3 lutego 2018 zapowiedziano likwidację sieci tramwai podmiejskich miasta Łodzi
3 lutego może zostać zlikwidowana najdłuższa w Polsce linia tramwajowa, druga w Europie, liczy ona 96 lat!
- informacja Rafała Górskiego z INSPRO
wg "Łodzianie Decydują"- treść apelu poniżej:
W dniu 7 listopada ubiegłego roku Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie przyjęcia Koncepcji przygotowania i realizacji Portu Solidarność – Centralnego Portu Komunikacyjnego dla Rzeczypospolitej Polskiej. Z wielkim zadowoleniem odnotowaliśmy, że w załączniku do tej uchwały w części dotyczącej budowy Metropolii obejmującej Warszawę i Łódź na pierwszym miejscu wśród działań mających na celu rozbudowę systemu łódzkiego węzła kolejowego wymieniona jest „rewitalizacja, modernizacja i rozbudowa systemu łódzkich tramwajów podmiejskich".
Działający od wieku system tramwajów aglomeracyjnych łączących Łódź z miastami tworzącymi aglomerację łódzką – Zgierzem, Ozorkowem, Pabianicami, Konstantynowem Łódzkim oraz Lutomierskiem (a w przeszłości również Tuszynem i Aleksandrowem Łódzkim) stanowi rdzeń transportu lokalnego w obrębie Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego.
Niestety na skutek wieloletniego niedoinwestowania, a także wadliwych rozwiązań prawnych rok 2018 może być ostatnim rokiem funkcjonowania linii tramwajowych z Łodzi do Ozorkowa i Lutomierska. Z uwagi na fatalny stan infrastruktury, wymagający natychmiastowej interwencji, prędkość jest ograniczona do 10-15 km/h, zaś czas jazdy wydłużony do nieakceptowalnych rozmiarów w konkurencji z indywidualnym transportem samochodowym. Mimo to każdego dnia z tramwajów podmiejskich korzystają tysiące ludzi w warunkach urągających standardom XXI wieku.
Niestety sieć tramwajów podmiejskich nie mieści się w polskim prawie, które (ustawa o publicznym transporcie zbiorowym z 16 grudnia 2010, art. 4 pkt. 4) zalicza komunikację miejską do wyłącznych zadań gmin lub związków gmin. W ten sposób koszty utrzymywania tramwajów podmiejskich, mimo, iż funkcjonalnie stanowią one typowy przykład transportu aglomeracyjnego, spadają na barki gmin, które nie są w stanie racjonalnie gospodarować tym majątkiem.
Projekt Łódzkiego Tramwaju Metropolitalnego, który miał obejmować kompleksową modernizację całej istniejącej sieci zakończył się fiaskiem. Nie ma również konkretnych planów powołania związku metropolitalnego na obszarze aglomeracji łódzkiej, który rozwiązałby problem finansowania funkcjonowania sieci przez małe gminy wiejskie. Nie rozwiązałoby to jednak problemu źródeł finansowania całości przedsięwzięcia.
Dlatego apelujemy o pilne podjęcie działań w tym zakresie, wskazując jako potrzebne rozwiązania powołanie związku metropolitalnego na obszarze aglomeracji oraz udzielenie przez Radę Ministrów bezpośredniego wsparcia finansowego gminom, które nie są w stanie samodzielnie podołać niezbędnej modernizacji przebiegających na ich terenie linii tramwajowych.
TREŚĆ APELU DO PREMIERA MORAWIECKIEGO: http://lodzianiedecyduja.pl/apel-do-premiera-morawieckiego/--
W dniu 7 listopada ubiegłego roku Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie przyjęcia Koncepcji przygotowania i realizacji Portu Solidarność – Centralnego Portu Komunikacyjnego dla Rzeczypospolitej Polskiej. Z wielkim zadowoleniem odnotowaliśmy, że w załączniku do tej uchwały w części dotyczącej budowy Metropolii obejmującej Warszawę i Łódź na pierwszym miejscu wśród działań mających na celu rozbudowę systemu łódzkiego węzła kolejowego wymieniona jest „rewitalizacja, modernizacja i rozbudowa systemu łódzkich tramwajów podmiejskich".
