Wniosek do władz miasta i Radnych Miasta Zambrów dot. upływu terminu naboru programu "Kolej Plus"
ul. Fabryczna 3,
18-300 Zambrów
0,000 | 0 | ||
8,200 | 9 | ||
13,930 | 14 |
Sądzę że to, że owe połączenie jest nieczynne, jest pochodną polityki władz, które skupiy się na inwestycjach w sieć drogową regionu. Tymczasem sieć kolejowa uległa rozkładowi.
Chcę przypomnieć o zmianie priorytetów UE w ostatnim okrese, na rzecz przewozów tr. zbiorowym.
Sądzę, że dobrze przygotowane połączenie Zambrów- Białystok pozwoli skrócić czas podróży do ok. 40- 50 minut. Kursowałyby autobusy szynowe, w szczycie nawet co 1 - 2 godz.
Pociągi kursowałby z następującymi przystankami na trasie:
- Zambrów (nowa stacja k. Zambrów Zamtex)
- Czerwony Bór (ewentualnie)
- Kulesze Kościelne (ewentualnie)
- Sokoły
- Łapy
- Białystok
Zambrów i Białystok to 1. i 4. największe miasta aglomeracji podlaskiej, odległe o ok. kilkadziesiat km. Niemniej, kolej w tej relacji ma mało korzystny przebieg, dłuższy o kilkanaście km od korytarza drogowego, ale po dogłębnym remoncie - z całą poprawną modernizacją- kolej aglomeracyjna w tej relacji, z postojami w Czerwonym Borze, Łapach i Białymstoku, pozwoliłaby sprawnie połączyć oba miasta i umożliwić wykształcenie się- dziś słabo aktywnych- powiązań wewnątrzaglomeracyjnych, dzięki powstaniu szybkiej kolei aglomeracyjnej w tej relacji.
Idea stworzenia kolei aglomeracyjnej wokół Białegostoku nie jest nowa. Pojawiły się nawet pierwsze próby. Kolej ma jednak w tym korytarzu lekko niekorzystny przebieg, ale po modernizacji torowiska może odzyskać pasażerów.
Sądzimy, że dobrze przygotowane połączenie Zambrów- Białystok wraz z łącznicą omijającą Czerwony Bór w kierunku wschodnim pozwoli skrócić czas podróży do ok. 45 minut- 1 godziny. Kursowałyby autobusy szynowe, w szczycie nawet co 1 - 2 godz.
Pociąg kursowałby po nowowybudownej łącznicy i kursowałby z następującymi przystankami na trasie: Zambrów -Czerwony Bór (ewentualnie)- Kulesze Kościelne (ewentualnie)- Sokoły -Łapy- Białystok.Czas przejazdu: ok. 1 godz., prędkość 120 km/h, dystans kilkadziesiat km, podział odległości: Czerwony Bór- Zambrów- 14 km, Czerwony Bór- Białystok- ok. 75 km.
Obecnie Zambrów w ogóle nie ma przewozów pasażerskich. Samo zaprojektowanie modernizacji i przygotowanie dokumentacji zajmuje sporo czasu. Czy poczyniono już jakieś kroki w tej sprawie? Wynika z listów, że sprawa jest martwa.
Przewozy pasażerskie do Zambrowa zawieszono. Łącznica omijająca Czerwony Bór w kierunku zachodnim, pozwala skrócić czas przejazdu o kilka minut, inaczej maszynista autobusu szynowego np. Łomża- Zambrów musiałby przechodzić z jednego końca składu na drugi. To trwa ok. 7-8 minut i wydłuża czas przejazdu.
W Ziel. Górze pasażerskie przewozy kolejowe w kierunku Poznania wzrosły jednakże dopiero po budowie wspomnianej łącznicy. Skraca to czas przejazdu w kier. Łomży, Warszawy o nawet kilkanaście minut, a rentowność tej inwestycji jest policzalna. Ujęcie takiej łącznicy z kierunku Zambrów w kierunku Łomży w planie rewitalizacji linii skróciłoby czas przejazdu w kierunku Warszawy. Warto aby jej stworzenie znalazło się w projekcie reaktywacji linii. Możliwe jest zastosownie poc. osobowych z wychylnym pudlem, o napędzie spalinowym. Umożliwi to podróż np. z prędkością 160 km/h po poprawnej modernizacji linii, dzięki własnościom tych składów. Kursują one np. na terenie byłego NRD.
Ok. 75 km toru do z Czerwonego Boru do Łap i Białegostoku te składy powinny pokonać w czasie np. 50- 55 minut, w zależności od ilości postojów pośrednich. Nowy przystanek kolejowy w m. Zambrów w okolicy Zamtex skomunikowałby centrum miasta.
Tabl. Największe miasta aglomeracji białostockiej. Na podst. Wikipedii
1. | Białystok | 295.401 | 102 | Podlasie |
4. | Zambrów | 22.381 | 19,02 | Mazowsze |