dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (40) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

O transporcie kolejowym w Lublinie

Dyskusja z rzecznikiem miasta o transporcie kolejowym w Lublinie

Przekazuję informacje dotyczące transportu publicznego w Lublinie. Przypomiam, że transport kolejowy leży w kompetencjach Urzędu Marszałkowskiego i o plany proszę pytać o źródła. 

Miasto od wielu lat konsekwentnie inwestuje w rozwój komunikacji publicznej i transportu zbiorowego w postaci rozwoju sieci połączeń i zakupie nowoczesnych autobusów i trolejbusów. Priorytety wyznaczone dla miasta znajdują odzwierciedlenie w składanych przez miasto dokumentach aplikacyjnych dotyczących pozyskiwania środków w ramach nowej perspektywy finansowej UE. Jesteśmy jednym z trzech miast w Polsce, w którym stawiamy na trolejbusy. W ramach środków finansowych z poprzedniej perspektywy unijnej wydaliśmy na poprawę transportu publicznego blisko pół miliarda złotych, z czego większość stanowiły środki na nowoczesny, ekologiczny tabor w tym 100 nowych autobusów i 70 nowych trolejbusw.

Stanowisko w sprawie komunikacji szynowej się nie zmieniło. Ewentualna rozbudowa komunikacji szynowej w Lublinie zdaniem władz miasta byłaby mało efektywna m. in. z powodu nieodpowiednio rozbudowanej infrastruktury kolejowej. Ważne dla miasta jest utworzenie zintegrowanego dworca metropolitalnego w rejonie istniejącego dworca PKP, który połączy komunikację w Lubelskim Obszarze Funkcjonalnym łączącym kilkanaście gmin, zintegruje w jednym miejscu komunikację kolejową, regionalną i miejską. Przypomnę, że Miasto Lublin może odpowiadać jedynie za rozwiązania w granicach administracyjnych Lublina.

Stale monitorujemy w jaki sposób rozwój i inwestycje w transportu publiczny wpływają na ruch pasażerski. Od 2010 roku obserwujemy coroczny, sukcesywny wzrost zarówno liczby
pasażerów jak i sprzedaży biletów komunikacji miejskiej oraz tendencję przejścia z biletów jednoprzejazdowych i czasowych na rzecz biletów okresowych. Dane liczbowe Zarządu Transportu Miejskiego dotyczące przewiezionych pasażerów w latach 2010-2014 w sposób jednoznaczny pokazują, że corocznie notujemy wzrost zainteresowania komunikacją przez pasażerów. W 2010 roku było to 86 mln osób, a w 2014 roku już 212 mln pasażerów. Zainteresowanie to potwierdza także wartość sprzedanych biletów. W 2010 roku było to 71 mln a w 2014 już 80 mln. Wzrost ilości stałych pasażerów korzystających z komunikacji miejskiej świadczy o tym, że mieszkańcy dostrzegają pozytywne zmiany jakie następują w obszarze transportu zbiorowego i chętniej z niego korzystają, widząc w nim atrakcyjną, alternatywną formę przemieszczania się po mieście.

Działania w obszarze transportu zbiorowego, poza inwestycjami w nowoczesny i ekologiczny tabor oraz infrastrukturę przystankową, zmierzają również do wprowadzenia priorytetów dla komunikacji zbiorowej. Dla mieszkańców Lublina najważniejsze będą projekty zgłoszone do realizacji w ramach współfinansowania z funduszy europejskich w latach 2014-2020, przewidujące stworzenie sieci buspasów, czyli wydzielonych w jezdni pasów ruchu przeznaczonych dla komunikacji publicznej. To właśnie idea skrócenia czasu przejazdu, a tym samym zwiększenia atrakcyjności komunikacji miejskiej najbardziej wpłynie na wybór tego środka transportu. Planowane jest wyznaczenie buspasów umożliwiających dojazd do centrum miasta z odległych dzielnic w krótkim czasie.Istotne jest, że buspasy będą wyznaczone na całej długości trasy, co umożliwi uniknięcie dodatkowych utrudnień, jak np. konieczność oczekiwania w korku na wjazd na buspas.

