Petycja dot. sieci kolejowej woj. świętokrzyskiego
Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
al. IX Wieków Kielc 3,
25-516 Kielce
Petycja do władz województwa świętokrzyskiego w związku z fatalnymi wynikami i likwidacją ok. 75- 80 % sieci kolejowej woj. świętokrzyskiego
al. IX Wieków Kielc 3,
25-516 Kielce
Petycja do władz województwa świętokrzyskiego w związku z fatalnymi wynikami i likwidacją ok. 75- 80 % sieci kolejowej woj. świętokrzyskiego
(do wiadomości mediów lokalnych)
Szanowni Państwo,
dok. graficzny (źródło- bazakolejowa.pl) w załączeniu. Skala likwidacji sieci kolejowej- woj. świętokrzyskie. Linie czerwone- szlaki zlikwidowane, także zlikwidowane wraz z torowiskami.
Opisuję jako wydawca- dla magazynowego wydania papierowego/wydania w pliku PDF- stan pasażerskiej sieci kolejowej w woj. świętokrzyskim. Przez krytyków jest on opisywany jako agonalny. Dane nie pozostawiają złudzeń- z ilością 1,8 podróży koleją na mieszkańca rocznie są Państwo w ogonie całego cywilizowanego świata i są Państwo "rekordem in minus" na wschód od linii Wisły. Prawdopodobnie w skali całego kontynentu jest niewiele lub nawet brak jest podobnych przypadków. Ze statystyk wynika że kolej pasażerska w Państwa regionie ma znaczenie marginalne i szybko zanika.
Większość linii na terenie województwa została zlikwidowana, jak np. sieć kolei dojazdowych stanowiąca większą część kilometrażu infrastruktury komunikacyjnej. Sieci takie z powodzeniem działają w wielu krajach, stanowiąc podstawę oferty połączeń regionalnych. Linie te dają się przebudowywać do wyższych standardów obsługi mimo wąskiego rozstawu torowisk. Szereg linii normalnotorowych kolei dalekobieżnej i regionalnej także uległ likwidacji, często całkowitej.
Ukazała się mapa pokazująca ilości podróży kolejną na mieszkańca rocznie w polskich województwach. Liderem jest województwo mazowieckie, najsłabszym regionem na zachód od rzeki Wisły jest woj. świętokrzyskie z zaledwie 1,8 podróży koleją na mieszkańca rocznie, czyli na mieszkańca regionu przypada średnio kilkanaście razy mniej podróży koleją rocznie niż np. w woj. pomorskim czy w sąsiednim woj. mazowieckim. Mapę opracowała fundacja Prokolej.
Dla przykładu: w 2006 roku zlikwidowano torowisko normalnotorowej linii w relacji Kielce do stacji Pińczów Towarowy. W 2013 roku zlikwidowano linię do Buska Zdroju etc. Nieczynne jest połączenie kolejowe Kielc z Tarnowem- torowisko niestety rozebrano do rzeki Wisły- styku z siecią kolejową woj. małopolskiego, mimo możliwości jego przebudowy dla potrzeb kolei dalekobieżnej (możliwość utworzenia korytarza transportowego na Słowację, połączonego z linią CMK via Kielce i Włoszczową).
Nieczynne są linie stanowiące szlaki dalekobieżne w relacjach:
Nieczynna jest dalekobieżna linia kolejowa Przemyśl - Sandomierz - Skarżysko-Kamienna -Końskie- Opoczno- Łódź - Poznań. Szczególnie na odcinku Opoczno- Końskie- Skarżysko-Kamienna- Sandomierz jest ona wyłączona z ruchu pociągów planowych.
Pociągi z lok. elektryczną mogą pokonać spalinowy odcinek Skarżysko- Tomaszów Maz. za pomocą linii p. Przysuchę, istnieje objazd odcinka niezelektryfikowanego dla poc., z lok. elektrycznymi na tej trasie.
Dla przykładu: w 2006 roku zlikwidowano torowisko normalnotorowej linii w relacji Kielce do stacji Pińczów Towarowy. W 2013 roku zlikwidowano linię do Buska Zdroju etc. Nieczynne jest połączenie kolejowe Kielc z Tarnowem- torowisko niestety rozebrano do rzeki Wisły- styku z siecią kolejową woj. małopolskiego, mimo możliwości jego przebudowy dla potrzeb kolei dalekobieżnej (możliwość utworzenia korytarza transportowego na Słowację, połączonego z linią CMK via Kielce i Włoszczową).
