UTK odpowiada na pytania o program ochrony monopolu rządowej spółki PKP Intercity
UTK, urząd oskarżany o ochronę monopolu PKP przed innymi konkurentami, odpowiada że tak mu nakazuje prawodawstwo.
Od: Rzecznik Prasowy UTK <rzecznikprasowy na serw. utk.gov.pl>
Date: pon., 18 lis 2019 o 12:13
Subject: RE: Pytania o program ochrony monopolu rządowej spółki PKP Intercity
To: Adam.Fularz na serw. wieczorna.pl
Szanowny Panie Redaktorze,
Prezes Urzędu Transportu Kolejowego jako organ administracji publicznej jest zobowiązany działać na podstawie i w granicach przepisów powszechnie obowiązującego prawa.
Prezes UTK wykonuje zadania m.in. w zakresie wydawania decyzji o przyznaniu otwartego dostępu na trasach krajowych i międzynarodowych.
Procedurę wydawania takich decyzji ściśle regulują obowiązujące przepisy, a opisana jest tutaj: https://utk.gov.pl/pl/uslugi/przewoznicy/uslugi-dla-przewoznikow/otwarty-dostep.
Pełna, jawna treść decyzji administracyjnych wydawanych przez Prezesa UTK w zakresie otwartego dostępu dostępna jest tutaj: https://dziennikurzedowy.utk.gov.pl/du/tagi/19,otwarty-dostep.html .
Z wyrazami szacunku,
Wydział Prasowy
Biuro Prezesa
Urząd Transportu Kolejowego
Al. Jerozolimskie 134
02-305 Warszawa
www.utk.gov.pl
NIP 5262695081 REGON 015481433(...)
Pytania redakcji:
From: Adam Fularz
Sent: Tuesday, November 12, 2019 7:43 AM
To: UTK
Subject: Pytania o program ochrony monopolu rządowej spółki PKP Intercity
do UTK
Szanowni Państwo,
Czy prawdą jest jakoby Prezes UTK prowadził "program ochrony monopolu rządowej spółki PKP Intercity" i niemieckiej firmie Arriva prowadzony przez niego Urząd Transportu Kolejowego nie pozwolił na uruchomienie komercyjnych pociągów na trasach Warszawa – Kraków, Warszawa – Łódź, Warszawa – Poznań czy Wrocław – Poznań – Szczecin?
Czy prawdą jest jakoby odmowę konkurowania na w/w trasach ze spółką PKP Intercity urząd uzasadnił tym, że nowe połączenia... „zaburzyłyby regularność obecnych przewozów" oraz spowodowałyby „spadek poziomu dostosowania układu połączeń do oczekiwań i przyzwyczajeń pasażerów"?
Czy Prezes UTK zna przepisy prawa karnego, w tym przepisy dotyczące prowadzonych przez Prezesa UTK- praktyk karteli, praktyk monopolistycznych? Czy Prezes UTK jest świadomy odpowiedzialności karnej za celowe utrudnianie konkurencji na rynku transportowym?
Pozdrawiam
opr. A. Fularz na podstawie ZBS nr 104
--
__________________________________________________________________________
Merkuriusz Polski
Polish News Agency. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
Prezes Zarządu, Wieczorna.pl SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764
POLISH NEWS AGENCY POLISHNEWS.PL
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
Informuję rozmówcę o przysługującym mu prawie do autoryzacji wypowiedzi udzielonych naszej agencji. Aby skorzystać z prawa, rozmówca niezwłocznie po udzieleniu wypowiedzi dla AP Merkuriusz Polski musi oznajmić że skorzysta z tego prawa. Czas na autoryzację wynosi 6 godzin od otrzymania przez rozmówcę zapisu jego słów.
Standardy relacjonowania wyborów przez media zgodne z Art. 7 ust. 2 ustawy – Prawo Prasowe.
Kandydat w wyborach nie powinien być formalnie związany z żadnym medium, w szczególności być dziennikarzem, redaktorem naczelnym bądź wydawcą. Jeżeli tak by się zdarzyło, gdyż prawo wprost tego nie zabrania, na czas wyborów nie powinien być on zaangażowany w relacjonowanie wyborów.
Rada Etyki Mediów uznaje udział dziennikarzy w wyborach za złamanie zasad etyki 55 dziennikarskiej . Dziennikarze nie tylko nie powinni kandydować, ale w jakikolwiek inny sposób uczestniczyć w pracach komitetów wyborczych, np. nie powinni pomagać kandydatom w przygotowaniu wystąpień publicznych.
Dobrą praktyką jest wprowadzenie przez szefów redakcji w tym zakresie jasnych wytycznych.
Media powinny z ostrożnością relacjonować wydarzenia z udziałem kandydatów pełniących funkcje publiczne w czasie kampanii wyborczej, a zwłaszcza ciszy wyborczej. Osoby te, mając łatwiejszy niż inni kandydaci dostęp do mediów, mogą nadużywać go do celów związanych z prowadzeniem kampanii wyborczej. Media muszą być więc szczególnie wyczulone.
Prowadzenie negatywnej kampanii w mediach, choć nie jest prawnie zakazane, budzi wątpliwości etyczne. Media powinny przekazywać wypowiedzi prawdziwe, wypowiadane w dobrej wierze oraz w tonie umiarkowanym. (..)
W przypadku, gdy tworzy się medium specjalnie na potrzeby wyborów, dane medium powinno kierować się regułami prawdziwości i uczciwości przekazu. Należy także pamiętać, że powstające w okresie wyborczym tytuły prasowe zobowiązane są do przestrzegania wszelkich wymogów stawianych prasie przez prawo prasowe (jeœli publikacja spełnia 56 kryteria definicji „dziennika" lub „czasopisma" wymagana jest np. jego rejestracja w sądzie). Bardzo ważne jest, aby wydawnictwo takie na każdym egzemplarzu posiadało takie informacje jak nazwę i adres wydawcy, adres redakcji, imię i nazwisko redaktora naczelnego. Choć prawo prasowe nie ustanawia obowiązku zamieszczenia impressum na tzw. drukach nieperiodycznych (np. jednorazowo wydanej gazetce), zasada ta powinna być przestrzegana w przypadku wydawnictw dotyczących wyborów. wg http://hfhr.pl/wp-content/uploads/2014/10/HFPC_media_w_okresie_wyborczym.pdf