dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (39) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

Pomysły polskich partii politycznych na transport kolejowy są cofnięciem się dekady wstecz


Nie sposób spointować niektórych propozycji programów politycznych w zalewie informacji. Jedna z partii, nieważne w tej chwili jaka, postanowiła cofnąć nas o kilkanaście lat wstecz w dziedzinie reformy rynków sieciowych. 

Partia ta zapoponowała połączenie wszystkich przewoźników kolejowych w jeden wielki państwowy czebol o nazwie PKP Przewozy Regionalne. To nic, że kiedyś, w przeszłości, anglosascy ekonomiści przeprowadzili badania mające na celu określenie optymalnej wielkości przewoźnika kolejowego. I wcale nie otrzymali w wyniku przewoźnika kolejowego tak wielkiego, że realizuje wszystkie połączenia na terenie całego kraju. To nic, że przez lata ekonomiści analizowali rynki kolejowe by dość do rozsądnej konkluzji, że także na tym rynku mogą działać zasady wolnorynkowe, jeśli odzieli się część o cechach monopolu naturalnego (sieć kolejową) od działalności przewozowej. 

Przez lata niewielkie spółki przewozowe ożywiły kilka linii kolejowych w Polsce, podczas gdy "wielcy przewoźnicy" cięli połączenia. Niewielka kolej UBB, spółka córka niemieckiej kolei państwowej BD AG, nawet odbudowała zlikwidowane od lat połączenie kolejowe do Świnoujścia Centrum.

W Niemczech to niewielcy przewoźnicy- samorządowi i prywatni- doprowadzili do odbudowy wielu zlikwidowanych linii kolejowych. Innowacyjny "model Karlsruhe", na który powołują się twórcy owej polityki transportowej, nigdy by nie powstał gdyby nie inicjatywa sektora małych i średnich przewoźników na publicznej sieci kolei

Pomysły niektórych partii politycznych to cofanie się wstecz. Ich programy polityczne - są aż przerażające dla neoklasycznego ekonomisty.








Posted by Adam Phoo on 10:39. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for Pomysły polskich partii politycznych na transport kolejowy są cofnięciem się dekady wstecz

Prześlij komentarz

Recent Entries

Recent Comments

Photo Gallery