dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (40) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

Czy w Łodzi naziemna kolej miejska miałaby szansę?



Ruszył profil internetowy portalu "Kampania Transport Wolnorynkowy" (wolnorynkowy.pl) opisujący ideę metra dla Łodzi. Przypominamy w nim plany budowy metra dla Łodzi z lat 70-tych oraz liczne, nigdy nie zrealizowane plany rozbudowy kolei miejskiej. 

Przed laty Łódź dysponowała siecią podmiejskiej kolei kursującej nawet co 20 minut: W latach '70 - '80 pociągi jeździły na trasie Łd. Fabryczna - Koluszki co 20 minut. Niestety, częstotliwości kursowania kolei miejskiej i podmiejskiej są dziś kilka razy mniejsze. Zlikwidowano także infrastrukturę: na krótkim odcinku Łódź Niciarnia- Łódź Widzew po najnowszej przebudowie z 3 torów pozostały dwa tory, co skutecznie tworzy wąskie gardło na sieci kolejowej miasta. 

W Berlinie kolej miejska S-bahn przewozi rocznie 414 mln pasażerów. W Łodzi miejska kolej pasażerska praktycznie zupełnie zanikła, mimo wydania 531 mln PLN.

Jeden z lokalnych polityków napisał mi:

To godne potępienia pisanie takich bredni jak "Łódź posiada opuszczony system pasażerskiego transportu kolejowego, którego większość linii i odgałęzień jest albo zniszczona, albo wręcz rozebrana. " Jaką konkretnie linię kolejową w Łodzi rozebrano. Proszę się parę razy zastanowić nad tym nim Pan cokolwiek napisze.

Podtrzymuję opinię że większość linii i odgałęzień jest albo zniszczona- albo zamknięta. Autor jednakże ma rację zarzucając mi błąd- na terenie Łodzi zlikwidowano prawie tylko bocznice, które - wzorem na przykład Kopenhagi- także można odbudować przystosowując je dla ruchu pasażerskiego. Jednakże w regionie zlikwidowano znacznie więcej linii kolejowych. Poniżej ich lista.

Rozebrano linie kolejowe:
Piotrków Tryb.- Sulejów
Kolej Scheiblerowska - bocznica dochodząca do centrum Łodzi używana w ruchu pasażerskim przez pociągi turystyczne
Rogowiec- Biały Ług
Linia towarowa Łódź Kaliska- Centrum Handlowe Manufaktura- bocznica
Łódź - Tuszyn (1000 mm)
Łódź- Aleksandrów (1000 mm)
Stryków- Ozorków- rzekomo rozebrana w latach 20-tych XX wieku.
Jackowice- Brzozów- Sierpów- wg opinii niektórych- kolej przemysłowa
Krośniewice- Opiesin- rozebrana w 1993 roku
Krośniewice- Ostrowy (rzekomo nadal istnieje)
Żychlin- Żychlin Centrum (Żychlin Elektrownia)- bocznica
Sieradz- Sieradz Centrum- bocznica
Żychlin- Muchnice Wygwizdów- rozebrana po II wojnie św.
Żychlin- Kiernozia- Brzozów Stary- jak wyżej
Łódź Fabryczna- łącznica do kolei Scheiblerowskiej- bocznica
Łódź Lublinek- bocznica do Łódź ul. Innowacyjna
Koluszki- Regny- Mikołajów (na odcinku Regny- MIkołajów istnieje nadal)

Linie nieczynne w ruchu pasażerskim:
Piotrków Trybunalski- Kopalnia Bełchatów
Tomaszów - Spała (czynna tylko sezonowo)
Opoczno- Końskie
Zduńska Wola- Działoszyn
Łask- Zelów Herbertów (bocznica, w jednym miejscu torowisko przerwane)
Ozorków- Krośniewice
Łódź Chojny- Łódź Andrzejów Szosa- Łódź Janów (czynny odcinek Łódź Chojny- Łódź Olechów)
Łódź Pabianicka- Łódź Karolew (odnoga do nieczynnego dworca kolejowego czołowego Łódź Karolew- Łódź Towarowa)
Zduńska Wola- Barłogi
Krośniewice- Wielka Wieś Kuj.
Rogów- Biała Rawska
Łódź Żabiniec- Obi/ Carrefour przy ul. Szparagowej (istnieją dwie bocznice, z czego jedna przechodzi przez halę przemysłową, a druga- omija ją od północy i to ona mogłaby być wykorzystana w ruchu pasażerskim).

Link do profilu "Metro dla Łodzi" w sieci Facebook:

--
___________





Adam Fularz, manager Radiotelewizji

Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra






Posted by Adam Phoo on 10:58. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for Czy w Łodzi naziemna kolej miejska miałaby szansę?

Prześlij komentarz

Recent Entries

Recent Comments

Photo Gallery