Nieczynne są linie stanowiące szlaki dalekobieżne w relacjach:
- Wrocław- Przemyśl przez Częstochowę, Włoszczową, Kielce, Staszów, Chmielnik, Tarnobrzeg, Stal. Wolę- kursowąły tędy pociągi Interregio
- Warszawa- Rzeszów przez CMK, Włoszczową, Kielce, Staszów, Chmielnik
- Zamość- Wrocław trasą p. Stalowa Wola- Ocice- Staszów- Chmielnik- Kielce- (dalej do Wrocławia p. Częstochowę Stradom)
- Łódź- Zamość trasą p. Opoczno, Końskie, Skarż. Kamienną, Sandomierz, Stal. Wolę.
Nieczynna jest dalekobieżna linia kolejowa Przemyśl - Sandomierz - Skarżysko-Kamienna -Końskie- Opoczno- Łódź - Poznań. Szczególnie na odcinku Opoczno- Końskie- Skarżysko-Kamienna- Sandomierz jest ona wyłączona z ruchu pociągów planowych.
Pociągi z lok. elektryczną mogą pokonać spalinowy odcinek Skarżysko- Tomaszów Maz. za pomocą linii p. Przysuchę, istnieje objazd odcinka niezelektryfikowanego dla poc., z lok. elektrycznymi na tej trasie.
Swego czasu członek zarządu województwa głosił w mediach że z uwagi na brak elektryfikacji torowiska nie ma możliwości przywrócenia połączeń z ościennymi województwami, w tym woj. łódzkim. Z tego tytułu proszę o zmianę polityki transportowej. Odkąd to- brak elektryfikacji- uniemożliwia połączenia kolejowe? Województwo powinno pozyskać tabor spalinowy, zamiast- jak to ma miejsce obecnie- zaniechać obsługi takich linii w trakcji spalinowej.
Zakładam jako ekonomista że winę ponosi skala monopolizacji świadczenia usług przewozów pasażerów koleją na terenie województwa. Sądzę że monopolista nie jest w ogóle i w najmniejszym stopniu zainteresowany trakcją spalinową i spalinowymi autobusami szynowymi, w związku z czym doszło np. do likwidacji infrastruktury kolei normalnotorowej w trakcji spalinowej na trasie do Pińczowa, co jest przykładem ogromnego marnotrawstwa majątku.
Zakładam jako ekonomista że winę ponosi skala monopolizacji świadczenia usług przewozów pasażerów koleją na terenie województwa. Sądzę że monopolista nie jest w ogóle i w najmniejszym stopniu zainteresowany trakcją spalinową i spalinowymi autobusami szynowymi, w związku z czym doszło np. do likwidacji infrastruktury kolei normalnotorowej w trakcji spalinowej na trasie do Pińczowa, co jest przykładem ogromnego marnotrawstwa majątku.
Likwidacja sprawnej linii kolejowej możliwej do wykorzystania dla przewozów pasażerskich w regionie gdzie jest ich już bardzo niewiele jest w mojej opinii dowodem regresu- zarówno cywilizacyjnego jak i intelektualnego.
Skala likwidacji sieci kolejowej na terenie województwa sugeruje że w przeciągu 20- 15 lat zostanie zlikwidowana pozostała część infrastruktury kolei.Jest to po prostu scenariusz kontynuacji dotychczasowego trendu i skutek redukcji efektu sieci (network effect lub network externality). Sieć transportowa jest tym miej atrakcyjna dla podróżnych im mniej puntów jest w jej zasięgu. Obecnie kolej w regionie działa w około 3 korytarzach transportowych na kilkanaście możliwych do obsługi.
Szacuję na podstawie analizy ilostanu długości sieci kolejowej województwa że zlikwidowano w sumie już ok. 75- 80 % sieci kolejowej i obsługiwanych relacji. Stosowną mapę- dołączam. Szacuję że do tego doszło w wyniku polityki władz samorządowych- czego dowodem są owe wypowiedzi o niemożności oferowania połączeń kolejowych z ościennymi województwami z uwagi na brak elektryfikacji fragmentów torowisk.
Badam dawne mapy sieci kolejowych województwa z okresu ostatnich kilkudziesięciu lat. Szacuję że stopień likwidacji sieci kolei osiągnął mniej więcej krytyczny pułap. Ilość destynacji jakie są objęte siecią kolei jest w Państwa województwie- krytycznie mała lub bardzo niewielka. Utrzymanie tego stanu uwiądu poskutkuje w mojej ocenie z pewnością dalszą "spiralą upadku" i szybkim spadkiem rentowności tego środka transportu. Gdyby kolej obsługiwała większą liczbę miast i miała więcej przystanków i stacji, byłaby popularniejsza w Państwa regionie jako podsystem transportowy. Jednak w chwili obecnej - z uwagi na jej postępującą marginalizację- ostrzegam przed wejściem w "fazę krytyczną".
Wnoszę petycję o zmianę polityki w tym zakresie. Sądzę, że obecną polityką, taką jak stawianie na 100-procentowe monopole w zakresie realizacji w/w usług (100-proc. monopol w dziedzinie zarządzania infrastrukturą, 100-% monopol w dziedzinie świadczenia usług przewozowych) doprowadzili Państwo do obecnej sytuacji.
