dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (40) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

Szansa na kolej aglomeracyjną Ełk- Białystok?

Ełk: od grudnia dużo więcej pociągów?
Na linii z Ełku do Białegostoku 5 par pociągów zamiast 3, a do tego więcej połączeń do Olsztyna? Centrum Zrównoważonego Transportu zbiera podpisy za projektem znacznego zwiększenia liczby połączeń kolejowych od grudnia 2016 r. 

 EN57AL Elk
CZT w ramach projektu "Kolej na dobrą Kolej" opracowało projekt uzdrowienia przewozów kolejowych w województwach północno-wschodniej Polski. Przewiduje on zwiększenie liczby pociągów regionalnych o 90,5% przy wzroście dotacji ze strony samorządu o 8% w Podlaskiem oraz o 29% (1% wzrostu dotacji) w Warmińsko-Mazurskiem. Jak to możliwe?
- Nasze analizy potwierdziły możliwość znacznego zwiększenia efektywności przewozów - mówi Stanisław Biega z CZT. - W tej chwili pociągi w czasie 12-to godzinnej zmiany wykonują 2-3 kursy, a przez większość czasu stoją. Wraz z załogą. W naszej propozycji jeżdżą wahadłowo od rana do wieczora przez cały dzień. Ponieważ koszty takie jak wynagrodzenia czy utrzymanie taboru są już pokryte niewiele potrzeba, aby uruchomić dodatkowe kursy. Dodatkowe koszty w całości pokryją wpływy od nowych pasażerów.
Ci pojawią się wraz ze zwiększeniem częstotliwości. Obecnie kolej w regionie jest konkurencyjna cenowo względem autobusów na wielu trasach, zwłaszcza dla osób korzystających z ulg - na przykład młodzieży. Czas jazdy również nie jest najgorszy - z Ełku zarówno do Olsztyna jak i Białegostoku szybciej o nawet 30 minut dojedziemy pociągiem. 
Jedynym minusem jest nieakceptowalnie niska częstotliwość połączeń. Tymczasem na linii Poznań - Wągrowiec, gdzie w ciągu ostatnich 3 lat zwiększono liczbę pociągów 2-krotnie, liczba pasażerów wzrosła trzykrotnie. Podobnie na linii Kraków - Wieliczka, gdzie liczbę pociągów zwiększono z 13 do 35 par (odjazdy dokładnie co pół godziny), liczba pasażerów wzrosła z kilkuset do 2,3 tys. dziennie.

Istota proponowanej optymalizacji
PDL obiegi

Pociągi głównie nowe lub zmodernizowane
Projekt oznacza bardzo duży wzrost efektywności wykorzystania taboru. Zwiększenie liczby kursów o 90,5% w Podlaskiem wcale nie spowoduje większego zapotrzebowania na tabor. Wprost przeciwnie. Obecnie liczba taboru wraz z rezerwą w Podlaskiem to 24 składy. W projekcie CZT byłoby ich tylko 18 (a z nich jedynie 10 zamiast 12 w ruchu w dzień roboczy, reszta to rezerwa).
To da dodatkową korzyść - cały używany tabor będzie nowy lub zmodernizowany. To kolejny paradoks. Mimo, że pociągów będzie ponad 2 razy więcej niż obecnie, stare składy znikną. A od strony finansowej to też będzie oszczędność. Odstawienie 6 starych składów elektrycznych spowoduje zmniejszenie wydatków na przeglądy o 700 tys. zł rocznie. Łącznie zwiększenie liczy połączeń o 90,5% spowoduje zwiększenie wydatków z budżetu województwa zaledwie o 1,5 mln zł, czyli o 8%. 
Podobnie jest w województwie warmińsko-mazurskim. Tam zwiększenie efektywności przy wzroście liczby kursów o 29% także nie zwiększy zapotrzebowania na tabor. Wprost przeciwnie. Obecnie liczba taboru wraz z rezerwą to 26 składów. W projekcie CZT jest ich tylko 21. Da to oszczędności rzędu 600 tys. złotych rocznie związanych z odstawieniem 5 szt. zbędnego taboru (kosztowne przeglądy i naprawy). 
Podlaskie
PDL 2015 2016
Warmińsko-Mazurskie

