dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (40) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

Czy na lotnisku w Mielcu jest szansa na ruch samolotów pasażerskich rozkładowych?


Czy jest szansa na kolejny lokalny port lotniczy w Polsce? Polska ma wg badań naukowych, aż 6-ciokrotnie mniejszą gęstośc portów lotniczych niż w krajach UE. Jest możliwa stopniowa zmiana tej sytuacji poprzez - uruchamianie połączęń lotniczych do mniejszych portów lotniczych, takich jak port lotniczy w Mielcu, między Tarnowem a Tarnobrzegiem. Fot.Port w Mielcu (archiwum APMP) Nowy port lotniczy mógłby służyć lotom krajowym i czarterowym. Agencja Prasowa Merkuriusz Polski zwróciła się do Agencji Rozwoju Przemysłu S.A. w Warszawie z apelem o naprawę niewielkiego terminalu pasażerskiego i dawnych zabudowań portu lotniczego Mielec, i dostosowanie go do roli portu dla połączeń krajowych. Niewielki terminal w posiadaniu ARP S.A. powinien wystarczyć do tego celu. Agenca prasowa złożyła na ręce rzecznika ARP S.A. apel o powołanie spółki Port lotniczy Tarnów Tarnobrzeg w Mielcu. Agencja prasowa sonduje też zainteresowanie lokalnych samorządów sprawą ożywienia terminalu pasażerskiego w tym niewielkim porcie lotniczym. Zarządca lotniska nie jest rzeciwny tej propozycji, ale proponuje powołanie osobnej spółki zarządzającej terminalem. Spółka ta początkowo nie przynosiłaby dochdów. Opracowałaby też Plan Generalny dla lotniska, które mogłoby sie przekształcić w większy port lotniczy. Wg liczbych badań porty lotnicze są znacznym generatorem miejsc pracy, ale też osiągnięcie przez nie rentowności jest nieco dłuższym procesem. Agencja prasowa stara się przekonać ARP S.A. do zainwestowania środków w portu lotniczy obsługujący aglomerację Tarnowa oraz Aglomerację Tarnobrzeg- Sandomierz- Stalowa Wola. Początkowo brano pod uwage loty krajowe. Zarządca lotniska aktualnie realizuje inwestycję w oświetlenie pasa startowego. Agencja prasowa pytała także o plany rozbudowy dróg kołowania, płaszczyzn postojowych. Zbudowano także nową wieżę kontrolną. Mielecki port lotniczy mógłby początkowo obsługiwać tylko loty krajowe. Loty tanich linii są możliwe dopiero po zainstalowaniu pomocy nawigacyjnych ILS, a przede wszystkim latarni ogólnokierunkowej DVOR/NDB. Konieczne jest uzyskanie ochrony pożarowej 5 kategorii. Konieczna jest także osłona meteo. Powinna powstać płyta postojowa mieszcząca dwa samoloty kodu C, powinny także zostać rozbudowane drogi kołowania. Powinny także rozpocząć się prace projektowane nad docelowym niewielkim terminalem pasażerskim, który powinien obsłużyć samoloty kodu C. Początkowo odprawa pasażerów miałaby się odbywać w starym terminalu, który użytkowany byłby jedynie tymczasowo, i dokonanoby jedynei inwestycji w jego tymczasowe dostosowanie. 

Opis korespondencji: Do Aleksandra Magaczewska, Prezes ARP Szanowni Państwo, Chcielibyśmy dostosowania dworca pasażerskiego w Mielcu - części dworca cargo obsługującej ruch pasażerski i klientów lotniska, do obsługi samolotów pasażerskich w lotach krajowych. Chcemy, by lotnisko w Mielcu obsługiwało, choćby sporadycznie, tak jak to już wcześniej bywało, loty pasażerskie. Obecnie ów budynek nie działa w ogóle. Chcemy tym portem zainteresować przewoźników pasażerskich. Być może - aby osiągnąć pułap 10 tys. pasażerów rocznie, można rozpocząć na powrót pierwsze operacje z lotami pasażerskimi. Dotąd było miejsce, gdzie można było odprawić podróżnych. Bez naprawy tego terminala podróżnych, nawet nielicznych, nie ma gdzie odprawić. To niewielkie, dopiero startujące lotnisko, i wg naszego rozeznania sprawy, ARP jest winna zniszczenia obsługi pasażerskiej podróżnych w tym porcie. Chcemy i domagamy się, ty to malutkie lotnisko pasażerskie znów działało. Nieliczni pasażerowie odwiedzali także ten budynek, tymczasem dziś to nie ma miejsca. Apeluję o powołanie spółki Port Lotniczy Tarnów- Tarnobrzeg w Mielcu i wyznaczenie osób które będą zawiadywać tym - początkowo niewielkim - przedsięwzięciem. 


