Petycja ws. likwidacji międzygminnej komunikacji szynowej w aglomeracji łódzkiej
do Rady Miasta Łodzi
Fundacja Pro Kolej, Instytut Spraw Obywatelskich (INSPRO) oraz Stowarzyszenie na Rzecz Obrony Podmiejskiej Komunikacji Tramwajowej w Regionie Łódzkim sprzeciwiają się propozycji likwidacji międzygminnej komunikacji tramwajowej w aglomeracji łódzkiej. Niedawno wprowadzona reforma komunikacji publicznej spowodowała zmniejszenie częstotliwości kursowania tramwajów, a nawet wydłużyła ich czas przejazdu (linia 46). W związku z tym organizacje apelują do lokalnych włodarzy o ratowanie tramwajów podmiejskich i współpracę na rzecz ich modernizacji.
Treść petycji
31 marca 2017 r. prezydent Łodzi Hanna Zdanowska wysłała do samorządów Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego list, w którym złożyła im propozycję likwidacji komunikacji tramwajowej.
Wcześniej, 2 kwietnia 2017 r. wprowadzona została w aglomeracji łódzkiej reforma komunikacji publicznej funkcjonującej w ramach systemu „Lokalny Transport Zbiorowy w Łodzi". Zmiany zostały poprzedzone cyklem konsultacji społecznych przeprowadzonych pod koniec 2015 roku i w pierwszym kwartale roku 2016 w Łodzi i miejscowościach ościennych na mocy Zarządzenia Nr 2246/VII/15 Prezydenta Miasta Łodzi. Niestety, mimo przyświecającego im hasła „Model Zrównoważonego Transportu Zbiorowego w Łodzi 2020+" i oficjalnych optymistycznych komunikatów z Biura Strategii Urzędu Miasta Łodzi wiele wskazuje na to, że nie przyniosły one oczekiwanych przez społeczeństwo efektów.
Głównym założeniem reorganizacji było wprowadzenie w rozkładach jazdy stałego interwału czasowego pomiędzy kursami wynoszącego 12 minut. Zmiany te okazały się jednak niekorzystne dla linii podmiejskich. Dla przykładu reorganizacja linii nr 46 i przyniosła niedogodności w postaci:
- Zmniejszenia częstotliwości w dni robocze z 20 minut 24 minut (tj. o 20%), oraz z na 30 minut na 40 minut (tj. 33%) w dni świąteczne.
- Wydłużenia czasu przejazdu na odcinku od przystanku Łódzka/Kurak w Zgierzu do pętli w Ozorkowie wymuszone zmniejszeniem częstotliwości na linii jednotorowej z mijankami o 7 minut, a w przeciwnym kierunku o 9 minut.
- Pogłębienia problemu związanego z wprowadzonymi 11.06.2016 oraz 1.11.2016 ograniczeniami prędkości skutkujące bezprecedensowym wydłużeniem czasu jazdy tramwaju.
- Wymuszenia konieczności zakupu droższych biletów czasowych obejmujących wydłużony czas jazdy.
- Pogorszenia czytelności rozkładów jazdy poprzez rezygnację z równych odstępów czasowych i powtarzalnych końcówek minutowych.
- Usunięcia z rozkładów jazdy oznaczeń kursów wykonywanych taborem z wejściem niskopodłogowym.
Wszystkie wymienione zmiany weszły w życie za wiedzą i zgodą władz zainteresowanych gmin, bo komunikacja międzygminna funkcjonuje w oparciu o odpowiednie porozumienia i umowy, a jej kształt podlega konsultacjom i ze strony władz lokalnych reprezentujących mieszkańców.
Dodatkowo w przypadku linii nr 46 decyzję o degradacji oferty przewozowej poprzedził oficjalny wniosek „Stowarzyszenia na Rzecz Obrony Podmiejskiej Komunikacji Tramwajowej w Regionie Łódzkim" skierowany z odpowiednim wyprzedzeniem, w styczniu 2017 do prezydenta Łodzi, Zgierza, wójta gminy Zgierz, wójta gminy Ozorków oraz burmistrza Ozorkowa. Panie Hanna Zdanowska i Barbara Kaczmarek oraz panowie Przemysław Staniszewski, Tomasz Komorowski i Jacek Socha mimo ostrzeżenia o negatywnych konsekwencjach planowanych zmian nie zdecydowali się na weryfikację swoich planów.
