Skarga na rzadkie kursy autobusów wieczorami w m. Zielona Góra
Do Rady Miasta
Skarga
Drodzy Państwo.
Z ulicy Dąbrówki autobusy kursują do dworca PKP co pół godziny- jeden jedzie o 21.47 a drugi dopiero o 22.17. To pół godziny przerwy.
Niedawno także zredukowano wieczorne kursy autobusu linii nr 44 z ul. Łużyckiej w stronę dworca - obecnie mają one miejsce raz na godzinę. Linia nr 8 wieczorem kursuje co 20 minut a linia 80 nie kursuje. W efekcie wieczorami ciężko jest podróżować bez samochodu osobowego. Miasto Zielona Góra jest w czołówce Europy i kraju pod względem liczby samochodów osobowych na tysiąc mieszkańców.
Mam silne wrażenie że MZK z nikim nie konsultuje zmian w rozkładzie jazdy. Podam przykłady z mojej okolicy. Arbitralnie podjęto decyzję o likwidacji kursów linii nr 30 przez os. Dolina Zielona do ul. Batorego, autobusy na tej trasie nie mając buspasów są niepewne i utykają w korkach przy markecie na os. Zdrojowym, z nikim nie konsultowano likwidacji pętli autobusów na os. Urszuli przy hotelu Leśny. Na ul. Wyspiańskiego autobus kursuje wieczorem raz na dwie godziny i jeździ na działki zamiast np. pojechać ul. Bema na ul. Dolina Zielona, Zagłoby i na os. Szwajcarskie.
Autobusy MZK mimo moich listów nadal nie kursują na os. Szwajcarskie- spółka MZK tłumaczy to np. brakiem nośności przepustu nad strumieniem Gęśnik na rogu ul. Szwajcarskiej i Wyspiańskiego. Na pętli autobusów przy ul. Wyspiańskiego ten sam typ przepustu drogowego na strumieniu płynącym z Parku Poetów w zupełności wystarcza dla kursujących tam autobusów.
Mam wrażenie że władze miasta pozostawiły monopol MZK sam sobie. Przez to wieczorami na wielu ulicach autobusy kursują zwykle co godzinę lub dwie, lub z przerwą 5 godzin, jak z przystanków MZK przy ul. Elektronowej.
W wielu miastach Polski i Europy komunikacja miejska jest inaczej organizowana. Istnieje wyspecjalizowany zarządca systemu transportu publicznego. System organizowania zbiorowej komunikacji publicznej oddzielono od zadania wykonywania przewozów pasażerskich. Zlikwidowany został system monopolu.
Pan Dariusz Lesicki nadzoruje Departament Przedsiębiorczości i Gospodarki Komunalnej rzekomo nadzorujący wykonywanie usług komunikacji miejskiej ale nie stwierdziłem by wykonywano tutaj zadania organizatora przewozów komunikacji miejskiej. Wydaje się że wyjściem są zmiany organizacyjne.
Czy Rada Miasta Zielona Góra może porozumieć się z UMWL i przekazać zadania organizatora przewozów komunikacji miejskiej do rodzaju związku komunikacji miejskiej i regionalnej - jaki na przykład działa w kraju związkowym Brandenburgia pod nazwą VBB? UMWL jest także organizatorem przewozów pasażerskich na lotnisko Babimost czy przewozów pasażerskich koleją w regionie.
Czy MZK może zostać oddzielone od-
Systemu biletowego i systemu kas biletowych
Systemu kontroli biletów
Centrum przesiadkowego
Przystanków MZK
Zadania ukadania rozkladu jazdy i zlecenia jego wykonania
Infrastruktury ładowania autobusów elektrycznych?
Zmiany umożliwiłyby integrację transportu zbiorowego w regionie- np. włączenia w system biletowy miejsku także linii innych przewozów pasażerskich w aglomeracji- linii do Zaboru i Milska, do Lasek, Czerwieńska, Wysokiego, Swidnicy, Słonego, Buchałowa i Letnicy. Dzięki temu wieczorem do dyspozycji pasażerów komunikacji miejskiej można było by udostępnić wieczorne kursy PKS czy kursy busa do Kożuchowa. Na samej tylko ulicy Zjednoczenia pozwoli to np. podwoić liczbę kursów dostępnych w taryfie MZK w porze wieczornej.
Opr. Adam Fularz
--
-------
Merkuriusz Polski
Polish News Agency polishnews.pl
Posted by Telewizja Opera
on 14:46.
Filed under
.
You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0