dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (40) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

Co z Tarnowską Koleją Aglomeracyjną?

Od lat wiele sie pisze w literaturze ekonomicznej na temat zalet tworzenia alomeracji. Proponuję Trójmiasto Tarnowskie oparte o ideę ekologicznego transportu- szybkiej kolei miejskiej.


Wokół Krakowa powstała Szybka Kolej Aglomeracyjna, połączenia fukcjonują z częstotliwością co 30 minut.
Chciałbym przekonać władze Tarnowa, Żabna i Dąbrowy Tarnowskiej do utworzenia Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej na trasie Tarnów- Żabno- Dąbrowa Tarnowska. Połączenia kursowałyby co 30 minut w szczycie i co 60 minut poza szczytem przewozowym. Operatorem byłyby najprawdopodobniej Koleje Małopolskie. Tabor udostępniłby samorząd województwa.
Byłaby to Tarnowska Kolej Aglomeracyjna.


W dalszej kolejności odbudowanoby torowisko Bogumiłowice- Ostrów- Komorów Górny, i wprowadzonoby połączenia Tarnów- Komorów Górny. W dalszej kolejości uruchomionoby kolej aglomeracyjną na trasie Tarnów- Tuchów. W efekcie- składy kursowałyby na trasach:
Dąbrowa Tarnowska- Tarnów- Tuchów
Tarnów- Bogumiłowice- Komorów Górny, przy czym ta ostatnia linia byłaby typową koleją podmiejską, kursującą ze zmianą kierunku w Bogumiłowicach.


Kolej aglomeracyjna SKA- juz zaplanowana- ma połączyć Tarnów z Bochnią i projekt ten znajduje się w planach.




Jakie są plany samorządu odnośnie tej linii kolejowej do Żabna i Dabrowy Tarn.? Pociągi z Krakowa do Wieliczki są dziś przepełnione w godzinach szczytu, wystarczyła zmiana przewoźnika, by kolej ożyła.

Odpowiadając na pytania dotyczące kolei przesyłamy niżej stanowisko prezydenta
Tarnowa Romana Ciepieli. Równocześnie uprzejmie dziękujemy za zainteresowanie problematyką kolei w Tarnowie oraz merytoryczne uwagi.

Miasto nie ma wpływu na plany PKP dotyczące utrzymania poszczególnych linii . Miasto wspiera natomiast infrastrukturę kolejową poprzez np. wybudowanie parkingu park&ride, który ma ułatwić pasażerom podróżowanie koleją oraz współpracuje z województwem małopolskim w ramach uruchomienia kolei aglomeracyjnej, łączącej Tarnów z Krakowem. Wsparcie polega w głównej mierze na usprawnieniu obsługi pasażerów poprzez oddanie do ich dyspozycji Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej wyposażonej w funkcjonalności korzystne dla pasażerów.
Miasto opowiada się także za utrzymaniem węzła towarowego na Piaskowce, upatrując w nim istotnego elementu infrastruktury technicznej ważnej z punktu widzenia rozwoju gospodarczego miasta.



Agnieszka Hulska
Wydział Komunikacji Społecznej  
tel.: +48 14 68 82 741


cid:image001.jpg@01D0412B.9314FDD0
Urząd Miasta TarnowaWydział Komunikacji Społecznej | ul. Mickiewicza 2, 33-100 Tarnów












MIR niejednoznacznie w sprawie likwidacji linii Tarnów – Szczucin (aktualizacja)
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, w nawiązaniu do planów likwidacji linii kolejowej Tarnów – Szczucin podkreśla, że kilkukrotne oferty zbycia majątku PKP na rzecz samorządów w ostatnich 4-5 latach nie spotykały się z odzewem. MIR zaznaczyło, że remont trasy mógłby zostać przeprowadzony, gdyby samorząd woj. małopolskiego wyraził taką wolę.

