Apel o zmianę polityki transportowej w woj. lubelskim
Opisujemy dla "Gazety Lubelskiej" stan pasażerskiej sieci kolejowej w woj. lubelskim.
Znaczna część linii na terenie południowej części województwa została zlikwidowana, jak np. sieć kolei dojazdowych stanowiąca większą część infrastruktury komunikacyjnej. Sieci takie z powodzeniem działają w wielu krajach, stanowiąc podstawę oferty połączeń regionalnych. Linie te dają się przebudowywać do wyższych standardów obsługi. Szereg linii normalnotorowych kolei dalekobieżnej i regionalnej uległ likwidacji, często całkowitej.
Dla przykładu: ok. 2012 roku zlikwidowano torowisko normalnotorowej linii w relacji Kielce do stacji Kraśnik Fabryczny (tzw. kolej do fabryki FŁT).
Dla przykładu: ok. 2012 roku zlikwidowano torowisko normalnotorowej linii w relacji Kielce do stacji Kraśnik Fabryczny (tzw. kolej do fabryki FŁT).
Nieczynne jest połączenie kolejowe Lublina z najludniejszą dzielnicą Kraśnika- torowisko niestety rozebrano do styku z siecią kolejową woj. lubelskiego, mimo możliwości jego przebudowy dla potrzeb kolei podmiejskiej (możliwość utworzenia korytarza transportowego dla potrzeb Lubelskiej Kolei Aglomeracyjnej). Oto co pisały lokalne media:
Uwzględniając plany Lubelskiej Kolei Aglomeracyjnej, zbliżającą się modernizację linii kolejowej nr 68 na odcinku z Lublina do Kraśnika (elektryfikacja i dodanie drugiego toru), a także wielkość naszego miasta, należy podjąć działania mające na celu rewitalizację bocznicy i budowę przystanku osobowego w Dzielnicy Fabrycznej. Co więcej - przy bocznicy powinny powstać dodatkowe przystanki przy Strefie Ekononomicznej(...).
wg facebook.com
W jakich okolicznościach doszło do rozbiórki odcinka Kraśnik- Kraśnik Fabryczny? Czy władze regionu nie zamierzają wznowić połączeń w tej relacji? Nie wiemy.
Czy miasto Kraśnik jest zainteresowane odbudową linii na terenie miasta Kraśnik celem przeniesienia części ruchu w korytarzu Kraśnik- Lublin na sieć kolejową? Tego też- nie wiemy. Myśleliśmy o kursach kolei miejskiej w cyklu co 60 lub co 30 minut w porannym szczycie.
Pomiędzy stacjami Kraśnik a Kraśnik Fabryczny możliwe jest inne poprowadzenie linii niż jej pierwotny przebieg poza centrum Kraśnika. Kraśnik Fabryczny to stacja kolejowa w mieście Kraśnik, w dzielnicy Kraśnik Fabryczny na terenie Fabryki Łożysk Tocznych w województwie lubelskim, w Polsce.
Czy miasto Kraśnik jest zainteresowane odbudową linii na terenie miasta Kraśnik celem przeniesienia części ruchu w korytarzu Kraśnik- Lublin na sieć kolejową? Tego też- nie wiemy. Myśleliśmy o kursach kolei miejskiej w cyklu co 60 lub co 30 minut w porannym szczycie.
Pomiędzy stacjami Kraśnik a Kraśnik Fabryczny możliwe jest inne poprowadzenie linii niż jej pierwotny przebieg poza centrum Kraśnika. Kraśnik Fabryczny to stacja kolejowa w mieście Kraśnik, w dzielnicy Kraśnik Fabryczny na terenie Fabryki Łożysk Tocznych w województwie lubelskim, w Polsce.
Stacja | Następny przystanek | Odległość |
---|---|---|
Kraśnik | Kraśnik Fabryczny | 6 km |
W jakich okolicznościach doszło do rozbiórki odcinka Kraśnik- Kraśnik Fabryczny? Nie otrzymaliśmy odpowiedzi na pytania mediów.
Kraśnik Fabryczny – towarowa stacja kolejowa w mieście Kraśnik, w dzielnicy Kraśnik Fabryczny na terenie Fabryki Łożysk Tocznych w województwie lubelskim, w Polsce.
Kraśnik Fabryczny – towarowa stacja kolejowa w mieście Kraśnik, w dzielnicy Kraśnik Fabryczny na terenie Fabryki Łożysk Tocznych w województwie lubelskim, w Polsce.
Kolej dalekobieżna
Nieczynne są linie stanowiące szlaki dalekobieżne w relacjach:
- Warszawa- Rzeszów przez Lublin, Kraśnik, Stalową Wolę
- Warszawa- Przemyśl p. Lublin, Zamość, Jarosław
- Zamość- Stalowa Wola- Ocice- Staszów- Chmielnik- Kielce- (dalej do Wrocławia p. Częstochowę Stradom)
Apelujemy o zmianę polityki transportowej.
