Polski absurd ekonomiczny- likwidacja lokalnych lotnisk pasażerskich. Biedne regiony tracą przez to rocznie ok. 130 mln PLN dochodów z turystyki
Fot. Zdjęcia likwidowanego lotniska w Legnicy
W Polsce zlikwidowano większość portów lotniczych. Powtarzanym w mediach tabloidowych mitem jest jakoby lokalne lotniska obsługujące np., 30- 40 tysięcy pasażerów rocznie - były nierentowne. Analizy wykonane dla port lotniczego Świnoujście- Heringsdorf pokazują że port lotniczy dokłada się do lokalnej gospodarki kwotą ok. 12 mln PLN odejmując dotacje do utrzymania portu lotniczego.(por. http://www.gemeinde-ostseebad-heringsdorf.de/ris/formular/gutachten_flughafen_heringsdorf.pdf )
Utrzymanie małego, regionalnego portu lotniczego też nie pochłania wielkich dotacji- w krajach UE jest to średnio kilkaset tys. euro rocznie. Koszty utrzymania portu lotniczego są podobne jak koszty utrzymania żłobka. Niemniej część ekspertów nie mających wykształcenia ekonomicznego podnosi mit rzekomej nierentowności małych portów lotniczych, wbrew profesjonalnym obliczeniom ekonomistów, takich jak analiza dla portu Heringsdorf, przytoczona powyżej. Pomijają oni zupełnie błędnie fakt wpływu dodatkowego ruchu turystycznego wygenerowanego przez lotnisko pasażerskie- na lokalną gospodarkę. Ten efekt jest na tyle istotny, że nawet przy niewielkich przewozach pasażerskich przeważa nad stratami generowanymi przez dotacje udzielane przez władze dla zrównoważenia bilansów małych lokalnych portów lotniczych.
Straty dla lokalnych gospodarek polskiej prowincji związane z likwidacją lokalnych i regionalnych portów lotniczych możemy oszacować, na podstawie danych dla portu lotniczego Heringsdorf przytoczonych powyżej, na kwotę ok. 130 milionów PLN rocznie, zakładając że wszystkie te lokalne porty lotnicze działałyby na rynku w takim modelu biznesowym jak port lotniczy Heringsdorf- czyli jako sezonowe porty pasażerskie zorientowane pod turystykę.
Polska jest krajem likwidacji portów lotniczych, a na rynku lotniczym od lat dominują te same tendencje co na rynku pasażerskich połączeń kolejowych. Bardzo trudno jest stwierdzić ile portów lotniczych zlikwidowano- dane dostępne w archiwach są bardzo rozbieżne. Niemniej- z pewnością zlikwidowano około połowy sieci lotnisk pasażerskich. Od czasów II wojny światowej zlikwidowano także następujące porty lotnicze:
Port lotniczy Jelenia Góra
Połączenia przed II wojną światową do: Gliwic, Berlina, Wrocławia, Cottbus.
Port lotniczy Gliwice
Połączednia przed II wojną światową do Wrocławia, Berlina, Paryża, Istambułu, Szczecina, Brna, Budapesztu.
Port lotniczy Katowice Muchowiec (Katowice- Centrum)
Połączenia do Brna, Wiednia, Warszawy (od 2 stycznia 1929)- przed II wojną swiatową.
Port Lotniczy Elbląg
Połączenia lotnicze przed II wojną światową do Gdańska, Berlina, Królewca, Olsztyna
Port lotniczy Olsztyn Dajtki (Olsztyn- Centrum)
Połączenia lotnicze przed II wojną światową do Gdańska, Berlina. Po II wojnie światowej do Bydgoszczy i Warszawy.
Port Lotniczy Słupsk
Połączenia lotnicze do Berlina, Gdańska, Królewca, Szczecina przed II wojną światową, po drugiej wojnie światowej, od 1975 roku- loty do Warszawy, Katowic, Wrocławia. Loty do Warszawy działały z przerwami do lat 90-tych.
Port lotniczy Szymany- Mazury
Obsługiwał od 1996 roku loty do Warszawy i miast w Niemczech. Jako jedyny port lotniczy z powyższej listy został reaktywowany.
Port lotniczy Gubin
Połączenia przed II wojną światową do Szczecina.
Port lotniczy Gdynia
Od 1936 połączenia lotnicze do Warszawy. Obecnie w rozbiórce i likwidacji.
Port lotniczy Nysa
Połączenia do Gliwic i Jeleniej Góry przed II wojną światową
Port lotniczy Malbork
Połączenia do Berlina przed II wojną światową
Port Lotniczy Opole
Port obecnie nieczynny, planowano jego reaktywację jako portu pasażerskiego.
Port lotniczy Piła
Port lotniczy powstal w 1913 roku. Brak danych n/t kierunków lotów.
Port lotniczy Koszalin
Działał jako pasażerski port lotniczy od 1965 r. W 1979 obsłużyło 85 853 pasażerów, a w latach 1986-1991 średnio 50-55 tys. pasażerów. Port lotniczy zamknięto w 1991 roku.
Fot. Dawne mapy sieci połączeń lotniczych w Polsce- źródło: archiwum autora
Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
TEKSTY
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.
Posted by Telewizja Opera
on 01:31.
Filed under
polityka transportowa,
porty lotnicze
.
You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0