Informacja dotycząca realizacji inwestycji pn. „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”
Przedsięwzięcie realizowane jest w ramach Programu wieloletniego pn. Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską na lata 2016 - 2022, przyjętego w dniu 24 maja 2016 r. uchwałą nr 57/2016 Rady Ministrów. Wykonawcą Programu jest Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.
W efekcie realizacji inwestycji ma powstać droga wodna o parametrach umożliwiających wpływanie do portu morskiego w Elblągu jednostek o parametrach morskich, tj. zanurzeniu do 4 m, długości do 100 m, szerokości do 20 m. W tym celu konieczna jest m.in.:
budowa kanału żeglownego (przekopu) przez Mierzeję Wiślaną wraz z infrastrukturą towarzyszącą;
budowa toru wodnego od ujścia Zatoki Elbląskiej do kanału (przekopu);
regulacja i pogłębienie torów wodnych na rzece Elbląg do mostu Nowakowo.
Stan realizacji
Na dzień dzisiejszy realizacja inwestycji znajduje się w fazie przygotowawczej. 21 lutego 2017 r. Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni zawarł umowę na wykonanie prac projektowych wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego z konsorcjum firm: Mosty Gdańsk Sp. z o. o z siedzibą w Gdańsku oraz „Projmors" Biuro Projektów Budownictwa Morskiego Sp. z o.o. z siedzibą w Gdańsku (termin wykonania dokumentacji projektowej – 18 miesięcy).
W związku z podpisaną umową rozpoczęły się prace przedprojektowe, w szczególności: inwentaryzacje, badania batymetryczne, uzupełniające inwentaryzacje podwodne, przygotowanie dokumentacji geologiczno-inżynierskiej, badania osadów dennych, badania falowania i ruchu rumowiska. Na podstawie m.in. wyżej wymienionych opracowań powstanie „Koncepcja realizacyjna" (dla lokalizacji Skowronki, Nowy Świat, Piaski). Natomiast po wyborze wariantu lokalizacyjnego, w ramach ww. umowy zostanie wykonany projekt budowlany
i wykonawczy dla wybranej lokalizacji. Na tym etapie być może niektóre prezentowane dziś założenia ulegną zmianie.
Ponadto dokumentacja projektowa obejmie:
śluzy z konstrukcją zamknięć, kanału głównego i odcinków połączeniowych z awanportem portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej oraz portem postojowym od strony Zalewu Wiślanego
(w zależności od wyników analizy falowania);połączenia drogowe i mostowe wraz z infrastrukturą towarzyszącą: modernizację wejścia do portu Elbląg na odcinku od Zalewu Wiślanego do mostu w Nowakowie oraz na odcinku od mostu
w Nowakowie na długości około 2,5 km; tor wodny od Zatoki Elbląskiej do wybranej lokalizacji kanału żeglugowego; sztuczne wyspy na Zalewie.
Przewidywane rozpoczęcie robót budowlanych związanych z budową kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną wraz z infrastrukturą towarzyszącą - IV kwartał 2018 r. Natomiast planowane rozpoczęcie robót budowlanych związanych z modernizacją wejścia do portu Elbląg - I kwartał 2019 r. Zakończenie robót budowlanych - koniec 2022 r.
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
E adam.fularz@wieczorna.pl
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.