porty lotnicze

Petycja do posłów okręgu toruńskiego o uruchomienie lotów pasażerskich na trasie Kraków- Toruń

Petycja do posłów okręgu toruńskiego o uruchomienie lotów pasażerskich na trasie Kraków- Toruń Ardanowski Jan Krzysztof, PiS Borowi...

04 Oct 2018 | Komentarze comments | Read more

Co z portem lotniczym w Mielcu k. Tarnowa?

Od lat przekonujemy władze Mielca do inwestycji w lokalne lotnisko. W Polsce w dziedzinie lotnisk panuje masa mitów, powielanych p...

19 Apr 2017 | Komentarze comments | Read more
szybka kolej miejska

Propozycja kolei aglomeracyjnej dla Konina

W Olsztynie powstaje kolej miejska. W planach jest budowa przystanków przy istniejących liniach kolejowych, zwłaszcza wzdłuż linii kole...

18 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Szybka kolej miejska w Warszawie znajduje się w głębokim upadku

- Jak ZTM tłumaczy rekodrowo niskie wskaźniki wykorzystania kolei miejskiej w Warszawie?- dlaczego przewozy SKM są tak mało popularne?...

09 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Jutro rusza kolej miejska we Wrocławiu po ponad 72-letniej przerwie

Część Wrocławian opowieść o tym że przed wojną we Wrocławiu już funkcjonowała kolejowa komunikacja miejska, traktuje jak miejską lege...

09 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Co z koleją aglomeracyjną w Jeleniej Górze?

- czy PKP PLK potwierdza że wycofało się z projektu dot. budowy nowych przystanków Jeleniogórskiej Kolei Aglomeracyjnej który opracowało ...

03 Mar 2016 | Komentarze comments| Read more

reformy PKP

polityka transportowa

W sprawie protestów wokół polityki transportowej

Szanowny Panie Redaktorze, temat Ostatniego Pokolenia jest poza kompetencjami Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Z wyrazami szacu...

12 Dec 2024 | Komentarze comments| Read more

Sprawa likwidacji kolei podmiejskiej w Zielonej Górze- głos ekonomisty

Dlaczego likwidacja śródmiejskiego odcinka sieci kolejowej może wygenerować do 300 mln strat? Adam Fularz, Instytut Ekonomiczny Ziel...

19 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Co z portem lotniczym w Koszalinie?

Port lotniczy Radom ponad rok temu pozyskał kolejnego przewoźnika, linie Sprintair, oferujące z tego portu lotniczego połączenia do G...

09 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Polski absurd ekonomiczny- likwidacja lokalnych lotnisk pasażerskich. Biedne regiony tracą przez to rocznie ok. 130 mln PLN dochodów z turystyki

Fot. Zdjęcia likwidowanego lotniska w Legnicy W Polsce zlikwidowano większość portów lotniczych. Powtarzanym w mediach tabloidowych ...

09 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more
ekologia

Bezpieczeństwo rowerzystów w krajach rozwijających się

W polskich miastach nie ma dróg rowerowych, mimo że przy odrobinie dobrej woli możnaby je wyznaczyć choćby na chodnikach. Wzdłuż polsk...

20 Sep 2012 | Komentarze comments| Read more
lotniska powojskowe

Propozycja Redakcji: Kolej do Portu Lotniczego Zielona Góra-Babimost

Schemat połączenia:WprowadzeniePort lotniczy w Babimoście koło Zielonej Góry, podobnie jak wiele innych portów lotniczych na świecie, stoi ...

31 Mar 2024 | Read more
transport autobusowy

W Polsce transport publiczny upada

Transport publiczny ma to do siebie, iż musi zostać zorganizowany i nie zorganizuje się sam z siebie. W krajach cywilizacji Zachodu normal...

28 Feb 2016 | Read more
urban sprawl

O polskich miastach doby suburbanizacji

Suburbanizacja, często nazywana opuchnięciem miast, urbanizacją rozlewającą się albo urban sprawl to proces rozlewania się miast w wi...

09 Apr 2017 | Read more
porty morskie

Czy z Gdańska do Kłajpedy mogłyby kursować promy?

Czy z Gdańska promy morskie mogłyby kursowac w relacji do Kłajpedy? Swego czasu zaproponowałem takie połączenie. Nie otrzymałem nigdy...

18 Apr 2017 | Read more
PKP

Bałagan na szynach, miliardy w błoto. PKP wiecznie żywe

Rząd opowiada historie z gatunku finansowego science-fiction na temat planów budowy sieci kolei dużych prędkości w Polsce. Tymczasem d...

22 Jul 2010 | Read more
demonopolizacja rynku

Czy w Polsce koleje miejskie mogą ożyć?

W Polsce istnieje wielka szansa na wprowadzenie nowoczesnego systemu miejskiego transportu szynowego typu S-bahn znanego podróżującym do ...

04 May 2017 | Read more
deregulacja

Propozycje reform w dziedzinie transportu

Wybory parlamentarne w Polsce to festiwal rozczarowań. Dla wielu prowincjonalnych polityków program polityczny nie ma znaczenia, oni- w pr...