Apel do Pani Prezes ARP S.A. Szanowna Pani Prezes, Jako redakcja prasowa opisujemy sporo zniszczonych portów lotniczych. W Wielu z nich w przeszłości z sukcesem podejmowano próby wskrzeszenia ruchu lotniczego. Tak było z portem lotniczym w niewielkim Babimoście (dziś port lotniczy Zielona Góra), póżniej w porcie lotniczym w Szymanach (dziś port lotniczy Olsztyn- w przebudowie), wszędzie takie plany się powiodły. Wystarczy niewielka inwestycja ze strony prowadzonej przez Państwa Agencji, być może we współpracy z okolicznymi samorządami, by powstał tutaj lokalny port lotniczy obsługujący loty krajowe- na przykład do Warszawy, Bydgoszczy lub do Szczecina czy Gdańska. Obecny terminal po dostosowaniu z powodzeniem mógłby obsługiwać niewielki ruch kilkudziesięciu pasażerów dziennie, lotnisko i tak ma limit ilości obsługiwanych pasażerów. Połączenia mogłyby zostać dotowane - na przykład przedłużonoby subwencjonowana linię Zielona Góra- Warszawa, do relacji Zielona Góra- Warszawa- Tarnów/ Mielec. Do finansowania lotów mogłyby się dokładać lokalne samorządy. Zachęcam do realizacji pomysłu/ propozycji przez Państwa Agencję, jako powołaną przecież do realizacji tak przyszłościowych inwestycji. W Niemczech wiele z nich się udało. Tutejszy port lotniczy mógłby być portem o nazwie np. Kraków- Tarnów, i z czasem stać sie kolejnym portem tanich linii lotniczych na Podkarpaciu i we wschodniej Małopolsce. Ale na razie wystarczy niewielka doraźna inwestycja w uruchomienie malutkiego lokalnego portu lotniczego, by móc sprawdzić popyt na te usługi, by udało się przetestować pomysł lotów pasażerskich w praktyce. Nie jest to zadanie łatwe, ale idea powstania kolejnego portu pasażerskiego wydaje się kusząca, i warto spróbować powołać tutaj port pasażerski z prawdziwego zdarzenia. Zachęcam do uruchomienia lokalnego portu lotniczego poprzez przebudowę infrastruktury w posiadaniu ARP S.A. do tej roli. Jeśli nie są Państwo tym zainteresowani, to proszę o ogłoszenie, poinformowanie, czy ARP jest zainteresowana udostępnieniem tych obiektów inwestorom. Ów mały port lotniczy może zresztą być przygotowany jako inwestycja do sprzedania - jako port lotniczy- przyszłym inwestorom, a ARP mogłoby na tym zarobić- w końcu port lotniczy może wywołać kolejne inwestycje w regionie i w mieście, i stworzyć tysiące nowych miejsc pracy. Kraków i Małopolska to atrakcyjne turystycznie regiony świata, i nawet port dla zagranicznych lotów czarterowych, port typowo turystyczny, taki jak wiele lokalnych portów w Gracji czy we Włoszech, mógłby tutaj zaistnieć i utrzymać się na rynku. Nawet nazwa Kraków- Sandomierz działałaby przyciągająco na turystów odwiedzających Polskę. Wszystko to powoduje że jako wydawnictwo zainteresowane także promowaniem turystyki - chcemy przekonywac do ożywiania lokalnych portów lotniczych. Jeśli port przyciągnie 50 tys. turystów rocznie przez okres 50 lat, przyniesie 5 miliardów PLN przychodów z turystyki. 

Posted by Adam Phoo on 11:28. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for Czy na lotnisku w Mielcu jest szansa na ruch samolotów pasażerskich rozkładowych?

Prześlij komentarz

Recent Entries

Recent Comments

Photo Gallery