Historia likwidacji linii kolei pasażerskiej z Gorzowa do Szczecina p. Pyrzyce
Opisuję jak dokonano likwidacji linii kolejowej Gorzów- Myślibórz - Szczecin w związku z:
-oraz obwodnicy Gorzowa Wielkopolskiego
-oraz projektowaną/ realizowaną budową obwodnicy Myśliborza.
Pomiędzy Gorzowem Wielkopolskim a Szczecinem w związku z oddaniem do użytku drogi S3 tak naprawdę nie ma alternatywy dla samochodu osobowego. Alternatywą byłoby uruchomienie istniejącej linii kolejowej z Gorzowa przez Myślibórz i Pyrzyce do Szczecina, dostosowanie jej do prędkości 120- 160 km/h, wprowadzenie szybkich połączeń autobusami szynowymi.
Jest dla mnie nieco dziwne. "Się zdziwiłem" widząc politykę transportową PKP PLK - likwiduje się linie kolejowe pod budowę drogi czteropasmowej dwujezdniowej, uniemożliwiając stworzenie jakiejkolwiek alternatywy dla posiadania samochodu osobowego.
Jest dziwne, że zlikwidowano torowisko kolejowe między największymi miastami północnej części zachodniej Polski.
Jestem w stanie wyliczyć straty z tego tytułu- linia między tak dużymi ośrodkami byłaby w mojej ocenie rentowna. Zlikwidowano fragmenty wokół Myśliborza.
Próbowałem zebrać informacje, dlaczego zdecydowano o likwidacji połączenia kolejowego Gorzów- Szczecin w związku z budową czteropasmowej dwujezdniowej drogi samochodowej? Gdyby zbudować nowy łącznik wokół Myśliborza, skracający długość trasy kolejowej bez wjazdu do Myśliborza, wówczas kolej mogłaby być bardziej konkurencyjna z połączeniem drogowym. Obecnie udział transportu szynowego i publicznego na tej trasie niemal nie występuje, poza skąpą ofertą autobusów. W mojej ocenie zniszczono korytarz transportu zbiorowego, z nieznanego mi powodu.
Dodałem mapę on-line z zaznaczonym przebiegiem zlikwidowanego odcinka torowiska. Odbudowa w nowym przebiegu fragmentu zlikwidowanego torowiska pozwoli uruchomić kolej pasażerską, odbudowa musiałaby pobiec równolegle do drogi S3 przez odcinek kilkunastu km. Koszty to naprawdopodobniej kilkadziesiąt mln PLN.
Mapa w linku (serwis Google Maps Engine)
Decyzję o likwidacji linii Gorzów – Myślibórz podjęto w 2005 r., co poparte jest decyzją Ministra Infrastruktury z września 2005 r. Na tej podstawie linia została wykreślona z zarządzania przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i przekazana do PKP S.A. Fizyczna likwidacja została przeprowadzona przez PKP S.A. Na etapie projektowania drogi S3 linia kolejowa miała już decyzję likwidacyjną.
(...)
Zbigniew Wolny
Zespół Prasowy
Wydział Komunikacji i Promocji w Regionach
Biuro Komunikacji i Promocji
Centrala
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
__________________________________________________________________________
Merkuriusz Polski
Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
Prezes Zarządu, Wieczorna.pl SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
E adam.fularz@wieczorna.pl
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
Informuję rozmówcę o przysługującym mu prawie do autoryzacji wypowiedzi udzielonych naszej agencji. Aby skorzystać z prawa, rozmówca niezwłocznie po udzieleniu wypowiedzi dla AP Merkuriusz Polski musi oznajmić że skorzysta z tego prawa. Czas na autoryzację wynosi 6 godzin od otrzymania przez rozmówcę zapisu jego słów.
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.