03 Mar 2016 | Read more
koleje w Wielkiej Brytanii

Tanie linie kolejowe - ich historia w Wielkiej Brytanii

v\:* {behavior:url(#default#VML);} o\:* {behavior:url(#default#VML);} w\:* {behavior:url(#default#VML);} .shape {behavior:url(#default#V...

20 Sep 2012 | Read more

dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (40) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

Petycja dot. sieci kolejowej woj. świętokrzyskiego



Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
al. IX Wieków Kielc 3,
25-516 Kielce

Petycja do władz województwa świętokrzyskiego
w związku z fatalnymi wynikami i likwidacją ok. 75- 80 % sieci kolejowej woj. świętokrzyskiego
(do wiadomości mediów lokalnych)

Szanowni Państwo,

dok. graficzny (źródło- bazakolejowa.pl) w załączeniu. Skala likwidacji sieci kolejowej- woj. świętokrzyskie. Linie czerwone- szlaki zlikwidowane, także zlikwidowane wraz z torowiskami.

Opisuję jako wydawca- dla magazynowego wydania papierowego/wydania w pliku PDF- stan pasażerskiej sieci kolejowej w woj. świętokrzyskim. Przez krytyków jest on opisywany jako agonalny. Dane nie pozostawiają złudzeń- z ilością 1,8 podróży koleją na mieszkańca rocznie są Państwo w ogonie całego cywilizowanego świata i są Państwo "rekordem in minus" na wschód od linii Wisły. Prawdopodobnie w skali całego kontynentu jest niewiele lub nawet brak jest podobnych przypadków. Ze statystyk wynika że kolej pasażerska w Państwa regionie ma znaczenie marginalne i szybko zanika.

Większość linii na terenie województwa została zlikwidowana, jak np. sieć kolei dojazdowych stanowiąca większą część kilometrażu infrastruktury komunikacyjnej. Sieci takie z powodzeniem działają w wielu krajach, stanowiąc podstawę oferty połączeń regionalnych. Linie te dają się przebudowywać do wyższych standardów obsługi mimo wąskiego rozstawu torowisk. Szereg linii normalnotorowych kolei dalekobieżnej i regionalnej także uległ likwidacji, często całkowitej. 

Ukazała się mapa pokazująca ilości podróży kolejną na mieszkańca rocznie w polskich województwach. Liderem jest województwo mazowieckie, najsłabszym regionem na zachód od rzeki Wisły jest woj. świętokrzyskie z zaledwie 1,8 podróży koleją na mieszkańca rocznie, czyli na mieszkańca regionu przypada średnio kilkanaście razy mniej podróży koleją rocznie niż np. w woj. pomorskim czy w sąsiednim woj. mazowieckim. Mapę opracowała fundacja Prokolej.




Dla przykładu: w 2006 roku zlikwidowano torowisko normalnotorowej linii w relacji Kielce do stacji Pińczów Towarowy. W 2013 roku zlikwidowano linię do Buska Zdroju etc. Nieczynne jest połączenie kolejowe Kielc z Tarnowem- torowisko niestety rozebrano do rzeki Wisły- styku z siecią kolejową woj. małopolskiego, mimo możliwości jego przebudowy dla potrzeb kolei dalekobieżnej (możliwość utworzenia korytarza transportowego na Słowację, połączonego z linią CMK via Kielce i Włoszczową). 

Nieczynne są linie stanowiące szlaki dalekobieżne w relacjach:

  • Wrocław- Przemyśl przez Częstochowę, Włoszczową, Kielce, Staszów, Chmielnik, Tarnobrzeg, Stal. Wolę- kursowąły tędy pociągi Interregio
  • Warszawa- Rzeszów przez CMK, Włoszczową, Kielce, Staszów, Chmielnik
  • Zamość- Wrocław trasą p. Stalowa Wola- Ocice- Staszów- Chmielnik- Kielce- (dalej do Wrocławia p. Częstochowę Stradom)
  • Łódź- Zamość trasą p. Opoczno, Końskie, Skarż. Kamienną, Sandomierz, Stal. Wolę.

Nieczynna jest dalekobieżna linia kolejowa Przemyśl - Sandomierz - Skarżysko-Kamienna -Końskie- Opoczno- Łódź - Poznań. Szczególnie na odcinku Opoczno- Końskie- Skarżysko-Kamienna- Sandomierz jest ona wyłączona z ruchu pociągów planowych.

Pociągi z lok. elektryczną mogą pokonać spalinowy odcinek Skarżysko- Tomaszów Maz. za pomocą linii p. Przysuchę, istnieje objazd odcinka niezelektryfikowanego dla poc., z lok. elektrycznymi na tej trasie.

Swego czasu członek zarządu województwa głosił w mediach że z uwagi na brak elektryfikacji torowiska nie ma możliwości przywrócenia połączeń z ościennymi województwami, w tym woj. łódzkim. Z tego tytułu proszę o zmianę polityki transportowej. Odkąd to- brak elektryfikacji- uniemożliwia połączenia kolejowe? Województwo powinno pozyskać tabor spalinowy, zamiast- jak to ma miejsce obecnie- zaniechać obsługi takich linii w trakcji spalinowej. 

