Wniosek do władz miasta dot. wypełnienia wniosku o program "Kolej Plus"
Temat: Wniosek do Rady Miasta Żychlin w sprawie bocznicy kolei do centrum miasta i wypełnienia wniosku programu Kolej Plus.
Rada Miejska 2018 – 2023
Przewodnicząca Rady
Elżbieta Wanda Sikora
Wiceprzewodniczący Rady
Michał Janusz Kowalik
Członkowie Rady
KLIMCZAK Rafał Krzysztof
KOWALSKI Janusz Piotr
KWIATKOWSKI Leszek
RAPSIEWICZ Justyna
SIDWA Agnieszka
SOBIERAŃSKA Sylwia
STAŃCZAK Ewa
SZYMAŃSKI Stanisław
WOJTALEWICZ Krzysztof
WYPYCH Ewa Barbara
WYPYCH Zbigniew
ZAJĄCZKOWSKI Rafał
ŻURAWIK Paulina
Urząd miejski
ul. Barlickiego 15
99-320 Żychlin
Szanowni Państwo,
Wnoszę do UM o złożenie wniosku w naborze programu Kolej Plus (po terminie naboru) celem budowy krótkiej linii kolei, jakiegoś fragmentu liczącej 2-3 km torowiska, linii kolei. Kursowałby tutaj autobus szynowy, a w bardzo dalekiej przyszłości- być może za kilkadziesiąt lat- pociągi w pełnej relacji do Łodzi.
UM Żychlin w dn. 20.08.2020 r. poinformował redakcję że wniosek jaki redakcja złożyła, jest niedopracowany. Redakcja pokornie przyjmuje to do wiadomości, w związku z powyższym składa nowy wniosek:
O dopracowanie przez gminę miasta Żychlin wniosku o dofinansowanie projektu doprowadzenia kolei ŁKA do centrum miasta Żychlin celem uzyskania rządowego lub unijnego wsparcia dla tego projektu i złożenia spóźnionego wniosku w naborze:
https://www.plk-sa.pl/program-kolej-plus
Cel: Linia ŁKA do centrum Żychlina sfinansowana z 85 % dotacji do kosztów w ramach "Kolej Plus".
Chciałbym zaproponować odbudowę linii kolejowej do śródmieścia Żychlina. W przeszłości proponowałem aby szybko złożyć wniosek o pomoc finansową na odbudowę linii kolejowej do centrum miasta. Nadal proponuję aby złożyć wniosek po terminie, z wyjaśnieniem (któreto wyjaśnienie może stanowić niniejszy list). Nabór do programu Kolej Plus prowadzi PKP PLK.
Przed laty do zakładów EMIT wzdłuż ulicy Dobrzelińskiej dochodziła bocznica kolejowa. Proponuję - odtworzenie torowiska i budowę stacji Żychlin Miasto. Odchodziłbyby stąd poc. pasażerskie do Łodzi przez Łowicz i Zgierz. Docelowo miałyby tutaj kursować składy zelektryfikowane, jednak w pierwszym etapie powrotu kolei proponuję tylko składy spalinowe, z uwagi na oszczędność kosztów inwestycji początkowej.
W załączeniu- opis i schemat połączenia.
Załącznik:
Opis koncepcji:
Wstęp
Proponuję odbudowę bocznicy do centrum miasta Żychlin, wzdłuż ulicy Dobrzelińskiej do zakładów EMiT. Bocznica ta wg listu z RM, nie istnieje od ponad 20 lat.
- programu Kolej Plus prowadzonego przez PKP PLK, wysyłając wniosek po terminie z dołączonym niniejszym listem jako wyjasnieniem
- urzędu UMWŁ
Szczegóły
Pociągi mogłyby początkowo kursować tylko w godzinach szczytu komunikacyjnego.
Znaczna część bocznicy kolejowej do centrum miasta jest jeszcze wykorzystana i istnieje. Brak jest końcowej części torowiska na terenie miasta. Należy zorganizować obudowę tego fragmentu torowiska np. z rządowego programu "Kolej Plus". Pozwoliłoby to na dużo lepsze skomunikowanie miasta koleją niż ma to miejsce obecnie.
