Czy w Łodzi naziemna kolej miejska miałaby szansę?
Ruszył profil internetowy portalu "Kampania Transport Wolnorynkowy" (wolnorynkowy.pl) opisujący ideę metra dla Łodzi. Przypominamy w nim plany budowy metra dla Łodzi z lat 70-tych oraz liczne, nigdy nie zrealizowane plany rozbudowy kolei miejskiej.
Przed laty Łódź dysponowała siecią podmiejskiej kolei kursującej nawet co 20 minut: W latach '70 - '80 pociągi jeździły na trasie Łd. Fabryczna - Koluszki co 20 minut. Niestety, częstotliwości kursowania kolei miejskiej i podmiejskiej są dziś kilka razy mniejsze. Zlikwidowano także infrastrukturę: na krótkim odcinku Łódź Niciarnia- Łódź Widzew po najnowszej przebudowie z 3 torów pozostały dwa tory, co skutecznie tworzy wąskie gardło na sieci kolejowej miasta.
W Berlinie kolej miejska S-bahn przewozi rocznie 414 mln pasażerów. W Łodzi miejska kolej pasażerska praktycznie zupełnie zanikła, mimo wydania 531 mln PLN.
Jeden z lokalnych polityków napisał mi:
--
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Jeden z lokalnych polityków napisał mi:
To godne potępienia pisanie takich bredni jak "Łódź posiada opuszczony system pasażerskiego transportu kolejowego, którego większość linii i odgałęzień jest albo zniszczona, albo wręcz rozebrana. " Jaką konkretnie linię kolejową w Łodzi rozebrano. Proszę się parę razy zastanowić nad tym nim Pan cokolwiek napisze.
Podtrzymuję opinię że większość linii i odgałęzień jest albo zniszczona- albo zamknięta. Autor jednakże ma rację zarzucając mi błąd- na terenie Łodzi zlikwidowano prawie tylko bocznice, które - wzorem na przykład Kopenhagi- także można odbudować przystosowując je dla ruchu pasażerskiego. Jednakże w regionie zlikwidowano znacznie więcej linii kolejowych. Poniżej ich lista.
Rozebrano linie kolejowe:
Piotrków Tryb.- Sulejów
Kolej Scheiblerowska - bocznica dochodząca do centrum Łodzi używana w ruchu pasażerskim przez pociągi turystyczne
Rogowiec- Biały Ług
Linia towarowa Łódź Kaliska- Centrum Handlowe Manufaktura- bocznica
Łódź - Tuszyn (1000 mm)
Łódź- Aleksandrów (1000 mm)
Stryków- Ozorków- rzekomo rozebrana w latach 20-tych XX wieku.
Jackowice- Brzozów- Sierpów- wg opinii niektórych- kolej przemysłowa
Krośniewice- Opiesin- rozebrana w 1993 roku
Krośniewice- Ostrowy (rzekomo nadal istnieje)
Żychlin- Żychlin Centrum (Żychlin Elektrownia)- bocznica
Sieradz- Sieradz Centrum- bocznica
Żychlin- Muchnice Wygwizdów- rozebrana po II wojnie św.
Żychlin- Kiernozia- Brzozów Stary- jak wyżej
Łódź Fabryczna- łącznica do kolei Scheiblerowskiej- bocznica
Łódź Lublinek- bocznica do Łódź ul. Innowacyjna
Koluszki- Regny- Mikołajów (na odcinku Regny- MIkołajów istnieje nadal)
Linie nieczynne w ruchu pasażerskim:
Piotrków Trybunalski- Kopalnia Bełchatów
Tomaszów - Spała (czynna tylko sezonowo)
Opoczno- Końskie
Zduńska Wola- Działoszyn
Łask- Zelów Herbertów (bocznica, w jednym miejscu torowisko przerwane)
Ozorków- Krośniewice
Łódź Chojny- Łódź Andrzejów Szosa- Łódź Janów (czynny odcinek Łódź Chojny- Łódź Olechów)
Łódź Pabianicka- Łódź Karolew (odnoga do nieczynnego dworca kolejowego czołowego Łódź Karolew- Łódź Towarowa)
Zduńska Wola- Barłogi
Krośniewice- Wielka Wieś Kuj.
Rogów- Biała Rawska
Łódź Żabiniec- Obi/ Carrefour przy ul. Szparagowej (istnieją dwie bocznice, z czego jedna przechodzi przez halę przemysłową, a druga- omija ją od północy i to ona mogłaby być wykorzystana w ruchu pasażerskim).
Link do profilu "Metro dla Łodzi" w sieci Facebook:
___________
Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra