Propozycja dla zarządu PLL LOT- zmiana nazwy portu lotniczego
Redakcja serwisu pisała do zarządzających linią lotniczą Lot.
Od: Adam Fularz <adam na serw. wieczorna.pl>
Data: środa, 12 sierpnia 2020
Temat: Propozycja dla zarządu PLL LOT- zmiana nazwy portu lotniczego
Do: media na serw. lot.pl
O tymczasowy port lotniczy Berlin- FFO- Ostbrandenburg
Propozycja dla zarządu PLL LOT- zmiana nazwy portu lotniczego
Adam Fularz, elubuska.pl, wydawca.
Mieszkam przy granicy Polski. Ostatni raz leciałem z tutejszego polskiego lotniska jakieś 32 lata temu- i podobnie jak niemal wszyscy z tego regionu, korzystam z lotnisk w Niemczech. Oceniam że trend ucieczki polskich pasażerów do portów lotniczych Berlina się jeszcze pogłębi, gdy tylko ruszy przygraniczny port transkontyn
W Niemczech funkcjonują trzy lotniska centralne. Czemu - Polska ma mieć tylko jedno? Czy oddamy cały ruch z Polski Zachodniej do Berlina?
Centralny port lotniczy w Baranowie k. Grodziska Maz. nie jest odpowiedzią dla mieszkańców zachodniej Polski- przecież dla większości potoków pasażerskich z zachodniej Polski oznacza dłuższą trasę. Jest to projekt długofalowo potrzebny, ale podkreślam że port centralnypotrzebny jest już obecnie, a nie za 15 czy 20 lat.
Gdyby np. przygraniczne lotnisko uczynić drugim hubem przesiadkowym Polskich Linii Lotniczych LOT i reklamować jako Berlin- Ostbrandenburg, Berlin- Frankfurt a.d. Oder czy nawet tylko Frankfurt (Oder) bei Berlin to można by przyciągnąć pasażerów Berlina gdzie przeładowuje się mniej więcej tyle cargo i tylu pasażerów co w całej Polsce razem wziętej. Wystarczy, aby samoloty LOT startowały z tego lotniska na trasy do Azji czy do USA. Sama bliskość Berlina, poprawa warunków dojazdu tr. zbiorowym (obecnie brak go od strony Berlina) i nowa, atrakcyjna nazwa powinny już wygenerować potok podróżnych. Loty pasażerskie Berlin Ostrandenburg - Frankfurt nad Odrą do USA czy Azji z miedzylądowaniem Warszawa Okęcie?
Lotnisko Okęcie zapchane jest już teraz. Drugi hub na lotnisku we wsi Nowe Kramsko przy granicy na Odrze można by relatywnie szybko uruchomić -są np. plany przedłużenia drogi startowej czy dochodzi bocznica kolei. Poszerzenie dróg kołowania znacznie poprawiło by przepustowość lotniska w Babimoście.
Szkoda że przygraniczne lotnisko nie służy Niemcom za to my wszyscy od lat latamy z Niemiec. Niniejszy list piszę by to zmienić na odwrót.
Proponuję- jako remedium i polską odpowiedź- dokończyć lub rozbudować istniejący port lotniczy:
C | - 15,0 m, jeżeli droga kołowania przeznaczona jest dla samolotów o bazie kół*)poniżej 18 m |
D | - 18 m, jeżeli droga kołowania przeznaczona jest dla samolotów o bazie kół 18 m i więcej |
- 18 m, jeżeli droga kołowania przeznaczona jest dla samolotów o odległości pomiędzy zewnętrznymi krawędziami skrajnych kół głównego podwozia poniżej 9 m | |
- 23 m, jeżeli droga kołowania przeznaczona jest dla samolotów o odległości pomiędzy zewnętrznymi krawędziami skrajnych kół głównego podwozia 9 m lub więcej | |
E | - 23 m |
" Nawiązując do e-maila Pana A. Fularza z dnia 29.11.2018r. skierowanego do Sejmiku WL w sprawie uwag dotyczących przystosowania lotniska Zielona Góra w Babimoście informujemy, że:
1/ lotnisko Zielona Góra w Babimoście zgodnie z Certyfikatem lotniska nr PL/EPZG/001 z dnia 23.03.2017 r. jest przystosowane do obsługi frachtowców cargo, a ewentualne warunki konieczności rozbudowy lotniska i wydłużenia drogi startowej pod kontem wykonywania lotów cargo opisane są zgodnie z ustawą Prawo Lotnicze w Planie Generalnym dla Lotniska 2014 – 2020 (PGPL ZG/B), który jest dostępny na stronie www.lotnisko.lubuskie.
2/ wykorzystanie płyt postojowych PPS 2 i PPS 5 i włączenie ich do pracy operacyjnej lotniska jest nieuzasadnione obecnymi potrzebami ponieważ, ze względu na małe powierzchnie tych płyt w niekorzystnej lokalizacji dla obserwacji przez kontrolerów TWR naziemnego pola manewrowego i powietrznego obszaru kontrolowanego lotniska. Lotnisko dysponuje obecnie wystarczającą ilością płyt postojowych PPS 1, PPS 3, PPS 4 i PPS 6 o łącznej powierzchni ok. 70 000 m2 z miejscami postojowymi dla łącznie 10 statków powietrznych z kodem od B do E. Ewentualne warunki dotyczące konieczności wykorzystania tych płyt zawarte są zgodnie z ustawą Prawo Lotnicze w PGPL ZG/B , tym samym uwaga nieuzasadniona;
3/ zgodnie z opisem w PGPL ZG/B „Rozdział.IX. Analiza i ocena przepustowości lotniska." obecna liniowa infrastruktura lotniska jest wystarczająca pod względem przepustowość do 2034 r. i może obsłużyć od 9 do 13 operacji lotniczych na godzinę, tym samym uwaga nieuzasadniona."
Jednocześnie informuję, że PGPL ZG/B zgodnie z ustawą Prawo Lotnicze będzie modyfikowany w 2019 r. (wymagany okres co 5 lat) przez Zarządzającego Lotniskiem EPZG – PP Porty Lotnicze.
Jeżeli według Zarządzającego zajdzie taka potrzeba to Pana uwagi zostaną uwzględnione w jego modyfikacji.
Po zapoznaniu się z treścią e-maila Pana A. Fularza uważam, że nie nosi ona cech petycji, a raczej przedstawia uwagi, które są już opisane w PGPL ZG/B.
Pozdrawiam
Maciej K. Król
Prezes Lotnisko Zielona Góra/Babimost sp. z o.o.
i Główny Specjalista ds. Lotnictwa UMWL
--
-------
Merkuriusz Polski
Polish News Agency polishnews.pl
--
-------
Merkuriusz Polski
Polish News Agency polishnews.pl