Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Warszawie Centrum Jasna
Ul. Jasna 14/16a
00-041 Warszawa
Szanowni Państwo,
W lokalnych wydaniach gazet - w roku 2015 z okazji rocznicy 170 lat kolei w Polsce postanowiłem opisać temat kolei w Polsce. Jako że część wydań to wydania miejskie, opisaliśmy temat kolei miejskich typu S-bahn, które ongiś istniały- np. w Łodzi w latach 70-tych i 80-tych, albo w Bydgoszczy- gdzie zelektryfikowano nawet siec kolei miejskiej do dzielnicy Fordon w l. 70-tych. W Kielcach kolej miejską zlikwidowano niedawno, w Nowym Sączu czytelnicy opisywali "szynobus" kursujący w relacjach miejskich, który zlikwidowano. W Rzeszowie torowisko do portu lotniczego nadal jest rozkradane- a władze miasta wg relacji prasy planują kolej, tylko że napowietrzną. Dokumenty załączam.
Skarga dotyczy:
Niejasnych kompetencji. Nie wiadomo kto organizuje te przewozy (koleje miejskie typu s-bahn), kto je zleca i je opłaca. Zwykle koleje miejskie nie przetrwały- z tych powodów- transformacji ustrojowej, ich sieci zostały zlikwidowane z infrastrukturą (Kraków, Wrocław, Poznań, Gdańsk, Szczecin, Bydgoszcz, Toruń, Łódź, w dużej mierze Warszawa etc.). Samorządy, pytane, przerzucają się odpowiedzialnością. W Urzędzie miejskim Krakowa w dz. prasowym twierdzą że to zadanie urz. marszałkowskiego, w Urz. Marszałkowskim- że to zadanie miejskie, i pytają się czy poprawnie wysłano pismo w tej sprawie.
Przepisy- które są sprzeczne i niejasne, powodując przerzucanie się kompetencjami, spowodowały zwykle, poza nielicznymi wyjątkami, całkowitą likwidację kolei miejskich w większości miast, dużych i małych. Trwa to już 2 dekady. Torowiska miejskie i podmiejskie zostały często zlikwidowane, bądź naprawa pokosztuje setki mln PLN, jak np. w przypadku Szczecina (
http://berlin.bahninfo.de/stettin_sbahn.htm ). Nawet w miastach gdzie działa nadal kolej SKM, jak w Trójmieście, większość linii jest nadal nieczynna. W Trójmieście nieczynnych jest większość linii, poza jedną, choć kolejna jest w odbudowie. Nieczynne są linie SKM do portu (terminalu promów pasażerskich do Szwecji) czy do śródmieścia, mimo że od ich uruchomienia rozpoczęto działalność parowej jeszcze kolei miejskiej w XIX wieku.
Statystycznie ujmując, zlikwidowano około 70- 80 % infrastruktury kolei miejskich. Z nieznanych powodów- jak przypuszczam z powodu niejasnych kompetencji- nie jest możliwe wprowadzenie kolei miejskiej, nawet jeśli torowisko jeszcze nie zostało rozkradzione lub rozebrane. Władze miasta wskazują na władze samorządowe województwa- a te są niezainteresowane obsługą relacji stricte wewnątrzmiejskich. Jeśli planują połączenia, to raczej o regionalnym charakterze. Inny, rzadszy, jest układ przystanków, połączenia w miastach są pomijane. Nie wiadomo, kto organizuje przewozy miejskie i aglomeracyjne na sieci kolei miejskich. Wobec czego w większości przypadków dokonano dość kompletnej likwidacji torowisk na przestrzeni ostatnich lat po wstąpieniu Polski do UE. Większość likwidacji przypada na ten okres czasu od momentu akcesji.