Zakładamy że winę ponosi skala monopolizacji świadczenia usług przewozów pasażerów koleją na terenie województwa, zaś monopolista nie jest zbytnio zainteresowany trakcją spalinową i spalinowymi autobusami szynowymi, w związku z czym doszło np. do likwidacji infrastruktury kolei normalnotorowej w trakcji spalinowej na trasie do Kraśnika Fabrycznego, co jest przykładem ogromnego marnotrawstwa majątku. Likwidacja sprawnej linii kolejowej możliwej do wykorzystania dla przewozów pasażerskich w regionie gdzie jest już bardzo niewiele czynnej infrastruktury jest w mojej opinii dowodem regresu cywilizacyjnego i intelektualnego.
Badamy dawne mapy sieci kolejowych województwa z okresu ostatnich kilkudziesięciu lat. Szacujemy że stopień likwidacji sieci osiągnął mniej więcej krytyczny pułap.
Apeluję o zmianę polityki w tym zakresie. Sądzę, że obecną polityką, taką jak stawianie na 100-procentowe monopole w zakresie realizacji w/w usług (100-proc. monopol w dziedzinie zarządzania infrastrukturą, 100-% monopol w dziedzinie świadczenia usług przewozowych) doprowadzono do obecnej sytuacji. Bardzo możliwe, że winę za ten stan ponoszą tylko osoby zamawiające świadczenie tych usług na rynku przewoźników i zarządców infrastruktury.
Apeluję o powołanie, wzorem województwa dolnośląskiego, zarządu dróg i kolei, poprzez uzupełnienie wojewódzkiego zarządu dróg, o działalność w zakresie zarządzania siecią kolejową. Podmiot tan mógłby odbudować szlaki do Kraśnika Fabrycznego, oraz zarządzać liniami likwidowanymi przez PKP PLK. Apeluję także o podjęcie próby odtworzenia linii do Kraśnika Fabryczego z pomocą szyn staroużytecznych. Jest to dość istotne miasto pod względem liczby mieszkańców na terenie województwa.
Zakładamy że winę ponosi skala monopolizacji świadczenia usług przewozów pasażerów koleją na terenie województwa, zaś monopolista nie jest zbytnio zainteresowany trakcją spalinową i spalinowymi autobusami szynowymi, w związku z czym doszło np. do likwidacji infrastruktury kolei normalnotorowej w trakcji spalinowej na trasie do Kraśnika Fabrycznego, co jest przykładem ogromnego marnotrawstwa majątku. Likwidacja sprawnej linii kolejowej możliwej do wykorzystania dla przewozów pasażerskich w regionie gdzie jest już bardzo niewiele czynnej infrastruktury jest w mojej opinii dowodem regresu cywilizacyjnego i intelektualnego.
Badamy dawne mapy sieci kolejowych województwa z okresu ostatnich kilkudziesięciu lat. Szacujemy że stopień likwidacji sieci osiągnął mniej więcej krytyczny pułap.
Apeluję o zmianę polityki w tym zakresie. Sądzę, że obecną polityką, taką jak stawianie na 100-procentowe monopole w zakresie realizacji w/w usług (100-proc. monopol w dziedzinie zarządzania infrastrukturą, 100-% monopol w dziedzinie świadczenia usług przewozowych) doprowadzono do obecnej sytuacji. Bardzo możliwe, że winę za ten stan ponoszą tylko osoby zamawiające świadczenie tych usług na rynku przewoźników i zarządców infrastruktury.
Apeluję o powołanie, wzorem województwa dolnośląskiego, zarządu dróg i kolei, poprzez uzupełnienie wojewódzkiego zarządu dróg, o działalność w zakresie zarządzania siecią kolejową. Podmiot tan mógłby odbudować szlaki do Kraśnika Fabrycznego, oraz zarządzać liniami likwidowanymi przez PKP PLK. Apeluję także o podjęcie próby odtworzenia linii do Kraśnika Fabryczego z pomocą szyn staroużytecznych. Jest to dość istotne miasto pod względem liczby mieszkańców na terenie województwa.
Apeluję o stworzenie spółki "Koleje Lubelskie" poprzez np. zmianę nazwy jednej ze spółek należących do władz samorządowych. Przykłady spółek "Koleje Dolnośląskie" czy "Koleje Wielkopolskie" pokazują że tego typu działania pozwalają przynajmniej zahamować rozpad i destrukcję pasażerskiej sieci kolejowej regionu.
Fot. Propozycje przebudowy sieci kolejowej wokół Kraśnika
Posted by Adam Phoo
on 05:32.
Filed under
kolej na Lubelszczyźnie
.
You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0