połączenie kolejowe Kielc z Tarnowem- torowisko niestety rozebrano do rzeki Wisły- styku z siecią kolejową woj. małopolskiego, mimo możliwości jego przebudowy dla potrzeb kolei dalekobieżnej (możliwość utworzenia korytarza transportowego na Słowację, połączonego z linią CMK via Kielce i Włoszczową).
Nieczynne są linie stanowiące szlaki dalekobieżne w relacjach:
- Wrocław- Przemyśl przez Częstochowę, Włoszczową, Kielce, Staszów, Chmielnik, Tarnobrzeg, Stal. Wolę- kursowąły tędy pociągi Interregio
- Warszawa- Rzeszów przez CMK, Włoszczową, Kielce, Staszów, Chmielnik
- Zamość- Wrocław trasą p. Stalowa Wola- Ocice- Staszów- Chmielnik- Kielce- (dalej do Wrocławia p. Częstochowę Stradom)
- Łódź- Zamość trasą p. Opoczno, Końskie, Skarż. Kamienną, Sandomierz, Stal. Wolę.
Nieczynna jest dalekobieżna linia kolejowa Przemyśl - Sandomierz - Skarżysko-Kamienna -Końskie- Opoczno- Łódź - Poznań. Szczególnie na odcinku Opoczno- Końskie- Skarżysko-Kamienna- Sandomierz jest ona wyłączona z ruchu pociągów planowych.
Pociągi z lok. elektryczną mogą pokonać spalinowy odcinek Skarżysko- Tomaszów Maz. za pomocą linii p. Przysuchę, istnieje objazd odcinka niezelektryfikowanego dla poc., z lok. elektrycznymi na tej trasie.
Zakładam jako ekonomista że winę ponosi skala monopolizacji świadczenia usług przewozów pasażerów koleją na terenie województwa. Sądzę że monopolista nie jest w ogóle i w najmniejszym stopniu zainteresowany trakcją spalinową i spalinowymi autobusami szynowymi, w związku z czym doszło np. do likwidacji infrastruktury kolei normalnotorowej w trakcji spalinowej na trasie do Pińczowa, co jest przykładem ogromnego marnotrawstwa majątku.
Skala likwidacji sieci kolejowej na terenie województwa sugeruje że w przeciągu 20- 15 lat zostanie zlikwidowana pozostała część infrastruktury kolei.Jest to po prostu scenariusz kontynuacji dotychczasowego trendu i skutek redukcji efektu sieci (network effect lub network externality). Sieć transportowa jest tym miej atrakcyjna dla podróżnych im mniej puntów jest w jej zasięgu. Obecnie kolej w regionie działa w około 3 korytarzach transportowych na kilkanaście możliwych do obsługi.
Szacuję na podstawie analizy ilostanu długości sieci kolejowej województwa że zlikwidowano w sumie już ok. 75- 80 % sieci kolejowej i obsługiwanych relacji. Stosowną mapę- dołączam. Szacuję że do tego doszło w wyniku polityki władz samorządowych- czego dowodem są owe wypowiedzi o niemożności oferowania połączeń kolejowych z ościennymi województwami z uwagi na brak elektryfikacji fragmentów torowisk.
Badam dawne mapy sieci kolejowych województwa z okresu ostatnich kilkudziesięciu lat. Szacuję że stopień likwidacji sieci kolei osiągnął mniej więcej krytyczny pułap. Ilość destynacji jakie są objęte siecią kolei jest w Państwa województwie- krytycznie mała lub bardzo niewielka. Utrzymanie tego stanu uwiądu poskutkuje w mojej ocenie z pewnością dalszą "spiralą upadku" i szybkim spadkiem rentowności tego środka transportu. Gdyby kolej obsługiwała większą liczbę miast i miała więcej przystanków i stacji, byłaby popularniejsza w Państwa regionie jako podsystem transportowy. Jednak w chwili obecnej - z uwagi na jej postępującą marginalizację- ostrzegam przed wejściem w "fazę krytyczną".
Wnoszę petycję o zmianę polityki w tym zakresie. Sądzę, że obecną polityką, taką jak stawianie na 100-procentowe monopole w zakresie realizacji w/w usług (100-proc. monopol w dziedzinie zarządzania infrastrukturą, 100-% monopol w dziedzinie świadczenia usług przewozowych) doprowadzili Państwo do obecnej sytuacji.
Wnoszę o powołanie, wzorem województwa dolnośląskiego, zarządu dróg i kolei, poprzez uzupełnienie wojewódzkiego zarządu dróg, o działalność w zakresie zarządzania siecią kolejową. Podmiot tan mógłby odbudować szlaki do Tarnowa, łącznicę z linią CMK oraz zarządzać liniami zlikwidowanymi przez PKP PLK. Wnoszę także o podjęcie próby odtworzenia linii do Pińczowa z pomocą szyn staroużytecznych. Jest to 10. miasto pod względem liczby mieszkańców na terenie województwa.
--
dział gospodarczy