Zakładam jako ekonomista że winę ponosi skala monopolizacji świadczenia usług przewozów pasażerów koleją na terenie województwa. Sądzę że monopolista nie jest w ogóle i w najmniejszym stopniu zainteresowany trakcją spalinową i spalinowymi autobusami szynowymi, w związku z czym doszło np. do likwidacji infrastruktury kolei normalnotorowej w trakcji spalinowej na trasie do Pińczowa, co jest przykładem ogromnego marnotrawstwa majątku. 

Likwidacja sprawnej linii kolejowej możliwej do wykorzystania dla przewozów pasażerskich w regionie gdzie jest ich już bardzo niewiele jest w mojej opinii dowodem regresu- zarówno cywilizacyjnego jak i intelektualnego. 

Skala likwidacji sieci kolejowej na terenie województwa sugeruje że w przeciągu 20- 15 lat zostanie zlikwidowana pozostała część infrastruktury kolei.Jest to po prostu scenariusz kontynuacji dotychczasowego trendu i skutek redukcji efektu sieci (network effect lub network externality). Sieć transportowa jest tym miej atrakcyjna dla podróżnych im mniej puntów jest w jej zasięgu. Obecnie kolej w regionie działa w około 3 korytarzach transportowych na kilkanaście możliwych do obsługi.

Szacuję na podstawie analizy ilostanu długości sieci kolejowej województwa że zlikwidowano w sumie już ok. 75- 80 % sieci kolejowej i obsługiwanych relacji. Stosowną mapę- dołączam. Szacuję że do tego doszło w wyniku polityki władz samorządowych- czego dowodem są owe wypowiedzi o niemożności oferowania połączeń kolejowych z ościennymi województwami z uwagi na brak elektryfikacji fragmentów torowisk.

Badam dawne mapy sieci kolejowych województwa z okresu ostatnich kilkudziesięciu lat. Szacuję że stopień likwidacji sieci kolei osiągnął mniej więcej krytyczny pułap. Ilość destynacji jakie są objęte siecią kolei jest w Państwa województwie- krytycznie mała lub bardzo niewielka. Utrzymanie tego stanu uwiądu poskutkuje w mojej ocenie z pewnością dalszą "spiralą upadku" i szybkim spadkiem rentowności tego środka transportu. Gdyby kolej obsługiwała większą liczbę miast i miała więcej przystanków i stacji, byłaby popularniejsza w Państwa regionie jako podsystem transportowy. Jednak w chwili obecnej - z uwagi na jej postępującą marginalizację- ostrzegam przed wejściem w "fazę krytyczną". 

Wnoszę petycję o zmianę polityki w tym zakresie. Sądzę, że obecną polityką, taką jak stawianie na 100-procentowe monopole w zakresie realizacji w/w usług (100-proc. monopol w dziedzinie zarządzania infrastrukturą, 100-% monopol w dziedzinie świadczenia usług przewozowych) doprowadzili Państwo do obecnej sytuacji. 

Spowodować to może, jeśli już nie spowodowało, masową emigrację ludności z terenów województwa, które odcięto z sieci kolejowej. Stworzono w Państwa województwie bodaj największą pustą plamę na sieci kolei pasażerskiej Europy. Bardzo możliwe, że winę za ten stan ponoszą np. osoby zamawiające świadczenie tych usług na rynku przewoźników i zarządców infrastruktury.

Wnoszę o powołanie, wzorem województwa dolnośląskiego, zarządu dróg i kolei, poprzez uzupełnienie wojewódzkiego zarządu dróg, o działalność w zakresie zarządzania siecią kolejową. Podmiot tan mógłby odbudować szlaki do Tarnowa, łącznicę z linią CMK oraz zarządzać liniami zlikwidowanymi przez PKP PLK. Wnoszę także o podjęcie próby odtworzenia linii do Pińczowa z pomocą szyn staroużytecznych. Jest to 10. miasto pod względem liczby mieszkańców na terenie województwa. 

Wnoszę o odbudowę linii kolejowej do śródmieścia miasta Busko- Zdrój po istniejącym, rzekomo 3-kilometrowym nasypie dawnej bocznicy do śródmieścia tego miasta. Jest to 7. miasto województwa pod względem liczby ludności.

Wnoszę o stworzenie spółki "Koleje Świętokrzyskie" poprzez np. zmianę nazwy jednej ze spółek należących do władz samorządowych. Przykłady spółek "Koleje Dolnośląskie" czy "Koleje Wielkopolskie" pokazują że tego typu działania pozwalają przynajmniej zahamować rozpad i destrukcję pasażerskiej sieci kolejowej regionu. 
 

Pozdrawiam,

--
Adam Fularz
ekonomista miast i regionów
dział gospodarczy
Gazeta Kielecka
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
+442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra

Posted by Telewizja Opera on 00:24. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for Petycja dot. sieci kolejowej woj. świętokrzyskiego

Prześlij komentarz

Photo Gallery

Designed by Solaranlagen | with the help of Bed In A Bag and Lawyers