Wniosek redakcji- zapomniane linie kolei regionalnej w woj. Łódzkim
Huta- przystanek istnieje, nie byłby rozebrany
Anna Piotrowska
Rzecznik Oddziału
Oddział Łódzki, z siedzibą w Łodzi
90-002, ul. Tuwima 22/26
otrzymał już Pan nasze stanowisko z Łodzi. Dodam tylko, że pociągi na trasie przez Chorzew już kiedyś kursowały, ale z uwagi na niską frekwencję samorząd woj. zaprzestał je finansować.
Pozdrawiam,
Michał Stilger
Przewozy Regionalne
sieć komunikacyjna, na której jest planowane wykonywanie przewozów o
charakterze użyteczności publicznej przez Województwo Łódzkie została
określona w "Planie Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego
dla Województwa Łódzkiego do roku 2020 z perspektywą do roku 2030".
Przyjęta w ww. Planie sieć połączeń, stanowiąca rezultat przeprowadzonych
analiz potoków i prognoz ruchu w zestawieniu z możliwościami finansowymi
organizatora, nie przewiduje organizacji przewozów przez Województwo
Łódzkie, na linii kolejowej nr 131 Chorzów Batory - Tczew.
Wobec powyższego Województwo Łódzkie nie planuje prowadzenia pasażerskich
przewozów kolejowych na linii komunikacyjnej Sieradz - Zduńska Wola
Karsznice - Częstochowa.
Dodatkowo mając na względzie, że połączenia kolejowe, których uruchomienia
dotyczy wniosek, przebiegałyby przez teren województw: łódzkiego i
śląskiego, co czyni je połączeniami międzywojewódzkimi, ich ustawowym
organizatorem może być minister właściwy do spraw transportu.
Pozdrawiam,
Jacek Grabarski,
Wydział Informacji i Komunikacji Społecznej
Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego
Panie Redaktorze jak wielokrotnie Pana informowaliśmy plan rozwoju siatki połączeń na najbliższe lata został określony i jest znany. To połączenia do Piotrkowa Trybunalskiego, Radomska, Tomaszowa Mazowieckiego, a po zelektryfikowaniu linii nr 25 do Opoczna. Na chwilę obecną spółka nie planuje uruchamiania innych połączeń. Trzeba jednak pamiętać, iż przewoźnik realizuje przewozy na zlecenie organizatora, którym jest Samorząd Województwa Łódzkiego.
z poważaniem,
Marta Markowska
Rzecznik Prasowy
Naczelnik Wydziału
Komunikacji Społecznej i Promocji
Ireneusz Merchel - Prezes Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe
ul. Targowa 74
03-734 Warszawa
halina.rutkowska@plk-sa.pl
dotyczy: Rewitalizacji linii 146 Wyczerpy –Chorzew Siemkowice
Szanowny Panie,
3 Listopada PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiło przetarg na Zaprojektowanie i wykonanie robót w ramach projektu POIIŚ 5.2 – 4 „Prace
na linii kolejowej nr 146 na odcinku Wyczerpy – Chorzew Siemkowice".
Według wypowiedzi Pana Łukasza Kwasiborskiego, Rzecznika PKP PLK, cytuję:, „Prowadzone były rozmowy z właściwymi Urzędami Marszałkowskimi. Marszałkowie zapewnili, że nie mają w planach uruchomienia połączeń kolejowych na linii. W związku z tym w Studium
Wykonalności nie był brany pod uwagę remont infrastruktury pasażerskiej. Pozostawienie peronów w obecnym złym stanie technicznym byłoby niewskazane z przyczyn bezpieczeństwa oraz konieczności utrzymania zbędnej infrastruktury. W przypadku decyzji uruchomienia połączeń pasażerskich Wykonawca „zabezpieczył teren" pod obecne oraz nowe przystanki, których lokalizacje zostały uzgodnione z samorządami."
W zupełności nie zgadzamy się z tą wypowiedzią, ponieważ warto przypomnieć, że: przed kilkoma laty jednym z powodów zawieszenia przewozów na trasie Zduńska Wola – Chorzew Siemkowice – Częstochowa był fatalny stan torów, przez co czas jazdy był bardzo długi.
