Apel o zmianę polityki transportowej w woj. lubelskim
Dla przykładu: ok. 2012 roku zlikwidowano torowisko normalnotorowej linii w relacji Kielce do stacji Kraśnik Fabryczny (tzw. kolej do fabryki FŁT).
Czy miasto Kraśnik jest zainteresowane odbudową linii na terenie miasta Kraśnik celem przeniesienia części ruchu w korytarzu Kraśnik- Lublin na sieć kolejową? Tego też- nie wiemy. Myśleliśmy o kursach kolei miejskiej w cyklu co 60 lub co 30 minut w porannym szczycie.
Pomiędzy stacjami Kraśnik a Kraśnik Fabryczny możliwe jest inne poprowadzenie linii niż jej pierwotny przebieg poza centrum Kraśnika. Kraśnik Fabryczny to stacja kolejowa w mieście Kraśnik, w dzielnicy Kraśnik Fabryczny na terenie Fabryki Łożysk Tocznych w województwie lubelskim, w Polsce.
Stacja | Następny przystanek | Odległość |
---|---|---|
Kraśnik | Kraśnik Fabryczny | 6 km |
Kraśnik Fabryczny – towarowa stacja kolejowa w mieście Kraśnik, w dzielnicy Kraśnik Fabryczny na terenie Fabryki Łożysk Tocznych w województwie lubelskim, w Polsce.
Kolej dalekobieżna
Nieczynne są linie stanowiące szlaki dalekobieżne w relacjach:
- Warszawa- Rzeszów przez Lublin, Kraśnik, Stalową Wolę
- Warszawa- Przemyśl p. Lublin, Zamość, Jarosław
- Zamość- Stalowa Wola- Ocice- Staszów- Chmielnik- Kielce- (dalej do Wrocławia p. Częstochowę Stradom)
Zakładamy że winę ponosi skala monopolizacji świadczenia usług przewozów pasażerów koleją na terenie województwa, zaś monopolista nie jest zbytnio zainteresowany trakcją spalinową i spalinowymi autobusami szynowymi, w związku z czym doszło np. do likwidacji infrastruktury kolei normalnotorowej w trakcji spalinowej na trasie do Kraśnika Fabrycznego, co jest przykładem ogromnego marnotrawstwa majątku. Likwidacja sprawnej linii kolejowej możliwej do wykorzystania dla przewozów pasażerskich w regionie gdzie jest już bardzo niewiele czynnej infrastruktury jest w mojej opinii dowodem regresu cywilizacyjnego i intelektualnego.
Badamy dawne mapy sieci kolejowych województwa z okresu ostatnich kilkudziesięciu lat. Szacujemy że stopień likwidacji sieci osiągnął mniej więcej krytyczny pułap.
Apeluję o zmianę polityki w tym zakresie. Sądzę, że obecną polityką, taką jak stawianie na 100-procentowe monopole w zakresie realizacji w/w usług (100-proc. monopol w dziedzinie zarządzania infrastrukturą, 100-% monopol w dziedzinie świadczenia usług przewozowych) doprowadzono do obecnej sytuacji. Bardzo możliwe, że winę za ten stan ponoszą tylko osoby zamawiające świadczenie tych usług na rynku przewoźników i zarządców infrastruktury.
Apeluję o powołanie, wzorem województwa dolnośląskiego, zarządu dróg i kolei, poprzez uzupełnienie wojewódzkiego zarządu dróg, o działalność w zakresie zarządzania siecią kolejową. Podmiot tan mógłby odbudować szlaki do Kraśnika Fabrycznego, oraz zarządzać liniami likwidowanymi przez PKP PLK. Apeluję także o podjęcie próby odtworzenia linii do Kraśnika Fabryczego z pomocą szyn staroużytecznych. Jest to dość istotne miasto pod względem liczby mieszkańców na terenie województwa.

