Petycja dot. połączeń kolejowych do Buska- Zdroju
Od: Liwanowska, Izabella <Izabella.Liwanowska na serw. sejmik.kielce.pl>
Data: środa, 24 kwietnia 2019
Temat: Dot: Sprawa połączeń kolejowych do Buska- Zdroju
Dzień dobry,
W nawiązaniu do wiadomości elektronicznej z dnia 2 kwietnia 2019 r. w sprawie sezonowych połączeń do Buska-Zdroju oraz budowy ok. 1,5 km linii kolejowej w kierunku centrum miasta informuję, że Marszałek Województwa Świętokrzyskiego jako organizator publicznego transportu zbiorowego w województwie wzorem lat ubiegłych planuje uruchomienie w 2019 roku sezonowych połączeń kolejowych do Buska-Zdroju.
Jednocześnie odnosząc się do propozycji tymczasowej dobudowy linii kolejowej w kierunku centrum miasta Busko-Zdrój informuję, iż podmiotem odpowiedzialnym za tworzenie nowej infrastruktury kolejowej w kraju jest spółka PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i to ona jest jednostką właściwą do udzielenia odpowiedzi w powyższym zakresie.
Niemniej jednak w ocenie Samorządu Województwa, uwzględniając m.in. potrzebę utworzenia skrzyżowania kolejowo-drogowego w ciągu drogi wojewódzkiej nr 973 należy zastosować rozwiązania trwałe oraz przede wszystkim bezpieczne z punktu widzenia wszystkich użytkowników ruchu, co dyskwalifikuje rozwiązania tymczasowe oraz prowizoryczne.
Ponadto wskazać należy, że PKP PLK S.A. w ramach obecnej perspektywy Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego rozważa przeprowadzenie analiz studialnych dotyczących modernizacji linii kolejowej nr 73 wraz z dokumentacją przedprojektową dla zadania pn. „Modernizacja istniejących i budowa nowych przystanków kolejowych", uwzględniających m.in. dobudowanie ok. 1,5 km linii kolejowej w kierunku centrum Buska-Zdrój oraz utworzenie nowego przystanku. Realizację wskazanych wyżej inwestycji przewidziano w kolejnej perspektywie UE (lata 2021 - 2027).
Dodatkowo informuję, że w IV kwartale ubiegłego roku został ogłoszony nowy program rządowy pn.: Program Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej, tzw. Program Kolej +, w ramach którego przewiduje się realizację inwestycji obejmującej wydłużenie linii kolejowej 73 w kierunku centrum Buska-Zdroju. Program zaplanowano do realizacji w latach 2019-2023.
Mając na uwadze powyższe informuję, że tworzenie tymczasowej infrastruktury kolejowej w kierunku centrum Buska-Zdroju nie znajduje uzasadnienia.
Pozdrawiam,
Izabella Liwanowska
Kierownik
Departament Transportu i Komunikacji
Oddział Przewozów Kolejowych
Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
(..)
al. IX Wieków Kielc 4; 25-516 Kielce
From: Adam Fularz <Adam.Fularz na serw. wieczorna.pl>
Sent: Thursday, April 18, 2019 8:46 AM
To: kancelaria na serw. sejmik.kielce.pl
Subject: Re: Dot: Sprawa połączeń kolejowych do Buska- Zdroju
proszę o odp.
adam
wt., 2 kwi 2019 o 15:26 Adam Fularz <Adam.Fularz@wieczorna.pl> napisał(a):
Pytnie:
Czy w roku 2019 w wakacje powrócą składy regio w relacji do Buska- Zdroju? Co z przedłużeniem linii kolei?
Czy przedłużenia do dworca PKS w Busku nie można wykonać w sposób tymczasowy, na podstawie pobieżnego projektu?
Czy wg wiedzy UMWS- linię taką można zbudować w czynie społecznym, bez angażowania urzędników, z materiałów staroużytecznych? Ze względu na krótki odcinek torowiska- jest to dość nieznaczne zadanie.