Dziś trzeba długo iść pieszo- czasem ok. godziny czasu- by dojść na peron dworca z centrum miasta. Po zmianach nowy peron dla kursów kończących bieg w centrum miasta, ulokowanoby w pobliżu centrum miasta, na terenie np. byłej fabryki. Początkowo kursowałaby kolej spalinowa, szynobus np. do Łowicza. Dopiero później zelektryfikownoby ten tor.
Propozycja elektryfikacji w etapie drugim
Od czasów uruchomienia kursów z centrum Łodzi na Olechów- nie dodano nowych relacji linii kolejowych ŁKA w relacjach z oraz do Łodzi. Proponowana relacja do centrum Żychlina jest niedroga w realizacji.
Proponuję odbudowę 2- 3 km odcinka kolei do centrum miasta Żychlin. Proponuję aby 4 razy dziennie w godzinach szczytu składy ŁKA zjeżdżały z linii Kutno- Łowicz do proponowanej nowej stacji "Żychlin Miasto" a następnie jako składy przyspieszone, pomijając mniejsze stacje i przystanki dotarłyby do Łodzi Fabrycznej przez Mękę, Rogów i Koluszki.
Wystarczy tylko odbudowa fragmentu torowiska aby centrum miasta Żychlin uzyskało początkowo kilka kursów szynobusu spalinowego, a po elektryfikacji odcinka- 4 dzienne połączenia kolejowe bezpośrednio do centrum miasta Łodzi. W dodatku w przyszłości można także dobudować brakujące torowisko ze stacji Żychlin Miasto w kierunku Kutna. Nowa łącznica pozwoliłaby stworzyć wjazd kieszeniowy i obsługiwać centrum miasta kolejowo taniej niż bocznica ze stacją na końcu, wymagająca zmiany kierunku jazdy pociągów.
Korespondencja
Pytania prasowe
- jaka jest opinia UMWŁ do propozycji odbudowy odcinka do stacji Żychlin Miasto?
- czy UMWŁ popiera tą propozycję?
- grafiki w załączeniu
Szanowni Państwo,
Żychlin to ponad 8-miotysięczne miasto, w dużej mierze oddalone od stacji kolejowej, mimo że jeszcze niedawno torowisko kolejowe dochodziło do centrum miasta.
Proponujemy odtworzenie tej linii poprzez jej modernizację i naprawę oraz uzupełnienie ubytków toru na całej długości odcinka do stacji Żychlin [w centrum miasta] która zmieniłaby nazwę na Żychlin Miasto. Jest to– dawna towarowa stacja kolejowa w Żychlinie, w województwie łódzkim, w Polsce.
Chciałbym zaapelować o odbudowę linii kolejowej do śródmieścia Żychlina, Przed laty do(..) w pobliżu centrum miasta Żychlin dochodziła bocznica kolejowa. Proponujemy odtworzenie torowiska i budowę stacji czołowej - ślepo zakończonej- o nazwie Żychlin Miasto w miejscu końca bocznicy w pobliżu centrum miasta.
Odchodziłbyby stąd poc. pasażerskie do Łodzi przez Łowicz i Zgierz. Początkowo kursowałyby składy spalinowe do Łowicza, w dalszej kolejności linia mogłaby zostać nawet zelektryfikowana dla połączeń pasażerskich- do Łodzi i Kutna.
Koszty odbudowy torowiska i budowy przystanku sfinansowane byłyby z funduszy unijnych. Apelujemy o podjęcie prac mających na celu odbudowę połączenia.
__________________________________________________________________________
Merkuriusz Polski
Załączniki
W załączeniu przesyłam otrzymaną odpowiedź Rady Miejskiej w Żychlinie na Pana wniosek z dnia 02.08.2020 r. w sprawie bocznicy kolei do centrum miasta.