Opisane problemy operacyjne, marginalizowanie głosu mieszkańców oraz brak postępów w wielokrotnie zapowiadanym projekcie inwestycyjnym „Łódzki Tramwaj Metropolitalny" wskazuje na systemowy charakter opisanych problemów. Jedyną zauważalną i konsekwentnie realizowaną strategią jest degradacja podmiejskiej komunikacji tramwajowej prowadząca do jej ostatecznej likwidacji. W szczególności dotyczy to linii tramwajowych nr 46 (Łódź – Ozorków), nr 45 (Łódź – Zgierz), nr 43 (Łódź – Konstantynów Łódzki) i nr 41 (Łódź – Pabianice).
Dodatkowo szczególną szkodę dla pasażerów linii podmiejskich przyniosła zmiana taryfy biletowej. Podwyżce uległy ceny niemal wszystkich rodzajów biletów czasowych i okresowych. Z oferty wycofane zostały bilety: okresowe (14-dniowe, semestralne – dla uczniów i studentów), czasowe (24-godzinne), a także jednoprzejazdowe (stosowane przed reformą chętnie, z racji braku w ofercie odpowiedniego krótkoterminowego biletu czasowego na liniach podmiejskich, gdzie podróż trwa dłużej 60 minut). Zlikwidowano możliwość zakupu biletu w pojeździe za gotówkę (z wyjątkiem znikomej liczby pojazdów zaopatrzonych w automaty przyjmujące gotówkę). Jednocześnie w zamian za likwidację biletu jednoprzejazdowego nie przywrócono do oferty biletu 120-minutowego, który wycofany został w systemie „Lokalny Transport Zbiorowy w Łodzi" z dniem 1 marca 2012.
Wobec powyższych faktów wspólnie wyrażamy stanowczy sprzeciw wobec biernej aprobaty dla pogarszających się standardów życia i marginalizacji mieszkańców aglomeracji łódzkiej. Jako środowisko zaangażowane w kreowanie i weryfikację działań w obszarze krajowej i regionalnej polityki transportowej nie akceptujemy procesu określanego „komunikacyjną spiralą śmierci". Z przykładów zagranicznych oraz rynku przewozów kolejowych znamy konsekwencje ograniczania podaży usług, zmniejsza się częstotliwości, podnoszenia cen i budowania argumentacji o zbyt wysokich kosztach transportu szynowego.
Dlatego też stanowczo protestujemy przeciwko wszelkim zmianom, których rezultatem jest pogarszanie jakości transportu publicznego i apelujemy o szybką interwencję mającą na celu wycofanie błędnych decyzji skazujących podmiejską komunikację tramwajową na wegetację i w konsekwencji likwidację:
Domagamy się przywrócenia dostępności komunikacji tramwajowej, a więc czasu przejazdu i częstotliwości kursowania, do stanu sprzed 2 kwietnia 2017. Narzucone niekorzystne zmiany są nie do zaakceptowania, a Państwa posunięcie w połączeniu z wieloletnimi zaniechaniami w sprawach inwestycji w posiadaną przez gminy infrastrukturę traktować można jedynie jako konsekwentną kontynuację działań likwidatorskich.
Apelujemy o podjęcie przez Państwa wspólnej pracy na rzecz wypracowania rozwiązania, którego rezultatem będzie modernizacja podmiejskich linii tramwajowych w regionie łódzkim. Rozwiązania, która będzie służyć mieszkańcom aglomeracji łódzkiej. Deklarujemy pomoc w wypracowaniu takiego rozwiązania. W razie potrzeby chętnie podejmiemy się także mediacji pomiędzy stronami.
Z wyrazami szacunku,
Rafał Górski, Instytut Spraw Obywatelskich
Adam Rembak Stowarzyszenie na Rzecz Obrony Podmiejskiej Komunikacji Tramwajowej
w Regionie Łódzkim
Jakub Majewski, Fundacja Pro Kolej
Załącznik: 10 powodów, dla których Łodzianie nie powinni pozwolić na likwidację tramwajów podmiejskich (pdf)
https://inspro.org.pl/apel-ws-
__________________________________________________________________________
Merkuriusz Polski
Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
Prezes Zarządu, Wieczorna.pl SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
E adam.fularz@wieczorna.pl
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
Informuję rozmówcę o przysługującym mu prawie do autoryzacji wypowiedzi udzielonych naszej agencji. Aby skorzystać z prawa, rozmówca niezwłocznie po udzieleniu wypowiedzi dla AP Merkuriusz Polski musi oznajmić że skorzysta z tego prawa. Czas na autoryzację wynosi 6 godzin od otrzymania przez rozmówcę zapisu jego słów.
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.