UMWM tłumaczy drastyczne podwyżki cen biletów kolei w woj. mazowieckim
Od: Rzecznik Prasowy <rzecznik na serw. mazovia.pl>
Date: wt., 11 lut 2020 o 07:16
Subject: RE: Pytanie o drastyczne podwyżki cen biletów
To: Adam Fularz <Adam.Fularz na serw. wieczorna.pl>
Województwo mazowieckie, będąc organizatorem publicznego transportu zbiorowego, realizuje obowiązek świadczenia usług publicznych w transporcie kolejowym na podstawie wieloletnich umów zawartych ze spółkami: „Koleje Mazowieckie - KM" sp. z o.o. (Spółka KM) oraz Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. (Spółka WKD). Umowa ze Spółką KM obowiązuje do końca 2031 roku, zaś ze Spółką WKD do grudnia 2030 roku. Do czasu obowiązywania ww. umów, Województwo Mazowieckie planuje wykonywanie regionalnych kolejowych przewozów na terenie województwa mazowieckiego za pośrednictwem ww. Spółek.
Stosownie do cen biletów w Spółce KM uprzejmie informuję, że obecne ceny biletów wynikają, przede wszystkim, z drastycznej podwyżki cen energii elektrycznej (średnio o 65 proc. za 1MWh) oraz ze wzrostu płacy minimalnej – z tego powodu spółka poniesie wyższe koszty działalności o ponad 15 proc. w stosunku do 2019 r.
Pragnę także podkreślić, że spółka Koleje Mazowieckie to jeden z najnowocześniejszych przewoźników regionalnych pod względem liczby nowoczesnego taboru. Obecnie jest w trakcie realizacji rekordowego w historii polskiej kolei zamówienia na zakup 71 szt. najnowszej generacji pojazdów FLIRT za prawie 2 mld złotych. Zakup nowego taboru wiąże się dla spółki z dużymi kosztami z uwagi na to, że część inwestycji jest pokrywana ze środków własnych. Inwestycje taborowe są podejmowane z myślą o pasażerach, tj. podniesieniu standardu ich podróży, a także zwiększonym zapotrzebowaniem na pasażerskie przewozy kolejowe, o czym świadczy ubiegły rok, który przyniósł spółce wzrost liczby podróżnych o ponad dwa miliony. W związku z tym planujemy kolejny wzrost pracy eksploatacyjnej, który będzie związany także z zakończeniem na niektórych liniach prac remontowo-modernizacyjnych prowadzonych przez zarządcę czyli PKP PLK S.A.
Koleje Mazowieckie nie są jedynym przewoźnikiem, który został zmuszony do wprowadzenia podwyżki cen biletów. Z tych samych powodów, w połowie grudnia ub.r. wzrosły ceny biletów w Przewozach Regionalnych (średni wzrost o 8 proc..), ŁKA, Kolejach Wielkopolskich, Dolnośląskich (średni wzrost 7, 9, 14 proc.) i Śląskich. Od 1 stycznia b.r. wzrosły ceny biletów w ARRIVIE (średni wzrost o 11,5 proc.), a od 1 lutego w WKD (średni wzrost ok. 14 proc.).
Te wszystkie czynniki powodują wzrost kosztów działalności przewoźnika, przy czym podwyżka cen biletów średnio o 10 proc. nie rekompensuje w całości nawet podwyżki cen energii elektrycznej ani wzrostu inflacji (średnio 2,5 proc. rocznie, przy czym ostatnia podwyżka cen biletów KM była w 2015 r.). Blisko 50 proc. kosztów pokryje samorząd województwa mazowieckiego w postaci rekompensaty. W tym roku będzie to kwota ponad 340 mln zł. Gdyby nie dotacja samorządu, ceny biletów mogłyby być jeszcze wyższe.
Marta Milewska
Rzecznik Prasowy
Zastępca Dyrektora Kancelarii Marszałka
ds. Komunikacji Zewnętrznej
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego w Warszawie
ul. Jagiellońska 26, 03-719 Warszawa(..)
(..)