Korespondencja w sprawie:
Od: Rzecznik <Rzecznik na serw. plk-sa.pl>
Date: pon., 19 lis 2018 o 11:54
Subject: FW: Dot: Sprawa połączeń kolejowych (..)
Panie Redaktorze,
Na linii kolejowej nr 73 Sitkówka Nowiny – Busko Zdrój prowadzony jest obecnie ruch towarowy oraz ruch pasażerski regionalny weekendowy w okresie wakacyjnym. Z uwagi na ograniczone środki finansowe w ramach RPO Województwa Świętokrzyskiego, w obecnej perspektywie PLK rozważają przeprowadzenie analiz studialnych dotyczących przystanków na linii kolejowej nr 73 oraz dla budowy nowego przystanku Busko-Zdrój Miasto wraz z dobudową odcinka toru o długości około 1,5 km w ramach projektu „Modernizacja istniejących i budowa nowych przystanków kolejowych", znajdującego się na liście podstawowej KPK. Zakres przystanków, który będzie uwzględniony w analizach, zostanie uzgodniony z Urzędem Marszałkowskim Województwa Świętokrzyskiego. Studium wykonalności pozwoliłoby na sprawdzenie możliwości i zasadności realizacji projektu, w tym na określenie jego kosztów.
Z poważaniem,
Zespół prasowy
(..)
From: Adam Fularz [mailto:adam.fularz na serw. wieczorna.pl]
Sent: Thursday, November 15, 2018 12:23 PM
To: Rzecznik <Rzecznik na serw. plk-sa.pl>
Subject: [WIADOMOSC ZEWNETRZNA] Dot: Sprawa połączeń kolejowych do Buska- Zdroju
Jakie jest stanowisko PLK w tej sprawie?
Czy jest możliwość naprawy przystanków?
Pozdrawiam
---------- Wiadomość przekazana dalej ----------
Od: Grzela, Anna <Anna.Grzela na serw. sejmik.kielce.pl>
Data: wtorek, 6 listopada 2018
Temat: RE: Fwd: Sprawa połączeń kolejowych do Buska- Zdroju
Do: Adam Fularz <Adam.Fularz na srrw. wieczorna.pl>
W odpowiedzi na poniższy mail oraz wniosek z dnia 22 października 2018, informuję:
1) W roku 2018, realizowaliśmy wakacyjne połączenia weekendowe w relacji Kielce-Busko-Zdrój ;
2) ze względu na obecny stan linii kolejowej nr 73 i infrastruktury towarzyszącej (pasażerskiej - dworce i wiaty, podjazdy dla niepełnosprawnych, przejścia - tory, sieć trakcyjna, perony i dostęp do nich, stan oświetlenia) oraz brak możliwości zabezpieczenia wyższych środków finansowych w budżecie województwa w 2019 roku, nie jest możliwe wznowienie połączeń Katowice – Kielce - Busko-Zdrój.
Anna Grzela
Z-ca Dyrektora
Wojewódzki Zarząd Transportu
Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
(..)