Skala likwidacji sieci kolejowej na terenie województwa sugeruje że w przeciągu 20- 15 lat zostanie zlikwidowana pozostała część infrastruktury kolei.Jest to po prostu scenariusz kontynuacji dotychczasowego trendu i skutek redukcji efektu sieci (network effect lub network externality). Sieć transportowa jest tym miej atrakcyjna dla podróżnych im mniej puntów jest w jej zasięgu. Obecnie kolej w regionie działa w około 3 korytarzach transportowych na kilkanaście możliwych do obsługi.
Szacuję na podstawie analizy ilostanu długości sieci kolejowej województwa że zlikwidowano w sumie już ok. 75- 80 % sieci kolejowej i obsługiwanych relacji. Stosowną mapę- dołączam. Szacuję że do tego doszło w wyniku polityki władz samorządowych- czego dowodem są owe wypowiedzi o niemożności oferowania połączeń kolejowych z ościennymi województwami z uwagi na brak elektryfikacji fragmentów torowisk.
Badam dawne mapy sieci kolejowych województwa z okresu ostatnich kilkudziesięciu lat. Szacuję że stopień likwidacji sieci kolei osiągnął mniej więcej krytyczny pułap. Ilość destynacji jakie są objęte siecią kolei jest w Państwa województwie- krytycznie mała lub bardzo niewielka. Utrzymanie tego stanu uwiądu poskutkuje w mojej ocenie z pewnością dalszą "spiralą upadku" i szybkim spadkiem rentowności tego środka transportu. Gdyby kolej obsługiwała większą liczbę miast i miała więcej przystanków i stacji, byłaby popularniejsza w Państwa regionie jako podsystem transportowy. Jednak w chwili obecnej - z uwagi na jej postępującą marginalizację- ostrzegam przed wejściem w "fazę krytyczną".
Wnoszę petycję o zmianę polityki w tym zakresie. Sądzę, że obecną polityką, taką jak stawianie na 100-procentowe monopole w zakresie realizacji w/w usług (100-proc. monopol w dziedzinie zarządzania infrastrukturą, 100-% monopol w dziedzinie świadczenia usług przewozowych) doprowadzili Państwo do obecnej sytuacji.
Spowodować to może, jeśli już nie spowodowało, masową emigrację ludności z terenów województwa, które odcięto z sieci kolejowej. Stworzono w Państwa województwie bodaj największą pustą plamę na sieci kolei pasażerskiej Europy. Bardzo możliwe, że winę za ten stan ponoszą np. osoby zamawiające świadczenie tych usług na rynku przewoźników i zarządców infrastruktury.
Wnoszę o powołanie, wzorem województwa dolnośląskiego, zarządu dróg i kolei, poprzez uzupełnienie wojewódzkiego zarządu dróg, o działalność w zakresie zarządzania siecią kolejową. Podmiot tan mógłby odbudować szlaki do Tarnowa, łącznicę z linią CMK oraz zarządzać liniami zlikwidowanymi przez PKP PLK. Wnoszę także o podjęcie próby odtworzenia linii do Pińczowa z pomocą szyn staroużytecznych. Jest to 10. miasto pod względem liczby mieszkańców na terenie województwa.
Wnoszę o powołanie, wzorem województwa dolnośląskiego, zarządu dróg i kolei, poprzez uzupełnienie wojewódzkiego zarządu dróg, o działalność w zakresie zarządzania siecią kolejową. Podmiot tan mógłby odbudować szlaki do Tarnowa, łącznicę z linią CMK oraz zarządzać liniami zlikwidowanymi przez PKP PLK. Wnoszę także o podjęcie próby odtworzenia linii do Pińczowa z pomocą szyn staroużytecznych. Jest to 10. miasto pod względem liczby mieszkańców na terenie województwa.
Wnoszę o odbudowę linii kolejowej do śródmieścia miasta Busko- Zdrój po istniejącym, rzekomo 3-kilometrowym nasypie dawnej bocznicy do śródmieścia tego miasta. Jest to 7. miasto województwa pod względem liczby ludności.
Wnoszę o stworzenie spółki "Koleje Świętokrzyskie" poprzez np. zmianę nazwy jednej ze spółek należących do władz samorządowych. Przykłady spółek "Koleje Dolnośląskie" czy "Koleje Wielkopolskie" pokazują że tego typu działania pozwalają przynajmniej zahamować rozpad i destrukcję pasażerskiej sieci kolejowej regionu.
--
Adam Fularz
ekonomista miast i regionów
dział gospodarczy
dział gospodarczy
Gazeta Kielecka
Posted by Telewizja Opera
on 00:24.
Filed under
.
You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0