Pytania redakcji:
From: Adam Fularz
Sent: Thursday, February 6, 2020 9:34 AM
To: Rzecznik Prasowy
Subject: Pytanie o drastyczne podwyżki cen biletów
do UMWM
Czy UMWM zamierza rozpisać przetarg na wykonywanie połączeń kolejowych? Bo obecne ceny biletów sugerują zmowę monopolistyczną. Ceny za pociągi regionalne przewoźnika KM są tak wysokie, że część pasażerów korzysta z pociągów pospiesznych i ekspresowych- bo w wielu relacjach na Mazowszu jest to tańsza alternatywa.
Czy władzom UMWM znane są przepisy KK mówiące o odpowiedzialności karnej za praktyki monopolistyczne?
Pozdrawiam
--
__________________________________________________________________________
Merkuriusz Polski
Polish News Agency. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
Prezes Zarządu, Wieczorna.pl SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764
POLISH NEWS AGENCY POLISHNEWS.PL
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
Informuję rozmówcę o przysługującym mu prawie do autoryzacji wypowiedzi udzielonych naszej agencji. Aby skorzystać z prawa, rozmówca niezwłocznie po udzieleniu wypowiedzi dla AP Merkuriusz Polski musi oznajmić że skorzysta z tego prawa. Czas na autoryzację wynosi 6 godzin od otrzymania przez rozmówcę zapisu jego słów.
Standardy relacjonowania wyborów przez media zgodne z Art. 7 ust. 2 ustawy – Prawo Prasowe.
Kandydat w wyborach nie powinien być formalnie związany z żadnym medium, w szczególności być dziennikarzem, redaktorem naczelnym bądź wydawcą. Jeżeli tak by się zdarzyło, gdyż prawo wprost tego nie zabrania, na czas wyborów nie powinien być on zaangażowany w relacjonowanie wyborów.
Rada Etyki Mediów uznaje udział dziennikarzy w wyborach za złamanie zasad etyki 55 dziennikarskiej . Dziennikarze nie tylko nie powinni kandydować, ale w jakikolwiek inny sposób uczestniczyć w pracach komitetów wyborczych, np. nie powinni pomagać kandydatom w przygotowaniu wystąpień publicznych.
Dobrą praktyką jest wprowadzenie przez szefów redakcji w tym zakresie jasnych wytycznych.
Media powinny z ostrożnością relacjonować wydarzenia z udziałem kandydatów pełniących funkcje publiczne w czasie kampanii wyborczej, a zwłaszcza ciszy wyborczej. Osoby te, mając łatwiejszy niż inni kandydaci dostęp do mediów, mogą nadużywać go do celów związanych z prowadzeniem kampanii wyborczej. Media muszą być więc szczególnie wyczulone.
Prowadzenie negatywnej kampanii w mediach, choć nie jest prawnie zakazane, budzi wątpliwości etyczne. Media powinny przekazywać wypowiedzi prawdziwe, wypowiadane w dobrej wierze oraz w tonie umiarkowanym. (..)
W przypadku, gdy tworzy się medium specjalnie na potrzeby wyborów, dane medium powinno kierować się regułami prawdziwości i uczciwości przekazu. Należy także pamiętać, że powstające w okresie wyborczym tytuły prasowe zobowiązane są do przestrzegania wszelkich wymogów stawianych prasie przez prawo prasowe (jeœli publikacja spełnia 56 kryteria definicji „dziennika" lub „czasopisma" wymagana jest np. jego rejestracja w sądzie). Bardzo ważne jest, aby wydawnictwo takie na każdym egzemplarzu posiadało takie informacje jak nazwę i adres wydawcy, adres redakcji, imię i nazwisko redaktora naczelnego. Choć prawo prasowe nie ustanawia obowiązku zamieszczenia impressum na tzw. drukach nieperiodycznych (np. jednorazowo wydanej gazetce), zasada ta powinna być przestrzegana w przypadku wydawnictw dotyczących wyborów. wg http://hfhr.pl/wp-content/uploads/2014/10/HFPC_media_w_okresie_wyborczym.pdf