Było to m.in. przyczyną wycofania się samorządów z finansowania połączeń. Powołując się na wyżej wymienioną wypowiedź Rzecznika, uważamy, że podejmowanie kroków w celu likwidacji peronów jest absurdalne. Pamiętać należy, iż wybory samorządowe odbywają się co
4 lata, a każda nowo wybrana władza może mieć swój własny pomysł na transport kolejowy, w tym na reaktywacje tych połączeń.
Obecnie w kontekście częściowego zrewitalizowanej już linii 131 na odcinku Zduńska Wola Karsznice – Chociw Łaski oraz zbliżającej się rewitalizacji linii 146 istniałaby realna szansa na powrót tego typu połączeń i. Po rewitalizacji linii 146 czas przejazdu pociągów osobowych relacji Zduńska Wola – Częstochowa może ulec skróceniu do 1h25 minut, a po pełnej rewitalizacji linii 131 i 739 czas ten ulegnie dalszemu skróceniu do przedziału 1h5 min.-1h 10 min. W przypadku pociągów przyspieszonych i pospiesznych czasy mogą być jeszcze bardziej konkurencyjne i wynieść od 55 min. do 1h. Jeżeli jednak doszłoby do realizacji skandalicznej decyzji o likwidacji peronów takie przywrócenie nie będzie możliwe.
Likwidacja infrastruktury pasażerskiej na linii 146 można odbierać jako działania na szkodę Państwa, jako właściciela infrastruktury, a także samorządu i społeczeństwa. Brak tej infrastruktury spowoduje bowiem jeżeli nie obecnie to także w następnych latach brak możliwości ewentualnego odtworzenia obsługi pasażerskiej na tym obszarze. Tym samym będzie to równoznaczne z trwałym wykluczeniem komunikacyjnym lokalnej społeczności i ograniczeniu możliwości rozwojowych.
Ewentualna likwidacja krawędzi peronowych na linii 146 byłaby wydarzeniem niespotykanym. Nigdzie dotychczas podczas modernizacji, czy też rewitalizacji linii kolejowych będących pod zarządem PKP PLK S.A nie doszło do sytuacji, w której całkowicie ulegałaby likwidacji
infrastruktura służąca obsłudze ruchu pasażerskiego. Takie traktowanie majątku państwowego nie znajduje uzasadnienia i nie może być
zgody na takie działania
W związku z tym wnioskujemy do Pana Prezesa o interwencję w sprawie zachowania obecnych peronów jak i ich modernizację, dzięki temu
trasa będzie w przyszłości, pełni gotowa do wznowienia ruchu pasażerskiego. Liczymy na pozytywne rozpatrzenie Naszej prośby.
Niżej podpisany/a: Kuba Gułajewski Zduńskowolskie Wieści Kolejowe 98-220 Zduńska Wola Od rzecznika PKP PLK: Witam serdecznie! PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły 3 listopada 2016 r. przetarg na modernizację linii nr 146 na odcinku Wyczerpy – Chorzew Siemkowice. Projekt przewiduje likwidację peronów na stacjach i przystankach osobowych na tej trasie. Urzędy Marszałkowskie Województwa Łódzkiego i Śląskiego, nie były zainteresowane przywróceniem ruchu pasażerskiego na tym odcinku. Linia ta jest przeznaczona głównie do prowadzenia ruchu towarowego z południa Polski na północ do portów. Na wszystkich liniach kolejowych, na których jest prowadzony ruch pasażerski, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. utrzymują infrastrukturę kolejową służącą do obsługi podróżnych.
Pozdrawiam i łączę wyrazy szacunku Jacek Karniewski Zespół Prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Biuro Komunikacji i Promocji Wydział Komunikacji i Promocji w Regionach PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ul. Targowa 74 03-734 Warszawa |
__________________________________________________________________________
Merkuriusz Polski
Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
Prezes Zarządu, Wieczorna.pl SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
E adam.fularz@wieczorna.pl
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
Informuję rozmówcę o przysługującym mu prawie do autoryzacji wypowiedzi udzielonych naszej agencji. Aby skorzystać z prawa, rozmówca niezwłocznie po udzieleniu wypowiedzi dla AP Merkuriusz Polski musi oznajmić że skorzysta z tego prawa. Czas na autoryzację wynosi 6 godzin od otrzymania przez rozmówcę zapisu jego słów.