"Rejsy statkiem do Kotli przez Odrzysko, Krzycki Rów i Kanał Kopalnica"
Wygenerowanie większego potencjału atrakcyjności turystycznej dzięki remontowi sieci kanałów gm. Kotla, Siedlisko i Nowej Soli
- wzorem Cigacic zainwestowanoby w marinę jachtów i przystanie albo w małe kanaliki portowe na Krzyckim Rowie w Kotli, Moszowicach, Głogówku, Chociemyślu
- do żeglugi turystycznej wokół m. Nowa Sól wykorzystanoby kanał Krzycki Rów który odchodzi w Siedlisku w kierunku Szlichtyngowej i Kotli. Przebudowanoby połączenie Kanału Kopalnica oraz Odrzyska z rzeką Odrą. Podniesionoby przyczółki mostów dla udrożnienia prześwitów dla żeglugi jachtem na Kanale Kopalnica i Krzyckim Rowie etc. Przewidzianoby dostosowanie parametrów dla rejsu statkiem turystycznym Laguna z Nowej Soli po Odrzysku, Krzyckim Rowie, Kanale Kopalnica z widokiem na rezerwat przyrody Odrzysko.
- wzorem miast Europy Zach. możnaby zbudować port/ mariny wzdłuż Krzyckiego Rowu tworząc w Kotli pełnoprawną marinę dla jachtów. Wykorzystanoby kanał Odrzysko i Kopalnica dla żeglugi rzecznej z Siedliska czy Nowej Soli. Możnaby tutaj w dalekiej przyszłości zbudować przystań statków turystycznych na kanale Kopalnica i Odrze- któreby cumowały we wsi i kursowałyby w relacji po szlaku wodnym żeglugi turystycznej.
- Proponuję aby kanał Kopalnica i Krzycki Rów po przerwie znów stałaby się kanałem żeglownym, drogą wodną dla małych galarów czy rowerów wodnych zmierzających do proponowanej nowej przystani turystycznej koło m. Kotla. Kursowałyby galary rzeczne po Kopalnicy czy np. statek Laguna kanałem Kopalnica lub Krzyckim Rowem.
Czy władze gminy sądzą że pozwoli to na wzbogacenie oferty turystycznej poprzez stworzenie atrakcji rejsu po kanałach Kopalnica i Krzycki Rów?
Cele i opis projektu
Kanał Kopalnica to propozycja odtworzenia zapiaszczonego, zamulonego kanału dla żeglugi statku Laguna. Na kanale Kopalnica powstałaby marina we wsi Bielawy oraz marina Borowiec przy obu wsiach na kanale. Powstałaby marina w Kotli czy w Chociemyślu.
Mieszkańcy mogliby cumować swoje jachty bezpośrednio we wsi Kotla, Chociemyśl, Bielawy, Siedlisko etc. wzorem Cigacic.
Cel to ewentualne podniesienie mostów dla żeglugi i naprawa/ pogłębienie proponowanego Kanału Kopalnica (wygrodzonego od rzeki dzikiej) dla jachtów i żaglówek. Możliwe jest nawet odtworzenie jego parametrów z przeszłości i zmodernizowanie go do kategorii 1a miejscami, na odcinkach, dla możliwości wprowadzenia statków turystycznych w przyszłości. Dla jachtów i łodzi motorowych udrożnionoby sieć tymczasowych kanałów łączących Odrę i kanał Kopalnica oraz Krzycki Rów. Podniesiony przyczółki mostów dla udrożnienia prześwitów dla żeglugi jachtem ze złożonym masztem na kanale Kopalnica do Bielawy i Kotli.
- Kanał Kopalnica- proponowana droga wodna o dł. ok. kilku km dla statków turystycznych, jachtów etc, do Bielawy od Odry, jako trwale dostosowana i wygrodzona dla żeglugi część koryta rzeczki.
- Rzeka Odra
Propozycja planu remontu kanałów żeglugowych gminy Kotla, Siedlisko i miasta Nowej Soli
List do radnych gminy
Szanowni Państwo,
Będąc przez weekend na Mazurach, nie mogłem uwierzyć własnym oczom. Połączenie jezior kanałami w jeden akwen tak rozwinęło turystykę, że kanały są zakorkowane jachtami, łodziami, statkami, płynie się w rzędzie statków. Ten sam rodzaj inwestycji proponuję sfinansować z funduszy PGW Wody Polskie i środków UE w okolicach Kotli i Siedliska.
Sądzę że istnieje potencjał dla stworzenia w Kotli, Siedlisku i Nowej Soli małej namiastki Mazur. Powstałaby atrakcyjna oferta rejsów turystyki wodnej.