Ponadto priorytety dla komunikacji miejskiej zapewni wdrożony System Zarządzania Ruchem. W ramach tej inwestycji autobusy zostały wyposażone w specjalne urządzenia, które będą przekazywać do systemu informacje o tym, że pojazd zbliża się do sygnalizacji świetlnej, jego numer linii oraz odchylenie względem rozkładu. Jeśli się okaże, że autobus ma opóźnienie - dostanie sygnał zielony na najbliższych skrzyżowaniach. System Zarządzania Ruchem, pozwoli na upłynnienie ruchu w skali miasta, a tym samym spowoduje ograniczenie emisji spalin.
Ponadto w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych będą składane wnioski na pozyskanie środków celem stworzenia nowych pętli komunikacji miejskiej wraz z parkingami typu Park&Ride.

Dodatkowo zakładana jest budowa węzłów przesiadkowych z komunikacji zamiejskiej na miejską oraz punktów przesiadkowych pomiędzy liniami komunikacji miejskiej. Nowe miejsca przesiadkowe zostały by wyposażone również w nową infrastrukturę przystankową, perony itp. Ponadto, w ramach przyszłej perspektywy finansowej Unii Europejskiej zakładana jest budowa systemu karty metropolitalnej integrującego komunikację miejską i zamiejską. Zakładane jest zatem rozszerzenie funkcjonalności obecnego systemu. Pierwszą możliwością jest dalszy rozwój systemu na bazie obecnej karty miejskiej - KBE, drugą zaś stworzenie systemu opartego na całkiem innych rozwiązaniach np. z wykorzystaniem elektronicznej portmonetki.

Z poważaniem,
Beata Krzyżanowska

Od kilku lat w Lublinie realizowany jest Zintegrowany System Miejskiego Transportu Publicznego, największy realizowany przez Lublin projekt z dofinansowaniem unijnym na poziomie ponad 300 mln zł, całkowita wartość projektu to blisko 500 mln zł. Projekt zakłada budowę nowej trakcji trolejbusowej (Lublin jest jednym z 3 miast w Polsce gdzie rozbudowywany jest tego typu transport), Projekt zakłada także przebudowę ulic, skrzyżowań, budowę zajezdni trolejbusowej, zakup 70 nowoczeesnych trolejbusów i 100 nowoczesnych niskomisyjnych autobusów. Środki na to zadanie pochodziły z Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013. 

W II okresie programowania na lata 2014-2020 także przewidujemy zgłoszenie do Regionalnego Programu Operacyjnego oraz Polski Wschodniej dalszą rozbudowę transportu publicznego i kontynuowanie Zitegrowanego Systemu Transportu Publicznego na terenie Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego, w tym zakup nowych niskoemisyjnych pojazdów. Zadanie to będzie wskazane jako kluczowe. 

W zakresie rozbudowy transportu kolejowego zadaniem miasta jest budowa dróg dojazdowych do nowo powstałych przystanków przesiadkowych, i takie działania będą podejmowane w kontekście ewentualnej rozbudowy transportu kolejowego realizowanego przez Zarząd Województwa Lubelskiego. 

Z poważaniem
Beata Krzyżanowska
Rzecznik Prasowy Prezydenta Miasta Lublin


Opisujemy otwarcie linii Lubelskiej Szybkiej Kolei Miejskiej w roku 1988, która - okazała się kursować dość krótko, ale zelektryfikowano w tym celu niektóre odcinki.
Jak rozumiem, przesłane stanowisko oznacza że władze Lublina są przeciwne idei wznowienia kursowania kolei miejskiej typu SKM?
W Warszawie operatorem przewozów jest urząd miejski, poprzez specjalnie powołaną spółkę.
Lublin jest największym miastem Europy bez systemu kolei miejskiej lub transportu szynowego. Opisujemy- dlaczego? Czy umie Pani odpowiedzieć na to pytanie?
Dziwi mnie, że zlikwidowano nawet bocznicę w kierunku centrum miasta, która mogłaby być wykorzystana dla skomunikowania centrum miasta z resztą regionu. 
Pozdrawiam

