UMWŁ odpowiada na pytania prasowe- dworzec Łódź Karolew
Od: Prasowy <prasowy na serw. lodzkie.pl>
Date: czw., 13 lut 2020 o 15:41
Subject: RE: Pytania prasowe- dworzec Łódź Karolew
To: Adam Fularz <adam.fularz na serw. wieczorna.pl>
Panie Redaktorze,
dzięki staraniom Województwa Łódzkiego zarządca infrastruktury kolejowej – PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizuje aktualnie projekt przebudowy stacji Łódź Kaliska, w ramach którego dokończona zostanie budowa wiaduktu wschodniego oraz przeprowadzona będzie modernizacja pozostałej części stacji.
W ramach prac związanych z tzw. „Wiaduktem Wschodnim" wybudowane zostaną, m.in. dwa nowe perony zbliżone do Al. Bandurskiego w miejsce starych oddalonych od budynku dworcowego. Ponadto uruchomione zostanie obecnie nieczynne tunelowe przejście na perony łączące halę budynku dworcowego z dworcem PKS oraz zlikwidowane zostanie wąskie gardło na kierunku północ południe poprzez ułożenie torów łączących linię nr 25 w kierunku stacji Łódź Chojny z linią kolejową nr 15 w kierunku Zgierza.
Dodatkowo planowana jest budowa nowego przystanku kolejowego Łódź Nowe Sady na linii kolejowej nr 25 w sąsiedztwie wiaduktu nad ul. Obywatelską.
Odnosząc się bezpośrednio do pytania Pana redaktora to należy wspomnieć, że proponowany do odbudowy przystanek Karolew znajdowałby się zaledwie w odległości ok. 850 m od nowobudowanych peronów na uruchamianym „Wiadukcie Wschodnim" stacji Łódź Kaliska oraz ok. 1,3 km od planowanego do budowy nowego przystanku Łódź Nowe Sady, które zapewnią znacznie większe możliwości komunikacyjne niż postulowany do odbudowy przystanek Karolew.
Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego
Kancelaria Marszałka
Wydział Komunikacji Społecznej
al. Piłsudskiego 8 / 90-051 Łódź
tel. /+48/ 42 663 33 57/60
(...)
From: Adam Fularz <adam.fularz na serw. wieczorna.pl>
Sent: Wednesday, January 22, 2020 11:35 PM
To: w.s.sekretariat Kasia1981 <prasowy na serw. lodzkie.pl>
Subject: Pytania prasowe- dworzec Łódź Karolew
Temat: Pytania prasowe- dworzec kolejowy
- czy są szansę na naprawę i oczyszczenie krawędzi peronowych dworca Łódź Karolew?
- czy jest szansa uczynienia z tego dworca stacji końcowej dla niektórych składów pasażerskich? Odciążyłoby to jednotorową łącznicę do stacji Łódź Kaliska i dodałoby dodatkową przepustowość - po prostu ten dworzec byłby stacją końcową dla wielu składów pasażerskich, których mogłoby wówczas kursować znacznie więcej linią kolei obwodowej.
- załączam artykuł z archiwum
Co z dworcem kolei obwodowej Karolew?
Warto byłoby zadbać o ożywienie kolejnego łódzkiego dworca kolei obwodowej- Łódź Karolew. Przez lata w miejscu, gdzie obecnie znajduje się dworzec towarowy, miała swoją siedzibę stacja kolejowa Łódź Karolew, której likwidacja nastąpiła na początku lat 70. XX wieku. W 2005 roku stacja kolejowa zmieniła się w handlową. Dziś- jest to dworzec kolejowy, czołowy, w dodatku- porzucony. Co z nim zrobić?
Łódź ma wiele zapomnianych dworców, także porzucone dworce czołowe, ma też wiele nieczynnych przystanków kolejowych- nawet na otaczającej miasto "Kolei Obwodowej". Warto je przypomnieć, nim zostaną zapomniane. Część z nich nadaje się do obsługi tylko w godzinach szczytu. Być może wiele z nich można po prostu- odczyścić, naprawić?
Dworce czołowe
Przez lata w miejscu, gdzie obecnie znajduje się dworzec towarowy, znajduje się najprawdziwszy porzucony łódzki dworzec czołowy. Tu miała swoją siedzibę stacja kolejowa Łódź Karolew, której likwidacja nastąpiła na początku lat 70. XX wieku. W 2005 roku stacja kolejowa zmieniła się w handlową. W 2006 roku zmieniono status stacji na rozjazd kolejowy.
Dziś mogłoby to być tak potrzebne zaplecze techniczne sieci szybkiej kolei miejskiej. Obecnie jedyną pozostałością po dworcu są praktycznie doszczętnie zniszczone perony biegnące wzdłuż wciąż zdatnych do użytku torów, tabliczka "peron 2" wisząca na wschodniej ścianie budynku oraz zdewastowane wskaźniki W4 w postaci latarni przy torach. Dawny budynek dworcowy zaadaptowano do celów mieszkalnych, obecnie jest on całkiem porzucony i zdewastowany. Na dworcu znajdowała się również waga wagonowa.
Być może krawędzie peronowe można jeszcze tanim kosztem naprawić, a stację- przywrócić jako dworzec czołowy kolei pasażerskiej, połączony z dworcem Łódź- Kaliska, leżącym nieopodal.Wówczas część pociągów mogłaby kończyć tutaj bieg.
--
Adam Fularz
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
TEKSTY
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.
--