Wniosek do Radnych Sejmiku o produkt turystyczny "Żegluga Dolnośląska" po największym jeziorze regionu
--
do Radnych Sejmiku, UMWD
temat: Propozycja produktu turystycznego dla miasta Wrocław i woj. Dolnośląskiego
Jezioro Mietkowskie (Zalew Mietkowski, czasem nazywane też Jeziorem Domanickim) to nieco zapomniane, największe w województwie dolnośląskim jezioro. Jest to jezioro zaporowe utworzone przez wybudowanie zapory na rzece Bystrzycy w Mietkowie, około 25 km na południowy zachód od granic Wrocławia.
Istotą pomysłu jest pociąg podmiejski- autobus szynowy z napędem spalinowym, który jako atrakcja turystyczna kursowałby - najpierw z Wrocławia bocznicą nad jezioro, korzystając z istniejących linii kolei. Odgałęzia się tu niespełna trzykilometrowa linia doprowadzająca do bocznicy Majkoltrans.
Linia kolei w porcie Mietkowo tuż przy granicy administracyjnej miasta Wrocławia jest unikalnym atutem tego miejsca i pozwala aby dojechały tutaj spalinowe autobusy szynowe. Stacja końcowa powstałaby przy nabrzeżu. Odpowiednim przewoźnikom zadałem pytania, dla proponowanego połączenia sezonowego : 1. czy jest możliwe uruchomienie połączeń i jak wygląda sprawa z możliwym wprowadzeniem połączeń przy obecnej przepustowości odcinka Mietków- Wrocław. Celem byłoby dokonanie reaktywacji istniejącej linii kolei turystycznej (czyli linii szynobusu spalinowego) kursującej z Wrocławia do Mietków- Kąpielisko- o nazwie np. "Wrocławska Kolej Kąpieliskowa" i kursującej w weekendy w czerwcu, lipcu i sierpniu. W centrum wsi Mietków, przy nabrzeżu portowym, powstałby przystanek kolejowy o proponowanej nazwie "Port Mietków" lub "Kąpielisko Mietków" przy czym obecny właściciel musiałby udostępnić (wynająć) teren. Nie wiemy, czy UMWD przeznaczy środki na sfinansowanie kursowania pociągu turystycznego- szynobusu, w weekendy np. 4-6 razy dziennie, i jakie będą koszty?
Proponuje się by przebudować owo nabrzeże od strony linii kolejowej w port dla galarów czy statku turystycznego, czy małych tramwai wodnych. Nie wymaga to większych nakładów środków. Powstałby węzeł intermodalny umożliwiający przesiadkę z pociągu turystycznego wprost do galarów wodnych.
Proponowany produkt turystyczny:
Żegluga Dolnośląska
Proponowany produkt turystyczny byłby organizowany w całości np. przez Koleje Dolnośląskie i obejmuje: dojazd pociągiem szynobuem istniejąca bocznicą na plażę w Mietkowie, przejście piesze do przystani istniejąca drogą, zaokrętowanie i kurs w relacji: Mietków ul. Ogrodowa- pałac Domanice plus zwiedzanie pałacu. Proponuję by operatorem biletowym na odcinku Domanice- Mietków były Koleje Dolnośląskie, co umożliwi lokalne podróże z Wrocławia do Domanic na jednym bilecie, z czego skorzystaliby mieszkańcy okolicznych miejscowości.
Opis tematu
Opisujemy temat tramwai wodnych- w relacji Mietków ul. Ogrodowa- pałac Domanice. Znajduje się tam zabytkowy pałac.
Interesuje mnie wprowadzenie połączeń Mietków ul. Ogrodowa- pałac Domanice, wraz z budową nowych przystani w kolejnych latach. Połączenia odbywałyby się w sezonie turystycznym wg ustalonego rozkładu- funkcjonując niczym tramwaj wodny w tej relacji. Ceny przewozu byłyby niskie- w ramach jednego biletu Kolei Dolnośląskich albo np. 3 PLN na całość produktu turystycznego- albo zupełnie bezpłatne. Kursy galarów/ tramwai wodnych odbywałyby się tylko w dni bez deszczu.
Kilka informacji o samym środku transportu:
Tramwaj wodny pojawił się w XIX wieku z chwilą upowszechnienia się napędu parowego na statkach. Nazwa jego pochodzi od tramwaju szynowego bardzo popularnego w tym samym wieku. Nie stanowił on dla niego konkurencji, a raczej był jego uzupełnieniem w dużych miastach, leżących nad rzekami z dużą liczbą kanałów.
Równie popularny był w dużych portach morskich np. Hamburg, gdzie do dzisiaj funkcjonują linie tramwajów wodnych oznaczone numerami. W Oslo tramwaje wodne wykorzystywane są latem do przewożenia turystów, natomiast zimą można dzięki nim dostać się z centrum miasta do wysp położonych na Oslofjordzie. Na Jeziorze Genewskim tramwaje wodne (fr. lokalnie: Mouettes Genevoises) obsługują cztery linie regularne pomiędzy pięcioma przystaniami na terenie Genewy, a korzystanie z nich odbywa się na podstawie biletów komunikacji miejskiej. Kursujące po rzece Menam tramwaje wodne (dzielące się na linie zwykłe, szybkie i ekspresowe) są ważnym elementem komunikacji miejskiej Bangkoku.
Opis rzeki Bystrzycy
Rzeka położona w granicy Domaniewic, jest bardzo malownicza. Ale też niedostępna i zapomniana- kursy tramwai wodnych docierałyby ledwie kilkaset metrów w górę rzeczki do Pałacu Domaniewice, gdzie zbudowanoby przystań. Nie wykorzystuje się jej już ani rekreacyjnie, ani sportowo. Gdyby rzekę dobrze rozreklamować, owe 3-4 km rzeki i jeziora trasą z Mietkowa do Pałacu drogą wodną pokonywałoby wielu mieszkańców poszukujących wypoczynku, a pobliskie parkowe alejki zapełniłyby się spacerowiczami.
__________________________________________________________________________
Merkuriusz Polski
Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
RTVP OPÉRA www.opera.rtvp.pl
Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra