Co z koleją do centrum Wieliszewa? Odpowiada B. Ziemniak.
Sprawa przedłużenia pociągów SKM do centrum Wieliszewa była rozważana. Niewątpliwie poprawiłoby to obsługę komunikacyjną naszej gminy. Niestety, torowisko znajduje się w zarządzie Skarbu Państwa. Gmina na chwilę obecną nie dysponuje odpowiednimi środkami aby przejąć wspomnianą linię. Dodatkowo, reaktywacja wspomnianej trasy kolejowej wymaga ogromnych nakładów pieniężnych. W kilku miejscach przejazdy przez tory zostały zalane asfaltem. Konieczne byłoby również wybudowanie od podstaw stacji końcowej oraz przystanków pośrednich. Linia powinna zostać zelektryfikowana aby była możliwość bezpośredniego skierowania po niej EZT należących do SKM w ramach wydłużeniu już istniejących linii. W przypadku braku elektryfikacji do obsługi linii konieczny byłby dedykowany tabor spalinowy w postaci szynobusów bądź SZT. SKM Warszawa takich pojazdów nie posiada, natomiast Koleje Mazowieckie nie dysponują dodatkowym taborem. Obecnie kupowane pojazdy zastępują wycofane niemieckie szynobusy typu „VT”.
Obecnie priorytetem jest uruchomienie liniowej eksploatacji trasy kolejowej do Zegrza Południowego. Pieniądze na to zadanie są zarezerwowane w Strategii Rozwoju Mazowsza. Być może w przyszłości znajdą się pieniądza na reaktywację innych linii. Trzeba również pamiętać o tym, że bez dofinansowania zewnętrznego Gmina Wieliszew sama nie udźwignie tak kosztownych modernizacji linii kolejowych. Kursowanie komunikacji kolejowej wiąże się również z wyższymi kosztami ponoszonymi przez gminę z tego względu, iż cena pociągokilometra jest zdecydowanie wyższa od wozokilometra w przypadku kursowania komunikacji autobusowej.
Komunikacja w Gminie Wieliszew jest stale rozwijana. Stawiamy na komunikację kolejową stąd finansowanie kursowania linii S3 i S9 do stacji Wieliszew oraz rozbudowany system autobusów linii dowozowych do stacji w Legionowie.
Bernard Ziemak
Koordynator Gminnej Komunikacji
Posted by Adam Phoo
on 09:59.
Filed under
skm warszawa
.
You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0