dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (40) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

Polska kolej niknie w oczach


Polska kolej niknie w oczach, jak twierdzą eksperci, w tempie najszybszym w Europie. W swoim apogeum sieć kolejowa liczyła 26,3 tysiąca kilometrów torów, dziś pociągi pasażerskie obsługują nieco ponad połowę pierwotnej sieci kolejowej. Wciąż trwa festiwal rozbiórki kolei w Polsce, teraz rozbierane są: linia do Karpacza, czy linia Gorzów- Pniewy- Poznań. Wszystkiemu towarzyszy aplauz części "dziennikarzy" sądzących że tak samo jest w innych krajach. Problem w tym, że pod względem upadku sieci kolejowej wyprzedziliśmy cały kontynent, jak dowodzą dane Komisji Europejskiej.

Polska kolej poszła w odwrotną stronę niż jej odpowiednicy w Czechach, na Słowacji czy na Węgrzech. Wybrano kontrowersyjną drogę rozbiórki prawie połowy sieci kolejowej. Na potrzeby tego programu największej likwidacji infrastruktury w historii Polski stworzono nawet unikalny rodzaj pseudonauki; "polskiej myśli kolejowej". Do dziś zachowały się zapisy z debat komisji sejmowych, w trakcie których związkowcy PKP domagali się rozbiórki linii kolejowych by "dać pracę pracownikom", z tym że była to praca jednorazowa, bo wraz z rozbiórką linii kolejowych likwidowano też bezpowrotnie miejsca pracy na kolei. 

Przez ostatnie dekady prowadzono konsekwentną rozbiórkę linii kolejowych między największymi aglomeracjami kraju i Europy. Rozebrano między innymi najszybszą magistralę kolejową kraju, łączącą Górny Śląsk z Berlinem, linię Latającego Ślązaka, po dziś dzień mającą niepobite nawet przez Pendolino średnie prędkości handlowe na trasie (a więc prędkości wraz z postojami).
"W 1990 r. Polska miała prawdopodobnie najwyższy w Europie udział kolei w transporcie osób - 30,5%. Przewyższać nas mogła tylko Rumunia, ale Eurostat nie dysponuje dla niej danymi za 1990 r. W 1995 r. wskaźnik ten dla Rumunii wynosił 26,5%, w tym czasie w Polsce już tylko 15,5%. Dzisiaj jest to 5,2%. Jak doszło do tego, że w ciągu 20 lat staliśmy się krajem, gdzie rola kolei w transporcie jest znikoma?"- pyta Krzysztof Rytel.

Posted by Adam Phoo on 11:50. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for Polska kolej niknie w oczach

Prześlij komentarz

Recent Entries

Recent Comments

Photo Gallery