Pytania redakcji:
Czy możliwe jest połączenie poprzez rozbudowę obecnych połączeń wodnych i zastąpienia ich kanałem nieznacznie tylko poszerzonym i pogłębionym dla jachtów i żaglówek:
- Kanał Kopalnica - proponowana droga wodna kilku km dla statków turystycznych, jachtów etc, do Kotli, Bielawy od Odry, jako trwale wygrodzona dla żeglugi część koryta rzeczki.
- Rzeka Odra
Po wizycie na Mazurach w ten weekend podnoszę temat korzyści wypływających dla rozwoju turystyki poprzez wzajemne połączenie siecią kanałów żeglugowych dla jachtów i żaglówek- obecnych akwenów wokół m. Kotla, Siedlisko i Nowa Sól.
Jak wynika z mapy, akweny te są obecnie już połączone, droga woda jest niestety zapiaszczona, nie wiadomo, czy droga wodna jest należycie oznakowana, należycie utrzymana, pogłębiona i czy jest przejezdna dla jachtów. Wymaga to wygrodzenia z rzeczki kanałów o głębokości nieznacznie tylko większej niż obecnie by znacznie rozbudować potencjał dla turystyki wodnej w regionie Kotli, Siedliska i Nowej Soli.
Proszę o odniesienie się do propozycji niewielkich inwestycji. Akweny w większości już obecnie są połączone, ale brakuje prześwitu pod mostami (most w Stanach) czy głębokości tranzytowych dla jachtów np. 90- 70 cm. W propozycji idzie mi o takie rozbudowanie tych połączeń, by wytworzyć potencjał dla turystyki wodnej w rodzaju tego spotykanego na Mazurach. Nie będzie to możliwe bez połączenia gminy siecią choćby niewielkich, płytkich i wąskich kanałów.
Pozdrawiam
Adam Fularz
ekonomista
ul. Dolina Zielona 24a, 65-154 Ziel. Góra
Przykład działań inwestycyjnych na terenie Mazur:
"Projekt „Budowa i przebudowa infrastruktury związanej z rozwojem funkcji gospodarczych na szlakach wodnych Wielkich Jezior Mazurskich wraz z budową śluzy „Guzianka II" i remontem śluzy „Guzianka I"/ Etap II B - przebudowa i umocnienie 5 kanałów na szlaku od Mikołajek do Giżycka" obejmuje pięć odrębnych zadań:
- Przebudowę i umocnienie Kanału Tałckiego - łączącego jezioro Tałtowisko z jeziorem Tałty. Przebudowa obejmie 1,6 km kanału.
- Przebudowę i umocnienie Kanału Mioduńskiego - łączącego jeziora Kotek i Szymon. Przebudowa obejmie 1,92 km kanału.
- Przebudowę i umocnienie Kanału Grunwaldzkiego - łączącego jeziora Kotek i Tałtowisko. Przebudowa obejmie 0,47 km kanału.
- Przebudowę i umocnienie Kanału Szymońskiego - łączącego Jezioro Szymon z Jeziorem Szymoneckim stanowiącym zatokę Jeziora Jagodne. Najdłuższy kanał mazurski na szlaku od Mikołajek do Giżycka. Przebudowa obejmie 2,36 km kanału.
- Przebudowę i umocnienie części Kanału Łuczańskiego/Giżyckiego - łączącego jeziora Niegocin i Kisajno. Kanał zlokalizowany jest w zachodniej części Giżycka. Prace remontowe obejmą 2,13 km.
Inwestycje są niezbędne ze względu na silną degradację i zły stan techniczny ubezpieczeń brzegowych kanałów łączących jeziora oraz fragmentów nabrzeży jezior służących obsłudze ruchu żeglugowego. Ograniczona jest też drożność niektórych odcinków kanałów i jezior spowodowanych złym stanem technicznym urządzeń i budowli inżynierskich (śluzy, mostów, kładek itp.).
Dzięki inwestycji na pięciu kanałach zostanie zmodernizowanych w sumie 8,5 km kluczowych szlaków wodnych od Mikołajek do Giżycka.
Wartość całego projektu to ponad 150 mln zł, z czego dofinansowanie unijne wynosi 98 mln zł, wkład własny Gospodarstwa Wody Polskie to 48 mln zł, a budżetu państwa 17,5 mln zł."
wg https://mazury24.eu/aktualnosci/ruszaja-remonty-kanalow-mazurskich-utrudnien-dla-zeglugi-nie-bedzie,12200