Petycja w sprawie trasy dla turystyki wodnej śródlądowej - tzw. pętli lubuskiej
Szanowni Państwo.
Na Mazurach sieć wielkich jezior jest połączona kanałami powstalymi w XIX wieku. Tak samo było na tutejszych pojezierzach. Dziś ogromny nakład prac ziemnych - popadł w rozsypkę. Z rzadka zachowały się niepołączone, ale i dzisiaj pełne wody odcinki kanałów, pojedyncze mosty zwodzone etc.
W województwie lubuskim dostrzec można pozostałości ambitnej sieci kanałów wodnych- zdatnych do wykorzystania dla turystycznej żeglugi wodnej śródlądowej. Wiele z nich to zabytki techniki- takie jak most zwodzony na kanale Ołobok czy kanały Staropole i Niesulicki.
Chcielibyśmy utrzymania zabytkowych walorów tej sieci kanałów wodnych- składając niniejszą petycję. Żądam w niej - jako ekonomista- odbudowy sieci komunikacji wodnej o głębokości 1 do 1.5 metra- na terenie całego województwa lubuskiego. Współczesnym przeznaczeniem byłaby turystyka wodna śródlądowa.
Chcę powołania "Wspólnoty Interesów" - grupy roboczej o nazwie "Lubuskie drogi wodne". Chciałem przekonać lokalne władze do inwestowania w podstawową infrastrukturę turysyki wodnej.
Sieć kanałów wodnych byłaby należycie utrzymana i oznakowana, dostosowana do niewielkich jachtów i łodzi motorowych - mających od 1 m do 1,5 metrów zanurzenia. Lubuskie jeziora skomunikowane byłyby drogą wodną z aglomeracją Berlina- 4,5 mln mieszkańców.
Połączenia wodne wiodłyby- z Berlina do Eisenhüttenstadt istniejącymi kanałami- dalej istniejącą śluzą na rzece Odra. Z Odry istnieje połączenie do kanału Ołobok. A przez to- do Niesulic, Lubrzy, Przełaz etc.
Kanał Ołobok
Odtworzonoby kanał Ołobok modernizując obecny obiekt lub budując nowe odcinki lateralnie do istniejącego kanału.
Stary Kanał
Odtworzonoby połączenie tzw. Starym Kanałem z Kanałem Niesulickim. Połączenia wodne wiodłyby na jezioro Niesłysz, Czerniak, Niedźwiedna.
Borowianka
Być może technicznie za pomocą śluz możnaby skomunikować Jezioro Wilkowskie.
Kanał Niesulicki
Wiedzie on przez Mostki, gdzie konieczna jest budowa zwodzonego lub zwykłego mostu kolejowego i drogowego. Obecnie droga wojewódzka jak i linia kolejowa rozcinają kanał. Proponuje się odbudowę połączenia wodnego do Lubrzy nad jeziora Lubie i Goszcza oraz przekształcenie i połączenie kompleksu stawów w Lubrzy w kolejne jezioro - w celach rozwoju infr. turystycznej.
Kanał Staropole
W celu połączenia się z Kanałem Staropole konieczne jest pokonanie autostrady A2.
Być może technicznie nie jest to możliwe by wykorzystać jakiś istniejący już most, a być może most autostrady nad Paklicą mógłby być wykorzystany dla przebiegu łącznika obu kanałów wodnych.
Przyłączonoby:
Jezioro Paklicko Małe
Jezioro Krzaczaste
Jezioro Kęszyckie
Kanał Bledzewski
w przyszłości będzie można rozważyć przylaczenie do listy modernizowanych dróg wodnych także tego kanału. Przyłączonoby jeziora Kleśno i Bledzewskie.
opr.Adam Fularz
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
--
-------
Merkuriusz Polski
Polish News Agency polishnews.pl
Posted by Telewizja Opera
on 05:46.
Filed under
.
You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0