Sprawa likwidacji kolei podmiejskiej w Zielonej Górze- głos ekonomisty
Dlaczego likwidacja śródmiejskiego odcinka sieci kolejowej może wygenerować do 300 mln strat?
Adam Fularz, Instytut Ekonomiczny Zielona Góra
- Rentowność podsystemu szynowej komunikacji regionalnej jest pochodną gęstości zaludnienia wokół stacji linii kolejowych
- Odcinek śródmiejski w Ziel. Górze (dworzec PKS- al. Wojska Polskiego) w teorii ekonomicznej jest bodaj najbardziej obiecującym odcinkiem w skali województwa- największa liczba mieszkańców w strefie oddziaływania linii w przeliczeniu na 1 km
- Postęp prac w Poznaniu- budowa szybkiego tramwaju łączącego największe osiedla (trasa PST) z dworcem kolejowym. Linia także omija historyczne centrum miasta, kształtując nowe, wokół dworców PKP / PKS
- Tylko w Rosji na większą skalę likwiduje się jeszcze systemy miejskiego i podmiejskiego transportu szynowego. W krajach starej UE- generalna zmiana polityki transportowej. Samochód przestał być widziany jako rozwiązanie problemów transportowych. Powoduje upadek centrów miast i niekontrolowane rozlewanie się urbanizacji.
- W ramach przebudowy/ budowy ul. Aglomeracyjnej można pozostawić torowisko, dostosowując je do wprowadzenia kolei miejskiej (np. ogrodzone płotem, jak w Wielkiej Brytanii, lub murem).
- Możliwość zakupu i użytkowania taboru dostosowanego do warunków miejskich. W Zwickau, mieście 70-tysięcznym, na ulice śródmieścia wprowadzono spalinowe autobusy szynowe dostosowując pojazdy do wymogów ruchu miejskiego (dzwonki tramwajowe, inne, bezpieczniejsze hamulce)
- Likwidacja torowiska spowoduje w przyszłości konieczność zwiększenia dopłat do działalności operacyjnej przewoźników kolejowych realizujących przewozy regionalne. Z tytułu mniejszej frekwencji (zależącej od liczby ludności w polu oddziaływania przystanków na sieci kolejowej) można szacować stratę rzędu 20- 30 mln PLN rocznie. Wartość korytarza linii transportu szynowego o podobnych parametrach w obszarze tak intensywnej urbanizacji to nawet 100 mln PLN/km, co daje ok. 220 mln PLN jako koszty utraconych korzyści z likwidacji tego niewykorzystanego od lat 50-tych w ruchu pasażerskim odcinka.
- Więcej: http://www.kolejmiejska.
zielonogorska.pl/
Fot. M. Bonisławski
Posted by Adam Phoo
on 03:09.
Filed under
polityka transportowa
.
You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0