MI odpowiada na pytanie o ciężkie do otworzenia drzwi wagonów w pociągach PKP IC
Od: media <media na serw. mi.gov.pl>
Data: środa, 14 sierpnia 2019
Temat: do MI- pytanie o ciężkie do otworzenia drzwi wagonów w pociągach PKP IC
Do: Adam Fularz <Adam.Fularz na wieczorna.pl>
Szanowny Panie Redaktorze,
wg obowiązujących przepisów przewoźnik kolejowy zobligowany jest do zapewnienia podróżnym odpowiednich warunków bezpieczeństwa i higieny oraz wygody i należytej obsługi. W każdym przypadku niewykonania lub nienależytego wykonania umowy przewozu pasażer, w pierwszej kolejności, ma prawo dochodzić roszczeń na drodze cywilnej u przewoźnika, z którego usług korzystał. W przypadku, gdy podróżny nie jest zadowolony z działań przewoźnika, może się zwrócić do Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, może wystąpić również z wnioskiem o wszczęcie postępowania do Rzecznika Praw Pasażera Kolei działającego przy Prezesie UTK. Ponadto, zgodnie z Prawem przewozowym podróżny po wyczerpaniu drogi reklamacji może dochodzić roszczeń na drodze postępowania sądowego.
Wydział prasowy
Ministerstwo Infrastruktury
Tel. 22 630 11 22
@MI_GOV_PL
From: Adam Fularz [mailto:Adam.Fularz na serw. wieczorna.
Sent: Wednesday, July 31, 2019 7:44 AM
To: media <media na serw. mi.gov.pl>
Subject: do MI- pytanie o ciężkie do otworzenia drzwi wagonów w pociągach PKP IC
Pytanie
Wczoraj wieczorem, o godz. 23.47 wsiadałem do pociągu PKP IC ze Szczecina do Bielska Białej/ Krakowa, na stacji Kostrzyn/Odrą. Próbowaliśmy z grupą mężczyzn chcących wsiąść do pociągu, do jednego dwóch wagonów jadących do Bielska-Białej. Mimo szarpania, drzwi nie chciały się otworzyć, były to wagony starszego typu. Mężczyzna przede mną się poddał, choć był młody i silny. Ja też musiałem kilka razy próbować nim zaparłem się i ku mojemu zdziwieniu drzwi się otworzyły pod dużą siłą (sądziłem że w ogóle były jakoś zablokowane).
Jak mają wg Min. Infrastruktury do pociągów wsiadać słabsze fizycznie kobiety, słabsi mężczyźni, czy dzieci? Skoro nawet nader krzepki mężczyzna przede mną się poddał, a ja sam regularnie trenuję i np. jeżdżę na wakeboardzie czy na wakeskate? W mojej ocenie przeciętna osoba nie otworzyłaby tych drzwi. Wczoraj inny pasażer w dodatku przez 40 minut próbował ustalić, gdzie ma siąść w pociągu by dojechać do Krakowa, bo skład był rozłączany. Naprawdę dość długo chodził po pociągu w tę i we wtę.
Pozdrawiam
--
______________________________
Merkuriusz Polski
Polish News Agency. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
Prezes Zarządu, Wieczorna.pl SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764
POLISH NEWS AGENCY POLISHNEWS.PL
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
Informuję rozmówcę o przysługującym mu prawie do autoryzacji wypowiedzi udzielonych naszej agencji. Aby skorzystać z prawa, rozmówca niezwłocznie po udzieleniu wypowiedzi dla AP Merkuriusz Polski musi oznajmić że skorzysta z tego prawa. Czas na autoryzację wynosi 6 godzin od otrzymania przez rozmówcę zapisu jego słów.
Standardy relacjonowania wyborów przez media zgodne z Art. 7 ust. 2 ustawy – Prawo Prasowe.
Kandydat w wyborach nie powinien być formalnie związany z żadnym medium, w szczególności być dziennikarzem, redaktorem naczelnym bądź wydawcą. Jeżeli tak by się zdarzyło, gdyż prawo wprost tego nie zabrania, na czas wyborów nie powinien być on zaangażowany w relacjonowanie wyborów.
Rada Etyki Mediów uznaje udział dziennikarzy w wyborach za złamanie zasad etyki 55 dziennikarskiej . Dziennikarze nie tylko nie powinni kandydować, ale w jakikolwiek inny sposób uczestniczyć w pracach komitetów wyborczych, np. nie powinni pomagać kandydatom w przygotowaniu wystąpień publicznych.
Dobrą praktyką jest wprowadzenie przez szefów redakcji w tym zakresie jasnych wytycznych.
Media powinny z ostrożnością relacjonować wydarzenia z udziałem kandydatów pełniących funkcje publiczne w czasie kampanii wyborczej, a zwłaszcza ciszy wyborczej. Osoby te, mając łatwiejszy niż inni kandydaci dostęp do mediów, mogą nadużywać go do celów związanych z prowadzeniem kampanii wyborczej. Media muszą być więc szczególnie wyczulone.
Prowadzenie negatywnej kampanii w mediach, choć nie jest prawnie zakazane, budzi wątpliwości etyczne. Media powinny przekazywać wypowiedzi prawdziwe, wypowiadane w dobrej wierze oraz w tonie umiarkowanym. (..)
W przypadku, gdy tworzy się medium specjalnie na potrzeby wyborów, dane medium powinno kierować się regułami prawdziwości i uczciwości przekazu. Należy także pamiętać, że powstające w okresie wyborczym tytuły prasowe zobowiązane są do przestrzegania wszelkich wymogów stawianych prasie przez prawo prasowe (jeœli publikacja spełnia 56 kryteria definicji „dziennika" lub „czasopisma" wymagana jest np. jego rejestracja w sądzie). Bardzo ważne jest, aby wydawnictwo takie na każdym egzemplarzu posiadało takie informacje jak nazwę i adres wydawcy, adres redakcji, imię i nazwisko redaktora naczelnego. Choć prawo prasowe nie ustanawia obowiązku zamieszczenia impressum na tzw. drukach nieperiodycznych (np. jednorazowo wydanej gazetce), zasada ta powinna być przestrzegana w przypadku wydawnictw dotyczących wyborów. wg http://hfhr.pl/wp-content/
--
-------
Merkuriusz Polski
Www.merkuriusz.co.uk