Pod koniec kwietnia informowaliśmy o planach likwidacji linii kolejowej nr 115 Tarnów – Szczucin, gdzie samorządowcy lansują pomysł rozbiórki linii i budowy na jej miejscu ścieżki rowerowej. Już w marcu władze Tarnowa, Żabna, Dąbrowy Tarnowskiej, Olesna, Mędrzechowa i Szczucina podpisały stosowne porozumienie o współpracy, przekazując je marszałkowi województwa małopolskiego Markowi Sowie, który wyraził wstępną akceptację. Ze stanowczym protestem wobec planów likwidacji linii kolejowej nr 115 Tarnów – Szczucin do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego zwróciło się Stowarzyszenie Miłośników Kolei w Krakowie. Zdaniem przedstawicieli SMK działania samorządowców są sprzeczne z zasadami zrównoważonego transportu oraz z polityką transportową Unii Europejskiej i będą skutkować dalszą marginalizacją transportową miejscowości położonych na północ od Tarnowa. Więcej o sprawie do przeczytania TUTAJ.
Jak wygląda procedura?
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju przekazało „Rynkowi Kolejowemu” szczegóły dotyczące parametrów technicznych i prawnych linii kolejowej nr 115. Linia kolejowa nr 115 Tarnów – Szczucin jest linią znaczenia miejscowego, jednotorową, niezelektryfikowaną. Aktualnie maksymalna prędkość na odc. Tarnów – Żabno  wynosi 40 km/h, natomiast na odc. Żabno – Szczucin linia jest nieprzejezdna. Linia ta leży na terenie trzech powiatów: dąbrowskiego, tarnowskiego oraz miasta Tarnowa. Nieruchomości kolejowe na tej linii obejmują łącznie 127 działek o łącznej powierzchni 106 ha, z czego nadal w posiadaniu PKP S.A. jest 114 działek o łącznej powierzchni 99 ha (w tym  91 działek ma uregulowany stan prawny, a 23 działki nie mają uregulowanego stanu prawnego).
– Czynności związane z likwidacją linii kolejowej odbywają się na podstawie ustawy z 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym.  Zgodnie z art. 9, kwestie związane z likwidacją linii kolejowej bądź jej odcinka wymagają przeprowadzenia czynności, których celem jest m.in. pozyskanie informacji nt. zasadności utrzymania danej linii. Likwidacji linii dokonuje zarządca infrastruktury kolejowej, w przypadku gdy po przyznaniu tras pociągów stwierdzi, że wpływy za udostępnianie infrastruktury kolejowej nie pokrywają kosztów jej udostępniania. W takim przypadku zarządca infrastruktury powiadamia przewoźników kolejowych o zamiarze likwidacji linii w następnym rozkładzie jazdy. Następnie zarządca informuje właściwe organy jednostek samorządu terytorialnego, na obszarze których zlokalizowana jest linia, o zamiarze likwidacji oraz występuje z wnioskiem do ministra do spraw transportu o wyrażenie zgody na likwidację (w przypadku linii kolejowej o znaczeniu państwowym ze względów obronnych zgoda powinna być wyrażona w porozumieniu z Ministrem Obrony Narodowej) – przekazał wydział prasowy MIR.
W gestii samorządów jest polityka transportowa w poszczególnych regionach. W związku z tym zapytaliśmy MIR, czy znając pozytywne doświadczenia samorządów w kwestii reaktywacji nieczynnych szlaków (np. Wrocław – Trzebnica), akceptuje likwidację nieczynnych szlaków z inicjatywy samorządów, bez dogłębnej analizy ewentualnych kosztów i korzyści/strat wynikających z ich reaktywacji. Wiadomo, że w przypadku szlaku Tarnów – Szczucin takowej nie było. Ministerstwo podkreśliło, że postępowanie likwidacyjne może być wstrzymane, jeżeli właściwy organ samorządu terytorialnego lub wskazany przez niego przedsiębiorca: zapewni środki finansowe na pokrycie kosztów niepokrytych przychodami z udostępniania przewoźnikom linii kolejowej, zawrze umowę o nieodpłatne przejęcie linii kolejowej w zarządzanie w celu dalszej eksploatacji lub przystąpi do spółki wojewódzkich przewozów pasażerskich, która przejmie przewidzianą do likwidacji linię.
