Fot. plany budowy łącznicy w Bieniowie i połączenia Ziel. Góra- Małomice- Legnica, cc openstreetmap
Województwo lubuskie posiada bardzo mało rozwiniętą sieć kolejową. Nie istnieją funkcjonalne, szybkie połączenia kolejowe w kierunku południowym.
Szansą jest odtworzenie bezpośredniego połączenia na południe województwa (miasta Żagań, Szprotawa, Małomice) łącznicą- czyli z eliminacją zmiany kierunku jazdy pociągu na stacji Bieniów. Dokonanoby inwestycji podobnej jak w przypadku łącznicy kolejowej wokół Czerwieńska, otwierając dla kolei całą południową część województwa. Obecnie nikt niemal nie jeździ koleją z Ziel. Góry do Małomic, Szprotawy czy Żagania.
Zielona Góra zyskałaby dzięki inwestycji na stacji w Bieniowie- polegającej na budowie łącznicy kolejowej na stacji Bieniów- bezpośrednie połączenie kolejowe z Żaganiem i Legnicą. Skróceniu uległby czas podróży do Żagania oraz Legnicy, dzięki czemu kolej miałaby szanse powrotu do obsługi tej relacji przewozowej. Obecnie czas przejazdu jest zbyt długi, a pociągi w relacji do Żagania i Legnicy kursują z Zielonej Góry przez Żary, nadkładając ok. 15 minut czasu podróży.
W ramach inwestycji do której gorąco zachęcałem, powstałaby łącznica łącząca tory kolei "Latający Ślązak" z Wrocławia p. Legnicę, Żagań, z linią na Zieloną Górę. Pan Sławomir Kotylak odpowiadając na moją petycję twierdził że inwestycja ta nie ma "racjonalnego uzasadnienia". Twierdził też że pociągi z południa województwa muszą nadkładać 15 minut czasu przejazdu aby zahaczyć o stację Żary (wg niego omijanie tej stacji nie jest wskazane, mimo że skróci to cas podróży i napełni składy). DŁuższa trasa i dłuższy cas przejazdu wynikający ze strategii jaką zaprezentował p. Kotylak powoduje w mojej ocenie pustki w składach pociągów, większe dotacje i odpływ pasażerów na rzecz samochodów osobowych. Pisałem o tym w petycji:
"Obecnie nie opłaca się podróż koleja na trasie do Żagania, Małomic- bowiem podróż przez Żary znacząco wydłuża czas przejazdu. Po budowie łącznicy możnaby mieszkać w Małomicach czy Żaganiu i pracować w Zielonej Górze- bowiem codzienne dojazdy stałyby się wygodne i czasowo atrakcyjne."
oraz
"Skróceniu uległby czas podróży do Żagania oraz Legnicy, dzięki czemu kolej miałaby szanse powrotu do obsługi tej relacji przewozowej. Obecnie czas przejazdu jest zbyt długi, a pociągi w relacji do Żagania i Legnicy kursują z Zielonej Góry przez Żary, nadkładając ok. 15 minut czasu podróży."
a mimo to p. Sławomir Kotylak nadal chce by pociągi jeździły na południe województwa o 15 minut dłużej niż - gdyby łącznicę zbudowano.
Mam wrażenie że temat transportu publicznego Państwu ciąży, i że najchętniej zlikwidowaliby Państwo dalsze linie kolei w tym województwie. Z jednej strony telefonicznie twierdzą Państwo że to samorządy chciały likwidacji linii kolei z Ziel. Góry do Wolsztyna na odcinku Nowa Sól- Kolsko, ale w Ministerstwie okazuje się że z wnioskiem o likwidację wystąpił członek zarządu województwa lubuskiego.
Jest to dla mnie oburzające że wielokrotnie w tej sprawie wprowadzali Państwo w błąd media- nawet dzisiaj w rozmowie telefonicznej znów twierdzono że UMWL "nie likwidował linii"- mimo że złożył taki wniosek do MI. W 2017 roku PKP PLK informowała UMWL listownie o zamiarze likwidacji linii kolei nr 371 i wg listu z PKP PLK - urząd UMWL wyraził zgodę.
Dokumentacja sprawy:
Petycja z dnia 08.10.2018 r. w sprawie budowy łącznicy kolejowej w Bieniowie i uruchomienia połączenia Zielona Góra - Małomice
Akapit nr 1 - brak tytułu
Przebieg postępowania w sprawie petycji:
złożono w dniu 08.10.2018 r.
rozpatrzono w dniu 09.10.2018 r.
Przewidywany termin rozpatrzenia petycji:
rozpatrzono w dniu: 09.10.2018 r.,
tj. do 3 miesięcy od dnia złożenia, zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach.
Sposób załatwienia petycji:
wysłano odpowiedź w dniu 10.10.2018 r.
Załączniki