Normalna kolej dla Ełku
Jedną z linii, która najbardziej zyska na zmianach, będzie trasa z Białegostoku do Ełku. Plan CZT przewiduje na tej linii zwiększenie ilości połączeń z 3 do 5 – To jakieś nieporozumienie, że na linii obsługującej ważne miasta powiatowe jeżdżą tylko 3 pociągi osobowe dziennie – uważa Krzysztof Rytel, prezes CZT – W Czechach czy na Węgrzech na podobnych odcinkach pociągi jeżdżą przynajmniej raz na godzinę. Trzeba też pamiętać o tym, że w 60-tysięcznym Ełku wielu turystów w sezonie przesiada się w kierunku Mazur.
Zyskają także podróżujący w kierunku Olsztyna linią przez Giżycko. W tej relacji CZT proponuje zwiększenie liczby połączeń z 4 do 5 oraz łatwy do zapamiętania ruch cykliczny - kursy 3 godziny. Może to się wydawać niewiele, ale dzięki temu pociągi będą jeździły co 2 godziny w szczycie i co 4 godziny poza, a nie co od 5 do nawet 9 godzin jak obecnie.
Obecnie z Ełku pociągi osobowe do Białegostoku odjeżdżają o godzinach: 5.43, 14.47 i 19.10. W projekcie CZT jest 5 pociągów osobowych, odjeżdżających o: 5.37, 7.37, 11.37, 15.37 i 17.37. Przyjeżdżałyby one do Białegostoku na: 7.13, 9.13, 13.13, 17.13 i 19.13.  
Projekt popiera pan Mirosław, z Ełku, który często odwiedza rodzinę w Białymstoku. – Jeszcze całkiem niedawno na tej trasie jeździło 2 razy więcej pociągów niż teraz. Wtedy chętnie korzystałem z usług kolei. Dziś zmieniłem środek transportu na auto - przy 3 połączeniach dziennie ciężko zorganizować podróż. Jeżdżąc samochodem, obserwuję na równoległych do drogi torach coraz więcej nowoczesnych pociągów. Chętnie bym z nich skorzystał - jednak rozkład musi być trochę rozsądniej ułożony. 

Normalna kolej dla północno-wschodniej Polski
Projekt CZT oznaczałby jakościową zmianę na kolei, wprowadzenie standardu znanego z innych krajów Europy, gdzie nie ma takich sytuacji, że w środku dnia występuje wielogodzinna luka w kursowaniu pociągów. W większości krajów UE pociągi jeżdżą równomiernie w ciągu dnia, w stałym interwale. Najczęściej co godzinę od rana do wieczora, ewentualnie w szczycie co pół godziny, a na liniach najbardziej peryferyjnych co dwie godziny. Tak kolej funkcjonuje w Niemczech, ale także w Czechach czy na Węgrzech.
  LOGO Kolej na kolej

Podpisz petycję
Obecnie CZT prowadzi rozmowy z urzędnikami marszałka województwa podlaskiego. Aby zwiększyć poparcie zbiera podpisy pod petycją. To bardzo ważne, żeby było ich jak najwięcej. Dlatego podpisz się i Ty. Podpisanie petycji w Internecie zajmuje tylko chwilę, wystarczy wpisać imię, nazwisko, miejscowość i adres e-mail.
Najlepiej podpisać za jednym kliknięciem wszystkie petycje projektu "Kolej na dobrą Kolej" tutaj>>>.
Ze  szczegółowymi materiałami dla województwa podlaskiego można zapoznać się i podpisać petycję tylko dla tego województwa tutaj >>>.
Szczegółowe materiały dla województwa Warmińsko-Mazurskiego oraz petycja tylko dla tego województwa znajduje się tutaj>>>.
Proponowany rozkład jazdy dla linii Białystok – Grajewo (- Ełk), oraz Ełk – Korsze – Olsztyn
Elk Bstok1
Bstok Elk
Elk Korsze Olsztyn
Olsztyn Korsze Elk

Posted by Adam Phoo on 04:09. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for Szansa na kolej aglomeracyjną Ełk- Białystok?

Prześlij komentarz

Recent Entries

Recent Comments

Photo Gallery