Działający od wieku system tramwajów aglomeracyjnych łączących Łódź z miastami tworzącymi aglomerację łódzką – Zgierzem, Ozorkowem, Pabianicami, Konstantynowem Łódzkim oraz Lutomierskiem (a w przeszłości również Tuszynem i Aleksandrowem Łódzkim) stanowi rdzeń transportu lokalnego w obrębie Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego.
Niestety na skutek wieloletniego niedoinwestowania, a także wadliwych rozwiązań prawnych rok 2018 może być ostatnim rokiem funkcjonowania linii tramwajowych z Łodzi do Ozorkowa i Lutomierska. Z uwagi na fatalny stan infrastruktury, wymagający natychmiastowej interwencji, prędkość jest ograniczona do 10-15 km/h, zaś czas jazdy wydłużony do nieakceptowalnych rozmiarów w konkurencji z indywidualnym transportem samochodowym. Mimo to każdego dnia z tramwajów podmiejskich korzystają tysiące ludzi w warunkach urągających standardom XXI wieku.
Niestety sieć tramwajów podmiejskich nie mieści się w polskim prawie, które (ustawa o publicznym transporcie zbiorowym z 16 grudnia 2010, art. 4 pkt. 4) zalicza komunikację miejską do wyłącznych zadań gmin lub związków gmin. W ten sposób koszty utrzymywania tramwajów podmiejskich, mimo, iż funkcjonalnie stanowią one typowy przykład transportu aglomeracyjnego, spadają na barki gmin, które nie są w stanie racjonalnie gospodarować tym majątkiem.
Projekt Łódzkiego Tramwaju Metropolitalnego, który miał obejmować kompleksową modernizację całej istniejącej sieci zakończył się fiaskiem. Nie ma również konkretnych planów powołania związku metropolitalnego na obszarze aglomeracji łódzkiej, który rozwiązałby problem finansowania funkcjonowania sieci przez małe gminy wiejskie. Nie rozwiązałoby to jednak problemu źródeł finansowania całości przedsięwzięcia.
Dlatego apelujemy o pilne podjęcie działań w tym zakresie, wskazując jako potrzebne rozwiązania powołanie związku metropolitalnego na obszarze aglomeracji oraz udzielenie przez Radę Ministrów bezpośredniego wsparcia finansowego gminom, które nie są w stanie samodzielnie podołać niezbędnej modernizacji przebiegających na ich terenie linii tramwajowych.
TREŚĆ APELU DO PREMIERA MORAWIECKIEGO: http://lodzianiedecyduja.pl/apel-do-premiera-morawieckiego/--
wg Kongres Ruchów Miejskich w sieci Facebok
Prezes Zarządu, Wieczorna.pl SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
Informuję rozmówcę o przysługującym mu prawie do autoryzacji wypowiedzi udzielonych naszej agencji. Aby skorzystać z prawa, rozmówca niezwłocznie po udzieleniu wypowiedzi dla AP Merkuriusz Polski musi oznajmić że skorzysta z tego prawa. Czas na autoryzację wynosi 6 godzin od otrzymania przez rozmówcę zapisu jego słów.
__________________________________________________________________________
Merkuriusz Polski
Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
Prezes Zarządu, Wieczorna.pl SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
Informuję rozmówcę o przysługującym mu prawie do autoryzacji wypowiedzi udzielonych naszej agencji. Aby skorzystać z prawa, rozmówca niezwłocznie po udzieleniu wypowiedzi dla AP Merkuriusz Polski musi oznajmić że skorzysta z tego prawa. Czas na autoryzację wynosi 6 godzin od otrzymania przez rozmówcę zapisu jego słów.
TEKSTY
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.
Posted by Telewizja Opera
on 13:00.
Filed under
.
You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0