al. IX Wieków Kielc 4; 25-516 Kielce
From: Urząd Marszałkowski
Sent: Monday, October 29, 2018 8:07 AM
To: Kancelaria Zarządu <Kancelaria.Zarzadu na serw. sejmik.kielce.pl>Subject: Fwd: Fwd: Sprawa połączeń kolejowych do Buska- Zdroju
Urząd Marszałkowski
Departament Organizacyjno-Administracyjny
Kancelaria
Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
tel. 41 342 18 78
fax 41 344 52 65
al. IX Wieków Kielc 3; 25-516 Kielce
www.swietokrzyskie.pro-------- Wiadomość oryginalna --------
Temat: Fwd: Sprawa połączeń kolejowych do Buska- Zdroju
Data: Sun Oct 28 08:26:44 CET 2018
Nadawca: Adam Fularz <Adam.Fularz@wieczorna.pl>
Adresat: kancelaria na srw. sejmik.kielce.pl
Prosimy o odpowiedź na propozycję
---------- Forwarded message ---------
From: Adam Fularz <adam.fularz na serw. wieczorna.pl>
Date: wt., 18 kwi 2017 o 21:42
Subject: Fwd: Sprawa połączeń kolejowych do Buska- Zdroju
To: <kancelaria na serw. sejmik.kielce.pl>
Prosimy o odpowiedź na propozycję
---------- Wiadomość przekazana dalej ----------
Od: Adam Fularz <adam.fularz@wieczorna.pl>
Data: 2 października 2016 11:15
Temat: Sprawa połączeń kolejowych do Buska- Zdroju
Do: "Grzela, Anna" <anna.grzela@sejmik.kielce.pl>,
telewizjaopera.komunikaty@blogger.com , kielce@naszemiasto.pl, kiel
Może czasem warto wrócić do dawnych czasów- gdy do Buska- Zdroju docierały
składy kolei pasażerskiej? Tory i trakcja nadal są, być może- możnaby
wznowić te połączenia jako kursy weekendowe, na przykład, tylko w piątek,
sobotę i niedzielę?
Przez wiele lat było połączenie Katowice - Busko Zdr. przez CMK,
Włoszczowę, Kielce. Dość popularny pociąg, często korzystały osoby jadące
do Uzdrowiska Busko. Skład rano wyjeżdżał z Katowic, wieczorem powrót. wg
info kolej
Problemem Buska jest oddalenie stacji od centrum miasta:
http://maps.google.pl/maps?q=busko+zdr%C3%B3j&hl=pl&prmd=imv ns&biw=1025&bih=607&um=1&ie= UTF-8&ei=PbBXT8-PN6ep4gTb0J3cD w&sa=X&oi=mode_link&ct=mode& cd=3&ved=0CDIQ_AUoAg
Była już na ten temat dyskusja na forum, ponoć jest możliwość poprowadzenia
tego kawałka torów, bo istnieje jakiś nasyp i rezerwa terenu pod linię do
Szczucina:
"Historia buskiej kolei jest bardzo ciekawa, a sięga początków lat 50.
ubiegłego wieku. Wtedy doprowadzono linię od strony Kielc i według
pierwotnych planów miała zostać przedłużona na drugą stronę Wisły. Tyle że
według nader "oryginalnej" koncepcji - przez... środek miasta.
Wykonany został nawet nasyp (do dzisiejszej obwodnicy, ulicy Witosa), zaś
dalej tory miały przecinać aleję Mickiewicza, tuż obok budynku starostwa.
Na szczęście w porę przyszło otrzeźwienie i - także po protestach
mieszkańców - projekt został wyrzucony do kosza."
http://busko.net.pl/wiadomosci/news.php?id=1801
A jak jest teraz z tym nasypem? Dwa-trzy km toru i ślepe zakończenie jak w
stacji (a właściwie przystanku osobowym) Wieliczka Rynek to nie byłby jakiś
wielki ksozt. W sam raz dla Marszałka i RPO.
Coś na temat Buska jest także tutaj na forum:
"2. linia ma bardzo dobre położenie przystanków np. Brzeziny samo centrum
wsi przy wiadukcie, Dębska Wola i Włoszczowice podobnie, Kije najlepiej bo
do Urzędu Gminy może ze 100 m jest; Nida trochę gorzej i w lesie, ale sama
wieś jedna z większych i dłuższych w regionie, a więc potencjał jest;
Szarbków i Grochowiska też nie jest źle"
http://infokolej.pl/printview.php?t=12635&start=0&sid=fd0c4d 189dbab356732b887b4e532aeb
--
Adam Fularz
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
TEKSTY
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze
wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali
kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji
prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z
niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video.
--
-------
Merkuriusz Polski
Polish News Agency polishnews.pl