– W przypadku, gdy likwidacja linii nie została wstrzymana, zgodę na likwidację wydaje w terminie 3 miesięcy od dnia skierowania wniosku: dla linii kolejowych o znaczeniu państwowym – Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia, biorąc pod uwagę względy gospodarcze, społeczne, obronne lub ekologiczne;  dla pozostałych linii kolejowych – minister do spraw transportu, w drodze decyzji – podkreśliło MIR.
Modernizacja tak, ale…
Do MIR przekazaliśmy m.in. pytanie, czy zasadne byłoby rozwiązanie polegające na modernizacji szlaku ze środków RPO i reaktywacja ruchu kolejowego tak, by m.in. Dąbrowa Tarnowska czy Żabno uzyskały kolejowy dostęp do planowanego systemu Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej na trasie Tarnów – Kraków i tym samym połączeń dalekobieżnych.
– MIR zawsze pozytywnie odnosi się do modernizacji linii kolejowych ze środków RPO. Jednak władze województwa małopolskiego nie wystąpiły z inicjatywą objęcia planami inwestycyjnymi tej linii. Na etapie prac nad Kontraktami Terytorialnymi władze województwa małopolskiego nie podnosiły tej kwestii. Aby dany projekt mógł zostać objęty wsparciem RPO musi zostać uwzględniony w Kontrakcie Terytorialnym i Krajowym Programie Kolejowym. Utrzymanie linii kolejowej uwarunkowane jest popytem na przewozy kolejowe. Obecnie strona samorządowa nie wykazuje planów uruchomienia przewozów pasażerskich (w tym Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej) na odcinku Tarnów – Szczucin – przekazało MIR.
– Z informacji otrzymanych z PKP S.A. wynika, że spółka nie prowadzi obecnie działań związanych z przekazaniem mienia na rzecz jednostki samorządu terytorialnego. W przeciągu ostatnich 4-5 lat PKP SA kierowały bezskutecznie do JST zaproszenia i oferty dotyczące współpracy w zakresie zagospodarowania (zbycia) majątku – poinformował MIR.
PKP PLK odpowiada...
Zapytanie o przyszłość linii Tarnów - Szczucin do PKP PLK wysłała także fundacja ProKolej. Wynika z niej, że ścieżka rowerowa to na razie luźna koncepcja zaprzentowana przez Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie. Oto istotny fragment pisma, które organizacja otrzymała od zarządcy sieci kolejowej:
"W listopadzie 2014 r. odbyło się spotkane w Zarządzie Dróg Wojewódzkich w Krakowie, na którym przedstawiono koncepcję ścieżek rowererowych. Przedstawiciele PKP PLK SA oraz PKP SA (Oddział Nieruchomości w Krakowie) przedstawili w tej sprawie swoje uwagi i opinie. PKP SA poinformowała zainteresowanych o sposobie nabycie nieczynnych linii kolejowych na powyższe przedsięwzięcie.
Na dzień dzisiejszy do Zakładu Linii Kolejowych w Krakowie nie zwróciła się żadna instytucja i żaden Urząd w sprawie likwidacji linii nr 115 lub jej odcinka, tj. od km 16.400 do km 49.121 z inicjatywą budowy ścieżki rowerowej.
Zgodnie z obowiązującymi proceduwarmi, sprzedażą nieczynnego odcinka linii zajmuje się PKP SA, które także w tej sprawie nie wystąpiło (tj. wyłączenie z umowy D-50).
Starostwo Powiatowe w Dąbrowie Tarnowskiej, po konsultacji z powiatem tarnowskim oraz gminami przez których obszar przebiega linia kolejowa nr 115, jest zainteresowane przejęciem linii pod warunkiem uregulowania stanu prawnego wszystkich działek na terenie powiatu tarnowskiego (kiedy zostaną dokonywane wpisy wszystkich działek w księgach wieczystych przez Skarb Państwa, wówczas samorządy powiatowe i gminne przystąpią do przejęcia linii)."

Posted by Adam Phoo on 09:52. Filed under , , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for Co z Tarnowską Koleją Aglomeracyjną?

Prześlij komentarz

Recent Entries

Recent Comments

Photo Gallery