Koleje w województwie lubelskim: odpowiedź na korespondencję
Redakcja serwisu otrzymała list z odpowiedziami :
---------- Wiadomość przekazana z UMWL----------
Od: Remigiusz Małecki <remigiusz.malecki na s. lubelskie.pl>
Data: piątek, 21 sierpnia 2020
Temat: Odpowiedź na korespondencję
Do: "adam na s. wieczorna.pl" <adam na s. wieczorna.pl>
Szanowny Panie Redaktorze przesyłam zbiorczą odpowiedź na Pana korespondencje mailową z urzędem marszałkowskim:
1. E-mail z 6 sierpnia 2020 r. godz. 11:14 (dot. budowy toru kolejowego do Białej Podlaskiej)
Województwo Lubelskie nie planuje złożenia Formularza zgłoszenia projektu do Programu Kolej+ dotyczącego połączenia Lublin – Biała Podlaska (budowa łącznicy Bedlno – Międzyrzec Podlaski). Jednocześnie uprzejmie informuję, że w wykazie inwestycji kolejowych CPK planowanych w województwie lubelskim figuruje nowa linia kolejowa nr 631 Milanów – Biała Podlaska – Fronołów, której realizacja będzie miała istotny wpływ na usprawnienie połączeń kolejowych Lublina z Białą Podlaską.
2. E-mail z 6 sierpnia 2020 r. godz. 11:26 (dot. ekspresowej kolei regionalnej Lublin – Białystok)
Odpowiadając na Pana propozycję dotyczącą organizacji przez Województwo Lubelskie pociągu ekspresowego w relacji Lublin Gł. – Białystok (z pominięciem stacji Siedlce) uprzejmie informuję, że:
- Podstawą do ustalania przebiegu linii o charakterze użyteczności publicznej na obszarze województwa lubelskiego jest Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego w województwie lubelskim (załącznik do uchwały Nr XLVII/744/2014 Sejmiku Województwa Lubelskiego z dnia 14 lipca 2014 r.). Wykaz planowanych linii komunikacyjnych o charakterze użyteczności publicznej w transporcie kolejowym w województwie lubelskim zamieszczony w tabeli nr 6.1 wspomnianego Planu, nie zawiera informacji o możliwości organizacji połączeń w relacji Lublin - Białystok. Ponadto Plan stwierdza, że: „W transporcie kolejowym obsługiwane będą wszystkie przystanki i stacje zlokalizowane wzdłuż linii kolejowych, na których będą wykonywane przewozy o charakterze użyteczności publicznej." Zapis ten wyklucza także organizację połączenia ekspresowego będącego przedmiotem Pana wniosku, obsługującego sześć stacji. Założenia tego Planu determinują zachowania organizatora przewozów do 2028 r. Aktualnie nie określono terminu, w którym przewiduje się podjęcie prac nad aktualizacją obowiązującego planu transportowego.
- Połączenie Lublina i Białegostoku koleją ekspresową wytrasowaną przez trzy województwa, co do zasady, nie mieści się w definicji wojewódzkich przewozów pasażerskich, organizowanych i dofinansowywanych przez województwo. Organizacja połączeń międzywojewódzkich (takich jak np. Lublin Główny - Białystok) należy generalnie do kompetencji ministra właściwego do spraw transportu (art. 7 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym). Wspomniana ustawa dopuszcza wprawdzie możliwość organizacji połączeń w uzgodnieniu lub na mocy porozumień z województwami właściwymi ze względu na przebieg linii lub sieci komunikacyjnej, to jednak organizator przewozów na obszarze woj. lubelskiego nie planuje aktualnie prowadzenia tego typu uzgodnień.
- Dynamicznie rosnące koszty przewozów, sygnalizowane przez operatora i wielkość środków finansowych jakie budżet województwa może wyasygnować na organizację przewozów kolejowych, wykluczają aktualnie możliwość istotnego rozszerzania oferty przewozowej.
- Należy jednocześnie dodać, że wnioskowana organizacja kolei ekspresowej na wspomnianej trasie jest częściowo zbieżna z inicjatywą POLREGIO sp. z o.o., która uzyskała Decyzję Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego z dnia 29 sierpnia 2018 r. w sprawie przyznania otwartego dostępu dla pasażerskich przewozów kolejowych w trybie art. 29c ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym na trasie Białystok - Lublin - Białystok (liniami kolejowymi nr 2, 7, 30, 31 i 32), dwoma parami pociągów w tygodniu (tj. piątki i niedziele w obu kierunkach) w okresie od 10 grudnia 2018 r. do 31 grudnia 2020 r. Województwo Lubelskie nie dysponuje jednak informacją o powodach nie podjęcia tych komercyjnych przewozów.
Ponadto warto zwrócić uwagę, że 85% dofinansowanie z Programu Kolej+, o którym wspomina Pan w swojej propozycji, przeznaczone jest na projekty dotyczącej liniowej i punktowej infrastruktury kolejowej a nie na refundację kosztów organizacji przewozów.
3. E-mail z 6 sierpnia 2020 r. godz. 12:16 (dot. budowa kolei do osiedla Kraśnik Fabryczny)
Poprawa dostępności do transportu kolejowego w Kraśniku jest jednym z elementów projektu planowanego do złożenia w ramach programu Kolej+ przez Województwo Lubelskie. W przypadku zakwalifikowania projektu do realizacji szczegóły tego rozwiązania będą przedmiotem analizy studium projektowo-technicznego.
4. E-mail z 6 sierpnia 2020 r. godz. 12:24 oraz e-mail z 13 sierpnia 2020 r. godz. 16:51 (dot. odbudowy systemu szybkiej kolei miejskiej w Lublinie)
W dniu 13 czerwca 2020 r. podpisano Porozumienie pomiędzy Województwem Lubelskim a PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w sprawie współpracy w zakresie opracowania koncepcji programowo – przestrzennej na potrzeby powstania Lubelskiej Kolei Aglomeracyjnej. Opracowanie Koncepcji jest planowane w latach 2020 - 2021.
W ramach Programu Kolej+ planowane jest natomiast złożenie formularzy zgłoszenia kilku projektów liniowych, których efekty mogą w części lub całości stanowić elementy składowe przyszłej Lubelskiej Kolei Aglomeracyjnej.
Na obecnym etapie nie ma koncepcji organizacji przez Województwo Lubelskie nowej struktury pełniącej rolę operatora kolejowego. Organizator przewozów realizuje Umowę nr 1185/DT/CP/16 z dnia 9 grudnia 2016 r. o świadczenie usług publicznych w zakresie kolejowych przewozów pasażerskich pomiędzy Województwem Lubelskim a POLREGIO sp. z o.o. w okresie od 1.01.2017 r. do 31.12.2020 r. oraz prowadzi działania w kierunku zawarcia z tym samym operatorem umowę na lata 2021 – 2030.
Szerokie stanowisko dot. pozostałych aspektów tzw. odbudowy kolei miejskiej w Lublinie zostało przekazane Panu w odpowiedzi na petycję z dnia 4 października 2017 r. (pismo DT-I.8064.6.2017.SDZ z dnia 22 listopada 2017 (...)
Usunięto sygnaturę i podpis.
--
-------
Merkuriusz Polski
Polish News Agency polishnews.pl