dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (40) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

Łapy, Szepietowo: od grudnia niemal 2 razy więcej pociągów do Białegostoku?

Z Łap i Szepietowa do Białegostoku 12 par pociągów zamiast 7? Centrum Zrównoważonego Transportu zbiera podpisy za projektem znacznego zwiększenia liczby połączeń kolejowych na Podlasiu od grudnia 2016 r. 
 Marcin Wróbel, CZT
CZT w ramach projektu Kolej na dobrą Kolej opracowało projekt uzdrowienia przewozów kolejowych na Podlasiu. Przewiduje on zwiększenie liczby pociągów regionalnych o 91% przy wzroście dotacji ze strony samorządu raptem o 17%. Jak to możliwe?
- Nasze analizy potwierdziły możliwość znacznego zwiększenia efektywności przewozów - mówi Stanisław Biega z CZT. - W tej chwili pociągi w czasie 12-to godzinnej zmiany wykonują 2-3 kursy, a przez większość czasu stoją. Wraz z załogą. W naszej propozycji jeżdżą wahadłowo od rana do wieczora przez cały dzień. Ponieważ koszty takie jak wynagrodzenia czy utrzymanie taboru są już pokryte niewiele potrzeba, aby uruchomić dodatkowe kursy. Dodatkowe koszty w całości pokryją wpływy od nowych pasażerów.
Ci pojawią się wraz ze zwiększeniem częstotliwości. Obecnie dzięki promocji "Połączenie w dobrej cenie" kolej jest konkurencyjna cenowo względem autobusów, zwłaszcza dla osób korzystających z ulg - na przykład młodzieży. Czas jazdy również nie jest najgorszy - z Łap do Białegostoku pociąg jedzie szybciej od autobusu o kilkanaście minut. 
Jedynym minusem jest niska częstotliwość połączeń. Tymczasem na linii Poznań - Wągrowiec, gdzie w ciągu ostatnich 3 lat zwiększono liczbę pociągów 2-krotnie, liczba pasażerów wzrosła trzykrotnie. Podobnie na linii Kraków - Wieliczka, gdzie liczbę pociągów zwiększono z 13 do 35 par (odjazdy dokładnie co pół godziny), liczba pasażerów wzrosła z kilkuset do 2,3 tys. dziennie.

Pociągi wyłącznie nowe lub zmodernizowane
Projekt oznacza bardzo duży wzrost efektywności wykorzystania taboru. Zwiększenie liczby kursów o 91% wcale nie spowoduje większego zapotrzebowania na tabor. Wprost przeciwnie. Obecnie liczba taboru wraz z rezerwą w Podlaskiem to 24 składy. W projekcie CZT byłoby ich tylko 18 (a z nich jedynie 10 zamiast 12 w ruchu w dzień roboczy, reszta to rezerwa).
To da dodatkową korzyść - cały używany tabor będzie nowy lub zmodernizowany. To kolejny paradoks. Mimo, że pociągów będzie niemal 2 razy więcej niż obecnie, stare składy znikną. A od strony finansowej to też będzie oszczędność. Odstawienie 6 starych składów elektrycznych spowoduje zmniejszenie wydatków na przeglądy o 700 tys. zł rocznie. Łącznie zwiększenie liczy połączeń o 91% spowoduje zwiększenie wydatków z budżetu województwa na przewozy kolejowe zaledwie  o 17%.
PDL 2015 2016
Normalna kolej do Łap i Szepietowa
Jedną z linii, która najbardziej zyska na zmianach, będzie trasa do Łap i Szepietowa, gdzie pociągów ma być niemal 2 razy więcej niż obecnie.W Czechach czy na Węgrzech na podobnych odcinkach pociągi jeżdżą przynajmniej raz na godzinę. 
Obecnie z Łap pociągi osobowe do Białegostoku odjeżdżają o godzinach: 4.48, 5:48, 6:48, 7:48, 10:48, 15:08 i 18:49. W projekcie CZT jest 12 pociągów osobowych, odjeżdżających o: 4:38, 5:48, 6:48, 7:48, 9:08, 10:48, 12:48, 14:48, 15:58, 17:27, 18,27 i 19:48. Przyjeżdżałyby one do Białegostoku na: 5:05, 6:15, 7:15, 8:15, 9:35, 11:15, 13:15, 15:15, 16:16, 17:54, 18:45 i 20:15. Pociągi powrotne wyjeżdżałyby ze stolicy województwa o: 5:12, 6:12, 7:43, 8:43, 10:43, 12:43, 14:30, 15:43, 16:43, 17:43, 18:43 i 21:43.
Projekt popierają uczennice z Łap: Marta i Weronika, które codziennie dojeżdżają do jednego z białostockich liceów – Kiedyś dużo częściej jeździłyśmy do Białegostoku pociągiem, bo połączeń było więcej. Ostatnio rozkład trochę się pogorszył więc coraz częściej musimy wybierać autobus. Ten oprócz tego, że jedzie o wiele dłużej to jeszcze jest droższy. No i nie uwzględnia ulg... już nie wspominając o komforcie podróżowania.

Województwo podlaskie – lider marginalizacji komunikacji kolejowej
W Podlaskiem w ciągu ostatnich 10 lat zlikwidowano ponad połowę połączeń kolejowych – jest to największy regres w skali kraju.
2004 2015
Niestety na Podlasiu kolej z racji na ubogą ofertę, ma marginalny udział w przewozach. Obecnie województwo przeznacza na kolej regionalną najmniej ze wszystkich województw. Nic dziwnego, że pociągi jeżdżą puste, skoro jest ich tak mało, że nie sposób dojechać do celu na potrzebną godzinę.

Normalna kolej dla Podlasia
Projekt CZT oznaczałby jakościową zmianę na kolei, wprowadzenie standardu znanego z innych krajów Europy, gdzie nie ma takich sytuacji, że w środku dnia występuje wielogodzinna luka w kursowaniu pociągów. W większości krajów UE pociągi jeżdżą równomiernie w ciągu dnia, w stałym interwale. Najczęściej co godzinę od rana do wieczora, ewentualnie w szczycie co pół godziny, a na liniach najbardziej peryferyjnych co dwie godziny. Tak kolej funkcjonuje w Niemczech, ale także w Czechach czy na Węgrzech.
  LOGO Kolej na kolej
Podpisz petycję
Obecnie CZT prowadzi rozmowy z urzędnikami marszałka województwa. Aby zwiększyć poparcie zbiera podpisy pod petycją. To bardzo ważne, żeby było ich jak najwięcej. Dlatego podpisz się i Ty. Podpisanie petycji w Internecie zajmuje tylko chwilę, wystarczy wpisać imię, nazwisko, miejscowość i adres e-mail.
Najlepiej podpisać za jednym kliknięciem wszystkie petycje projektu "Kolej na dobrą Kolej" tutaj>>>.
Ze  szczegółowymi materiałami dla województwa podlaskiego można zapoznać się i podpisać petycję tylko dla tego województwa tutaj >>>.
Proponowany rozkład jazdy dla linii Białystok – Łapy – Szepietowo:
Ostatnio zmieniany środa, 17 luty 2016 23:36

Posted by Adam Phoo on 03:43. Filed under , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for Łapy, Szepietowo: od grudnia niemal 2 razy więcej pociągów do Białegostoku?

Prześlij komentarz

Recent Entries

Recent Comments

Photo Gallery