Lublin oparł system transportu publicznego na transporcie kołowym. Jak wcześniej Pan wspomniałam, w dużej mierze dzięki środkom unijnym sukcesywnie inwestujemy w rozbudowę komunikacji trolejbusowej.  Notujemy od kilku lat wzrost użytkowania transportu publicznego, co jest potwierdzeniem słuszności wybranej strategii. Jeśli chodzi o dane z tym związane, proszę o kontakt z Zarządem Transportu Miejskiego. Oddalenie linii kolejowych od obszarów największego zagęszczenia zamieszkania oraz związanych z tym potoków pasażerskich nie daje szansy na odgrywanie przez kolej dużej roli w systemie transportu publicznego. Będzie on pełnił rolę pomocniczą. Na początku roku (dokładnie 15 stycznia 2015) PKP Polskie Linie Kolejowe przyjęły projekt budowlany dla przebudowy torów z Lublina w kierunku Warszawy i stworzenia przystanku kolejowego Lublin-Zachód. Kolej wiec może pełnić ważna rolę, ale w transporcie z miastami regionalnymi: Puławy, Lubartów, Chełm Kraśnik.

Z poważaniem
Beata Krzyżanowska

Rzecznik Prasowy Prezydenta Miasta Lublin

A jak wytłumaczą Państwo, że np. w Warszawie- to Urząd Miejski prowadzi Szybką Kolej Miejską? Czy Państwa kompetencje- wg Państwa własnej oceny- nie dotyczą transportu szynowego w mieście? Miasto Lublin jest wg naszych rankingów i zestawień największym miastem w UE bez miejskiego tr. szynowego, które- jak należy odczytać z Państwa wypowiedzi- nie zamierza, ani nie widzi za stosowne- zająć się tematem transportu szynowego. Jakie akty lub przepisy to uniemożliwiają? Czy - jest to stanowisko władz miasta- czy też- opinia rzecznika? 
Proszę o rzeczową odpowiedź.  Interesuje mnie, dlaczego władze miasta utrzymują, że transport szynowy w mieście to nie ich zakres kompetencji,
Pozdrawiam,

Szanowna Pani,
Ale Lublin jest największym miastem Europy które tak czyni. Z tego wnioskuję, że jest to błąd władz miasta.

Taka polityka może nie mieć żadnego uzasadnienia ekonomicznego, ba, prowadzić do strat ekonomicznych, zatrucia powietrza etc., bowiem tr. kołowy jest dużo wolniejszy w mieście od tr. szynowego. Wykorzystanie sieci kolejowej i budowa "odnóg" i krótkich linii do wewnątrz osiedli przy sieci kolejowej to chyba najprostsza strategia na zmianę "modal split", podziału międzymodalnego w mieście Lublin.
Czy władze miasta Lublin zdają sobie sprawę, że ze swoją polityką transportową, dość unikalną - są jedyne wśród miast tej wielkości w Europie? - pytanie do rzecznika.

Nigdzie indziej nie ma miast tak odwróconych od tr, szynowego, w miastach tej wielkości. W 1988 roku budowano w Lublinie szybką kolej miejską, zelektryfikowano część linii, wprowadzono pierwsze linie, ale po zmianie systemu porzucono tamte plany i system który powstał, zamknięto. Mam te plany w redakcji. Zelektryfikowano np. linię do dzielnicy Lublin- Zemborzyce, próbując jak najbardziej wykorzystać dostępną sieć kolejową, na rozkłady już naniesiono kolejne przystanki, ale po zmianach polit. nie powstały one.

http://www.klf.lubelskakolej.net/2005/newsept/zemborzyce1.jpg

Posted by Adam Phoo on 15:25. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for O transporcie kolejowym w Lublinie

Prześlij komentarz

Recent Entries

Recent Comments

Photo Gallery